Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

En nästan utplånad historisk detalj som kan vara av intresse i rollspel:

– De ristade träden är tysta vittnen till historisk och förhistorisk markanvändning, flyttmönster och heliga platser. Sett till deras kulturella och historiska värden, är det viktigt för oss som samhälle att fortsätta att dokumentera, tolka och skydda de kvarvarande träden, säger Ingela Bergman.
 
Atanasoff-Berry-datorn, den första elektroniska datorn från 1942, hade en klockfrekvens på 60 Hz. Det var för att växelströmmen gick i det, och man fick anpassa sig till den.
 
Av någon anledning finns det gott om våldsamma kaniner/harar i medeltida manualer (inte fäktningsmanualer egentligen). De finns oftast i marginalerna som små illustrationer utan något sammanhang till själva texten. Här är lite exempel:

View attachment 21864

View attachment 21865

View attachment 21866

View attachment 21867

View attachment 21868

View attachment 21869

View attachment 21870

View attachment 21871

Antagligen rör det sig om humor. Man vänder på rollerna, den lilla oskyldiga kaninen blir monstret.

Eller så hade Monty Python rätt i Holy Grail...
Eller så skapade inte undergången rubbitarna, de har alltid varit här. Undergången gjorde bara att de slutade gömma sig...
 
Under bronsåldern dog ca 10% av människorna av våld. (10% av kvarlevor man hittat alltså). I övergången nomad->bofast var det uppei 40%

10% är sinnessjukt många. I Sverige i dag dör ca 0,00001% av våld årligen. Rimligen borde alla under bronsåldern ha närstående som dödats.
 
Under bronsåldern dog ca 10% av människorna av våld. (10% av kvarlevor man hittat alltså). I övergången nomad->bofast var det uppei 40%

10% är sinnessjukt många. I Sverige i dag dör ca 0,00001% av våld årligen. Rimligen borde alla under bronsåldern ha närstående som dödats.
Det vore intressant om det gick att se över tid, jag tänker på "den brutala medeltiden" – men det vore mer intressant att se om det gick att separera mellan krig och "annat". En gång, när Twitter fanns, följde jag en bot som postade dödsannonser för folk på medeltiden (minns inte exakt tidsperiod) och det var sjukt många – så många att botägaren kommenterade det – som var "killed by clerks".

Alla var murder hobos på bronsåldern!

De var ju nomader och dödade friskt…
 
Alla var murder hobos på bronsåldern!
Alla var blodsfejdande gängkriminella fram tills någon enade ett större rike. Det är en väldigt bra premiss för rollspel tycker jag: att det där med lagstyre sker fläckvis och bara inom de gemenskaper där man erkänner varandras rätt att inte drabbas av andras godtycke. Och att olika kast och klasser inom gemenskapen har olika tillgång till lagens skydd.
 
Alla var blodsfejdande gängkriminella fram tills någon enade ett större rike. Det är en väldigt bra premiss för rollspel tycker jag: att det där med lagstyre sker fläckvis och bara inom de gemenskaper där man erkänner varandras rätt att inte drabbas av andras godtycke. Och att olika kast och klasser inom gemenskapen har olika tillgång till lagens skydd.
Skulle spela.
 
Alla var blodsfejdande gängkriminella fram tills någon enade ett större rike. Det är en väldigt bra premiss för rollspel tycker jag: att det där med lagstyre sker fläckvis och bara inom de gemenskaper där man erkänner varandras rätt att inte drabbas av andras godtycke. Och att olika kast och klasser inom gemenskapen har olika tillgång till lagens skydd.

Dräper någon Nemedisk man eller koth, en man från
konungariket, men ej Aquilonisk, böte därför åtta örtugar
och tretton marker men ingen ättebot. Nio marker äger
konungen av mandråp och likaså alla män.
 
Skulle spela.

RuneQuest.

Som jag brukar säga när jag ska chocka folk: mord är en civilrättslig fråga, inte en fråga om brott (hemligt mord är en helt annan sak!). Jämför med det isländska systemet där man var skyldig att rapportera in att man slagit ihjäl någon på en av de första tre gårdar man passerar, så att mansbot och liknande senare kunde regleras.

Att spela en lagtalare i RQ rockar - det finns mer än ett scenario (ok, två) där man behöver processa mot spöken, och man kan också driva process mot djur, vindar, gudar, och what have you.
 
Last edited:
Back
Top