Min åsikt är att för kommersiell utgivning av regler och scenarion till trad- eller neotradrollspel så är speltest viktigt. Men det är absolut inte tillräckligt med speltest för att produkten skall bli bra, och att även om speltest nära nog alltid är viktigt så är det inte alltid det viktigaste. Det finns mängder av ytterligare faktorer som spelar väldigt stor roll.
Det är väldigt möjligt att det finns massor av andra saker i andra typer av sammanhang som spelar roll också, och dessa säger jag inget om. Men i det sammanhanget jag själv är mest aktiv inom så är det två väldigt avgörande faktorer som styr utvecklings och betslutsprocesser kring hur en rollspelsprodukt går från kreativ idé någon har på sin kammare till något som går att köpa i handeln, dessa är:
1. Delar av min inkomst och mitt materiella välbefinnande är knuten till hur uppskattade de produkter jag släpper är av en publik som är större än rollspelshobbyns inre krets, och som jag inte har någon direktkontakt med. Det är oerhört viktigt att den publiken inte blir engångskunder, utan uppskattar produkterna tillräckligt mycket för att fortsätta köpa dem. Det är relativt få människor som köper mängder med rollspelsböcker bara för att ha i hyllan utan intention att använda dem. Antalet människor som är selektiva i sina köp och enbart köper sådant som de är intresserade av är långt många fler, och helt avgörande att nå ut till om ens utgivningsverksamhet skall ge såpass stor avkastning att man faktiskt kan få lite betalt.
2. Produkterna är ofta en kombination av väldigt dyra och helt onödiga (ingen behöver köpa rollspel, det är en lyxprodukt folk köper för att de vill ha dem). Det skapar en förväntan (och enligt mig en skyldighet) att erbjuda ett mervärde. Produkten behöver vara något som den gemene kunden inte kunnat eller hade velat skapa själv, något som tillför någonting. Ger jag köparen ett tillräckligt mervärde kommer denna att bli engagerad, sprida ordet etc. Det gör att ryktet om produktens braighet sprids, fler vill ha den, och mina möjligheter att skapa fler och bättre produkter ökar.
Det handlar helt enkelt om att skapa rollspelsmaterial av god kvalité, och där är speltest en metod i att uppnå det. Kvalité inom rollspel är ju dock inget objektivt, utan snarare något man bör bilda sig en egen uppfattning om. Som spelskapare och utgivare är det ju sedan bara att hoppas på att ens egen uppfattning av vad som utgör "kvalité" är såpass universellt att det också går hem hos en bredare publik.
Där blir ju också speltest viktigt, om jag skriver ett scenario och spelar det med min egen spelgrupp, så förstår jag ju mer om hur scenariot kommer upplevas av andra än om jag bara hållit det för mig själv. Om andra spelledare sedan leder det för sina grupper, så kan jag ju få feedback på det med etc.
Speltest är en viktig komponent i vad som skapar bra rollspelsmaterial, men det skapar inte bra rollspelsmaterial i sig och är absolut ingen magic bullet.