De bästa svenskspråkiga megakampanjerna

MUA och D5K är mina personliga favoriter om vi pratar massiva sidantal. Törnetronen ligger något steg efter, men är en värdig trea.

Svarta Solen har jag läst till största del, men den är till stor del intetsägande (generisk) för mig.
 
Något du tror du skulle tycka om att spela eller spelleda.
De jag listade är de som finns i mina bokhyllor.
Av dem har jag bara spellett en: Korpens klagan. Det finns en lång spelkrönika här på forumet som jag skrev om det. Kort sagt: en blandad upplevelse, men jag lärde mig mycket på det. Skulle inte vara helt emot att göra ett andra försök med någon annan spelgrupp någon gång.
Alla de andra kan jag tänka mig att SLa, men alla skulle kräva mer eller mindre modifikation. Jag tror faktiskt Coriolis är den som skulle kräva minst lappande och lagande.
 
Hur långt och hur många sidor har Oktoberlandet-kampanjen kommit upp i?
 
Ah, jag var osäker på om det fanns en till (och kampanjsidorna i grundboken får väl räknas?).
Kampanjen hette Röd måne över Leningrad och skulle enligt Kickstartern ha 5 delar varav 2 kom ut (Tsarens Röst i grundboken och Den sista najaden var de som kom ut). Det var dock många år sedan och även om hoppet är det sista som överger en så tror jag tyvärr inte det blir någon fortsättning.
 
Exakt! Hade själv tänkt skriva Upsalasviten också, men vågade inte med tanke på de höga förväntningarna kring sidantal :D
Jo. Fast dess omfång, med alla handouts inräknade är ju inte obetydlgit. Men kanske inte mer än 3-400 sidor.
 
Går Uppsalasviten att få tag i någonstans?
 

"Observera att detta bara är scenariotexten". Den HÄR behövs också för att spela.

EDIT: Gick också att köpa som PDF.
 
Vet inte riktigt om man kan peta in Mutant År Noll i den här skalan. Utöver de 4 grundboxarna som ju är självständiga med tunna trådar av metaplot mellan sig så finns ju Ad Astra och den Grå döden som kampanjböcker. Det är dock jäkligt spretigt, snarare än en sammanhängande story.

Annars är väl Skjut dom I huvudet lite åt det hållet också. Olika expansioner som är hyggligt självständiga men med sammanhängande metaplot.
 
Som en parentes skulle jag nog också vilja påstå att mitt alster Kristallkrönikan till Vindsjäl är eventuellt den kortaste megakampanjen bland svenska rollspel, med sina blott 22st A5-sidor. 🌱
 
Last edited:
Den svarta madonnan till Kult ligger på 200 sidor, jag har bara lyssnat på den i Red Moon Roleplaying, men den verkar bra.
Skuggtronen till DoD Chronopia var tänkt som en megakampanj, men den bidde bara ett litet äventyr, för alla modulerna uteblev
 
Last edited:
Vet inte riktigt om man kan peta in Mutant År Noll i den här skalan. Utöver de 4 grundboxarna som ju är självständiga med tunna trådar av metaplot

Jag gillar MÅ0 och har spellett 15 sittningar. Men någon megakampanj har inte spelet, precis som du antyder. Varje låda erbjuder en egen kortfattad metaplott där man förväntas skapa nya rollpersoner. I första lådan är man muterade människor som skall överleva i en storstad och söka sitt ursprung. När man tar sig an andra lådan, Genlab Alpha, så kan de rollpersonerna inte plötsligt förvandlas till muterade djur instängda i en forskningsanläggning i Dalarna.
 
Jag gillar MÅ0 och har spellett 15 sittningar. Men någon megakampanj har inte spelet, precis som du antyder. Varje låda erbjuder en egen kortfattad metaplott där man förväntas skapa nya rollpersoner. I första lådan är man muterade människor som skall överleva i en storstad och söka sitt ursprung. När man tar sig an andra lådan, Genlab Alpha, så kan de rollpersonerna inte plötsligt förvandlas till muterade djur instängda i en forskningsanläggning i Dalarna.
Man kan ju, som vissa galna människor ( :cool: ) gjort, göra om det till en megakampanj genom att använda MM-kampanjen som ram och låta de andra dyka upp allt efter som de vandrar in i Zonen, utöka med alla zonkompendierna och Grå Döden, för att avsluta med att skjuta ut alla i rymden...

Jag skall berätta hur det gick om vi någonsin blir klara. :rolleyes:
 
Back
Top