Jag tror jag menar att om man vill ha en bra snygg berättelse, så blir det inte så tillfredsställande om/när man börjar räkna på detaljerna.
Och, för att inte uppmuntra onödigt räknande, så behöver man inte heller beskriva världen med siffor i onödan, tänker jag.
Och ju fler siffror, desto större chans är det att någon får för sig att räkna på dem, och att resultatet inte blir tillfredsställande. Speciellt när det gäller stora tal.
Jag läser just dina inlägg som att du försöker skapa Kopparhavet eller Ereb Altor på ett så sammanhängande och trovärdigt sätt som möjligt, och att du ser siffror som ett verktyg och som ett sätt att kontrollera ditt arbete. Det förstår jag till 100%, och så skulle jag också göra, medvetet och omedvetet, ifall jag tog mig an ett sådant projekt. 100% medhåll och förståelse (ha det med dig ifall du läser vidare)
=== skrivet med de bästa avsikter - snälla läs med de bästa avsikter ===
Jag frågade dig/Mogger för länge sedan i en annan tråd, ungefär, ifall det kan vara så i din spelvärld, att utfallet av slumphändelser eller statistiska fenomen inte blir normalfördelade, som de blir i vår värld. Jag tyckte nog att normalfördelning var ett mer bekant begrepp, men egentligen var nog min fråga ifall "De stora talens lag" gäller i spelvärlden eller ifall det inte nödvändigtvis var så. Jag är liksom ok med alternativ biolog, kemi och fysik. Men jag har problem med alternativ logik och matematik,
Jag ville verkligen inte trycka på frågan mer, för dels var den inte helt on-topic, och dels framstår jag som tämligen arrogant om jag försöker raljera med matematik som de allra flesta människor inte är bekanta med. Dessutom skulle det kunna finnas en skickligare matematiker än mig här i forumet, som med all rätt skulle sätta mig på plats ifall jag försöker besserwissra mig med normalfördelning eller De stora talens lag.
Men när du skriver "man får se till att resultatet är tillfredsställande" så hamnar man ändå i "tillfredsställande för vem".
Jag funderar ofta på hur en värld utan normalfördelning eller De stora talens lag skulle kunna se ut. På riktigt. Efter att du skrev att det skulle kunna vara möjligt. Jag tror inte du förstod vidden av det du skrev, för mig.
Jag kan helt enkelt inte föreställa mig, hur det skulle fungera, och hur konsekvenserna skulle bli.
En värld utan gravitation eller ljus är liksom lätt att föreställa sig. En värld utan De stora talens lag... jag vet inte ens var jag ska börja.
Det ÄR ett intressant tankeexperiment. Men jag är inte säker på att "resultatet är tillfredsställande".
=== slut på återkoppling till gammal tråd ===
=== tillbaka till ursprungsfrågeställningen ===
Behöver spelvärlden siffror?
Behöver spelvärlden matematik (och logik)?
Är siffror meningsfulla utan matematik?
Om den tekniska utvecklingen stannat på medeltidsnivå... är matematikutvecklingen också där då?
Betyder det att den matematiken som inte upptäckts i spelvärlden kanske heller inte är sann i spelvärlden?
Är det ens möjligt, i fantasy eller science-fiction, att matematiska bevis som håller i vår värld inte håller i den världen?
Och är det ens möjligt på något sätt över huvud taget?
Enda sättet att göra en fiktiv värld matematiskt korrekt - tillfredsställande ifall man börjar räkna på den - är att lämna tillräckligt många obekanta variabler. Varje känd siffra är ett steg närmare olöslighet, orimlighet, paradox och falsifiering.
Så jag vill ha en så avslappnad syn som möjligt på matematik till och i min fantasyvärld, så jag vill normalt inte ha några stora siffror att ifrågasätta eller räkna på. Med vissa undantag - jag vill normalt ha skala/avstånd på kartor.
====================================
Jag tänker inte SÅ mycket på detta i min vardag.
Men när frågan ställs på sin spets, som den gör när den diskuteraras av engagerade personer med olika perspektiv, då tänker JAG så här, och då känner jag att det är min skyldighet att åtminstone dela mitt perspektiv. Ni behöver inte alls hålla med!