Den arketypiska äventyrsstarten, per spel

Frågan blev ju direkt: Vem ska ärva kniven?

Inte bara blir det en fejd om kniven, det blir en fejd med kniven.
Ju mer jag tänker på det desto mer sannolikt när jag att viking är Iliaden the RPG.

Man rullar upp karaktärer i någon timme, får veta allt om deras backstory, Lynne och släkt, sen går det tio minuter innan allt urartar till bärsärkagång och detaljerat beskrivet lem-kapar-våld och om någon står upp i slutet sliter dom brynjan av den fallen innan de fortsätter vidare mot nästa våldsdåd
 
Drakar och Demoner Trudvang

Adrum kontaktas av en gammal kompis som deltog i slaget mot trollen för trettio år sedan som... jag vet att du är tjugo år och att det inte passar i din bakgrund, du får ändra! Brenda, du har börjat få skumma visioner av det gamla jaktspjutet som din farfar fick av Jarlen, du känner verkligen att du måste följa visionerna - annars sumpar du storyn! Celsior du ser din gamla förälskelse som du skulle kunna få nya känslor för senare, starka nog för att när hon dör... ehm.. om hon dör så skulle du kunna kasta dig ut för ett stup. Bara så att du vet. Just ja, nämnde jag att ni allihop är syskon?
 
Berätta, @Oldtimer, vad betyder detta?
På den tiden, när jättarna fortfarande vandrade på jorden (cirka 1975), var alla dungeon-kartor ritade på rutat papper och varje ruta var tio fot. Trappor var standardiserade till tre rutor. Som spelledare räknade man högt varje ruta (tre meter) som rollfiguren rörde sig.

Så "tre, sex, nio" är alltså när rollfiguren går ner för den första trappan från marknivå ner till första dungeon-nivån.
 
Call of Cthulhu

En rollperson har ärvt en gammal herrgård av sin farbror.

Jag tror du blandar ihop med lovecraftnoveller. CoC är att någon känner någon som känner någon som har en kompis som ärvt en herrgård av sin farbror och denna som man känner som känner någon har inte hört från sin kompis på länge, så man åker till herrgården och får uppleva berättelsen om kompisen genom att följa massa ledtrådar och få en novell i upphackad form utdelad till sig i form av handouts.
 
Last edited:
Ars Magica

(none: players spend all time creating characters, their sanctum, their familiar, their shared library, magical and mundane defences, their list of spells and magical items, what they are studying right now, what they will study next, their teacher, their servants, their neighbours, their local village, nearby magical creatures, ruins and potential sources of magical ingredients -- but never get to the first adventure)
 
Jag tror du blandar ihop med lovecraftnoveller. CoC är att någon känner någon som känner någon som har en kompis som ärvt en herrgård av sin farbror och denna som man känner som känner någon har inte hört från sin kompis på länge, så man åker till herrgården och får uppleva berättelsen om kompisen genom att följa massa ledtrådar och få en novell i upphackad form utdelad till sig i form av handouts.
Lovecraftesque
Huvudpersonen har ärvt en herrgård av sin farbror.
 
Nordiska Väsen
Det är en regnig morgon/kväll när det plötsligt är någon som bankar på slottet Gyllencreutz portar. Det är en budbärare som lämnar över ett brev med instruktioner om att ni behöver ta er till Ale stenar för att undersöka ett mystiskt sammanträffande.
 
Ars Magica

(none: players spend all time creating characters, their sanctum, their familiar, their shared library, magical and mundane defences, their list of spells and magical items, what they are studying right now, what they will study next, their teacher, their servants, their neighbours, their local village, nearby magical creatures, ruins and potential sources of magical ingredients -- but never get to the first adventure)

Det där är så bra sammanfattning av min samlade erfarenhet av Ars Magica!
 
Batman RPG
En skurk lämnar ledtrådar till vilket brott de kommer begå.

Spelarkaraktärerna listar ut vilket brott som kommer begås och dyker upp för att stoppa det.

Skurken är förvånad att någon dyker upp för att stoppa dem.
 
Ars Magica

(none: players spend all time creating characters, their sanctum, their familiar, their shared library, magical and mundane defences, their list of spells and magical items, what they are studying right now, what they will study next, their teacher, their servants, their neighbours, their local village, nearby magical creatures, ruins and potential sources of magical ingredients -- but never get to the first adventure)

Play-by-post på Rpgnet
Alla har jätteinvecklade idéer på rollpersoner, och man ska dessutom spela något med definierade relationer mellan rollerna. Rollgenereringen tar en månad. När spelet faktiskt börjar uppstår total radiotystnad från halva gruppen.
 
Ur Varselklotet
Barnen ägnar sig åt nån av sina hobbyer när de vuxna börjar bete sig mystiskt i anslutning till någon teknologi.

Ur Varselklotet
Spelarna beskriver ingående hur tjocka lager smör de brer på skogaholmsmackorna och hur mycket Oboy de häller i glaset. Ingen märker att konsumkassörskan blivit utbytt mot en robot eftersom det stora mysteriet är om en rollpersons flickvän på en annan skola finns på riktigt eller inte.
 
Back
Top