Äventyrsverket: Äventyrsarkiven

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,355
Location
Malmö
Det finns många äventyr och flera som sägs vara bra. Vi startar en frivillig klubb (Äventyrsverket) för att läsa, diskutera och kanske till och med spela äventyr.

Men först vore det bra att ha några äventyr att välja - vilka äventyr är värda att titta på, och varför? Är de välskrivna, av historiskt värde eller bara de sämsta ni känner till?
 
Det här tänkte jag som tråd för planering. Föreslår att man väljer ett huvudäventyr i månaden med diskussion och val av nytt äventyr i mitten av månaden, mer eller mindre ofta om folk tycker det.

Sedan kan vi diskutera andra äventyr, gärna men inte nödvändigtvis kopplade till huvudäventyret i ex rollspel, upplägg, författare etc.

Vad är ett bra äventyr? Vilka är designparametrarna (som oftast ignoreras)? Hur skulle man kunna göra äventyret bättre?
 
Jag fick chansen att läsa ett gång gamla White Dwarf-tidningar från 80-talet för ett par år sedan och jag slogs av hur välkonstruerade äventyren var. Det hade varit enkelt att tro att det var simplistiska intriger som byggde på mycket våld men de var tvärt om ofta äventyr med flera bottnar och komplicerade intriger. Jag tror det hade kunnat vara intressant (utan att säga att jag vill vara med) att leta reda på några gamla äventyr och jämföra med moderna äventyr. Jag framför tesen att äventyr hade mer komplicerad intrig förr och "handlingen" hade fler bottnar förr än de har idag. Äventyrsverket är välkommet att tillsätta en utredning…
 
Men först vore det bra att ha några äventyr att välja - vilka äventyr är värda att titta på, och varför? Är de välskrivna, av historiskt värde eller bara de sämsta ni känner till?
Det finns så klart massor att välja från. Men för att börja i enklast tänkbara ände drar jag till med Electric dreams till Blade Runner, ett av de bästa äventyr jag läst och spelat på senare år. Det är väldigt välstrukturerat och därför lätt att SLa, och tematiskt välkalibrerat.
 
Apropå gamla WD-tidningar, så är "A Rough Night at the Three Feathers" speciell i sitt format, som en fars med ett halvdussin parallella händelseförlopp som spelarna snärjs in i.
 
Apropå gamla WD-tidningar, så är "A Rough Night at the Three Feathers" speciell i sitt format, som en fars med ett halvdussin parallella händelseförlopp som spelarna snärjs in i.
Jag använde det i min episka Ereb Altor-kampanj Ärans hjältar och det är ett välskrivet och ganska skruvat äventyr och ett bra exempel anser jag på ett väl genomarbetat och välskrivet äventyr.
 
Back
Top