JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 8,638
Precis. Sandman har nog aldrig sagt något om samtiden mer än att gothare är pretton.
Seriously?
Precis. Sandman har nog aldrig sagt något om samtiden mer än att gothare är pretton.
Det kanske en del påstår, men det är i så fall rent skitsnack i bägge riktningar.
Det finns mängder av SF som inte bryr sig det minsta om att kommentera samtiden - kritiskt eller inte, och det finns en hel del fantasy som innehåller mycket uppenbar kritik av samtiden.
Vafan, det här gör ju till och med Tolkien, i sin industrialiseringskritik! Howard gör civilisationskritik i Conan. Lindgren reflekterar över samtidens diktaturer och dess mekanismer i Bröderna Lejonhjärta.
Seriously?
Ok! Med den definitionen gissar jag att ”fifth season” inte är så fantasy-aktig på just den punkten.
Att försöka definiera fantasy är som att försöka definiera en smörgås.
Jag har ingen definition av fantasy.
Det är en bra fantasy bok.Jag vet inte vad "fifth season" är dessvärre.
Jag läste den och gillade den skarpt för ett par år sedan: http://www.rollspel.nu/threads/wrnu-s-bokklubb-fjärde-kvartalet-2017.65038/post-1007553Jag vet inte vad "fifth season" är dessvärre.
Det beror nog på om du håller dig till trådens ämne eller inte. Jag tror att vi bara vi inte håller med varandra =D.Okej vi pratar om helt olika saker. Jag pratar inte om att författarens tolkning är den enda rätta, utan om att försöka förstå den historiska kontexten och varför författaren skrev som hen skrev (om man är intresserad av det dvs). Jag pratar inte heller om att tycka om något, utan om att få lite mer förståelse – rent vetenskapligt, för den här diskussionen är på sätt och vis litteraturvetenskap.
Det jag menar är att beroende på vem du är och vilka kunskaper du har spelar roll för du tar dig an en text. Det handlar inte om att plugga in saker, utan bara sånt som din uppväxt, hur din kropp ser ut, ditt psykiska välmående, om man har läst nåt liknande innan som man jämför med, osv spelar roll. Som @krank skrev
att tolkning alltid är något som uppstår mellan text och läsare
"Fantasy" är ett moln. Och det finns massor av böcker i mitten av det molnet som näst intill alla skulle vara 100% överens om är fantasy, oavsett vad vi skulle sätta för definition på det (inom rimlighetens gränser). Men sen finns det massor av böcker i molnets utkant där det blir lite mer tvetydigt.
Nu när vi lever i den här populistiska post-sanning-världen tycker jag ändå det finns en vikt i att vi kan anta att det finns vissa sanningar utanför oss själva, i varje fall om vi vill ha ett bra samtal.Men det knyter bara tillbaka till min grundtes: det som är fantasy för mig behöver inte vara fantasy för dig, och det är okej.
Men om man går tillbaka t ex 1000 år i tiden blir argumenten mycket svagare för att kalla något verk fantasy. Det blir mest bara krystat och historielöst. Visst att man kan jämföra ett mytiskt epos med t ex fantasy eller superhjältehistorier, men om man försöker kleta fast en modern genre på det så är det inte bara osanning utan jag tror också att ens förståelse för världen blir sämre i slutändan.
Nu när vi lever i den här populistiska post-sanning-världen tycker jag ändå det finns en vikt i att vi kan anta att det finns vissa sanningar utanför oss själva, i varje fall om vi vill ha ett bra samtal.
Ja och jag lyfte fram det perspektivet i posten: det går absolut att jämföra, men var försiktig med att använda moderna termer på förmoderna texter.Det här är alltså inte en benhård åsikt från min sida utan ett tänkbart perspektiv.
Man kan såklart argumentera för det, 1700-talet är ändå inom den moderna tiden. Men ju längre bak i tiden du kommer (och längre bort från europa/väst) desto svårare blir det att få fram rimliga argument.så varför skulle det vara fel att kalla en berättelse från 1700-talet för fantasy?
Samtidigt är det ju intressant att Sagan om Ringen ses som det mest Fantasy som finns av många. Det är ju otroligt inspirerat av Beowulf-kvädet. Tolkien försökte ju medvetet anamma dess språkliga struktur, stil och ton. Det var hans primära källa för namn och det inspirerade honom till att återanvända massor av de typiska element (som alver, orcher , antydan till djupa världsbyggen och liknande) som för många blivit själva kärnan i Fantasy genren.Men om man går tillbaka t ex 1000 år i tiden blir argumenten mycket svagare för att kalla något verk fantasy. Det blir mest bara krystat och historielöst.
Och om Beowulf ändå kan ses som Fantasy, varför skulle då t.ex. att de isländska fornaldrsagorna inte också kunna ses som Fantasy?
Samtidigt är det ju intressant att Sagan om Ringen ses som det mest Fantasy som finns av många. Det är ju otroligt inspirerat av Beowulf-kvädet. Tolkien försökte ju medvetet anamma dess språkliga struktur, stil och ton. Det var hans primära källa för namn och det inspirerade honom till att återanvända massor av de typiska element (som alver, orcher , antydan till djupa världsbyggen och liknande) som för många blivit själva kärnan i Fantasy genren.
Är det krystat och historielöst att kalla Beowulf Fantasy, som ändå fått stå modell för nästan alla drag som kommit att prägla genren? Hur nära skulle Tolkien behöva komma Beowulf för att hans böcker inte längre skulle räknas som Fantasy?
Även om Tolkien fick ordet "orc" från Beowulf, var det ungefär det enda med dem som kom därifrån. Alver likaså.