JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 8,688
Världen är sunkig och repressiv, men du tillhör de få utvalda i en andlig elit som begripit att den inte är den egentliga verkligheten, utan att vi förtrycks och förleds av någon sorts byråkrati (gärna med en kass skaparboss på toppen). Ni kämpar för personlig upplysning och den mer sanna verkligheten.
Det här kan vara Mage: the Ascension (1993), Kult (1991), när ni är i Bythos i Kristalltjuren (1992), när du läser The Invisibles (1994), eller när du tittar på The Matrix (1999). Nephilim (1992) och många andra konspirationstunga spel är i alla fall granne med det.
Men varför kom allt det här på ungefär samma gång på nittiotalet, och i flera fall synbarligen oberoende av varandra (Bythos är väl gissningsvis i alla fall delvis en parodi över Kult även om Granström säkert kände till konceptet redan innan, och det är ett evigt tjafs i vilken utsträckning The Matrix utgår från Invisibles, men ändå)? Invisibles gör till och med en poäng av att det är nittiotal, med den sista volymen på väg mot tolvslaget 1999. The Matrix tar det till den verkliga mainstreamen 1999. Rimligen hänger det ihop med hur det låg i tiden med en massa annat konspirationstänkande av en högre klass än sunket vi har idag, men det flyttar bara vad som behöver förklaras. Gnosticismen var alltid en ström inom västerländsk ockultism, men det förklarar inte varför just då. Är det att Gen X blev vuxna och det på något vis passade vår mentalitet? Att Sovjetunionen föll och kunde inge en viss overklighetskänsla (cf. Nothing Is True And Everything Is Possible, Peter Pomerantsev)? Att VR började se ut som en möjlighet och inte bara Science Fiction (jämför The Lawnmower Man, 1992)? Bara det allmänna ifrågasättandet av sanningar under postmodernismen (även The Science Wars var en nittiotalsföreteelse, och det syns särskilt tydligt i Mage)?
Och vart tog det vägen? Fortsättningarna och de nya utgåvorna trillar visserligen in till denna dag, men få gör något nytt.
Det här kan vara Mage: the Ascension (1993), Kult (1991), när ni är i Bythos i Kristalltjuren (1992), när du läser The Invisibles (1994), eller när du tittar på The Matrix (1999). Nephilim (1992) och många andra konspirationstunga spel är i alla fall granne med det.
Men varför kom allt det här på ungefär samma gång på nittiotalet, och i flera fall synbarligen oberoende av varandra (Bythos är väl gissningsvis i alla fall delvis en parodi över Kult även om Granström säkert kände till konceptet redan innan, och det är ett evigt tjafs i vilken utsträckning The Matrix utgår från Invisibles, men ändå)? Invisibles gör till och med en poäng av att det är nittiotal, med den sista volymen på väg mot tolvslaget 1999. The Matrix tar det till den verkliga mainstreamen 1999. Rimligen hänger det ihop med hur det låg i tiden med en massa annat konspirationstänkande av en högre klass än sunket vi har idag, men det flyttar bara vad som behöver förklaras. Gnosticismen var alltid en ström inom västerländsk ockultism, men det förklarar inte varför just då. Är det att Gen X blev vuxna och det på något vis passade vår mentalitet? Att Sovjetunionen föll och kunde inge en viss overklighetskänsla (cf. Nothing Is True And Everything Is Possible, Peter Pomerantsev)? Att VR började se ut som en möjlighet och inte bara Science Fiction (jämför The Lawnmower Man, 1992)? Bara det allmänna ifrågasättandet av sanningar under postmodernismen (även The Science Wars var en nittiotalsföreteelse, och det syns särskilt tydligt i Mage)?
Och vart tog det vägen? Fortsättningarna och de nya utgåvorna trillar visserligen in till denna dag, men få gör något nytt.
Last edited: