Jag tycker ritningen över serajen i Kopparhavets hjältar är så ikonisk och beskrivande att den kan få vara med vid karavanserajavsnittet.
Det finns en del intressant ny information redan i detta utkast av en av böckerna som är användbart även för oss som läst och spelat Kopparhavets hjältar och fyllt i med egna idéer. \o/
Den första är om färdigheten observation där det nämns att den bland annat används för navigation, är det någon skillnad i hur den används till detta jämfört med sjökunnighet från grundboken som också används för att navigera?
Den andra är om tabellerna över socialt stånd där varje textstycke nämner en färdighet som rollpersonen har. Får rollpersonen denna färdighet utöver de vanliga som de skulle fått (tex 8+1 färdigheter för en ung person), eller är det en färdighet som rollpersonen är tvungen att skaffa sig antingen med sina yrkestränade eller valfria färdigheter?
Det är förslag på ytterligare färdigheter dvs valfria.
OBSERVATION skulle då tex kunna användas vid karavaner i öknen, polarexpeditioner et c?
Oj, jag hade också tolkat det som en + tränad utifrån formuleringen. Om det läggs till ytterligare en färdighet att välja (utöver ålderstillvalen som ju redan är helt fria) så hamnar det ju ett alternativ i "yrkesvalen" egentligen?
Observation verkar vara mer en kunskapsfärdighet än en perceptionsfärdighet. Finns dolt och upptäcka fara är rena perceptionsfärdigheter. Skulle man kunna ge Observation ett annat namn för att förtydliga att det handlar om att tolka snarare än att observera?
Kapitlet "Kopparhavets kuster" är ett bra exempel. Vi har inte skrivit om text för sakens skull - och den som sitter med båda böckerna i handen kommer att hitta en hel del identiskt material i bok2 och Kopparhavets hjältar - särskilt i beskrivningen av vissa regioner, aktörer etc.
Men vi har fullständigt byggt om hur kapitlet (och boken) fungerar. Den är nu helt riktad till spelaren, och skriven för att man skall kunna skapa en rollperson som verkligen känns baserad i Zorakin, Montarkun, Krilloan eller vad det nu kan vara, med tabellstöd för bakgrund, minnessaker och andra krokar för att levandegöra världen genom rollpersonen.
Och som Måns säger, även en hel del ändringar och tillägg.
Men allvarligt? Kattfolk? Pffft, får väl skriva om illerfolk till Drakar och demoner![]()
Jag fattar att det är svårt att hitta ett bra namn typ himlalära eller nåt? Alltså kunskap om allt ovanför huvudet? Att observera är ju mer en förmåga än en kunskap? Ingen kulle jag tänker dö på, mest att det känns otydligt med färdighetens syfte med det namnet. ”Jag håller koll på prinsen under kvällen, ska jag slå Observera?”Kunskap och teknik (att använda astrolaber, teleskop och andra mätinstrument). Vi är öppna för förslag för andra namn, men det tog rätt mycket bollande att landa i Observation. Flera alternativ vi tittade på var för smala eller missvisande - som t.ex. stjärnlära eller väderkunskap.
Observation är ju dessutom en sekundär färdighet, till skillnad från grundfärdigheterna Upptäcka fara och Finna dolda ting. Det innebär att dess alltid har företräde om det skulle uppstå någon otydlighet.
Exakt. Min poäng var att spelare kan tolka ”Observation” på det sättet.hålla koll på en person skulle jag säga är upptäcka fara, att spana efter ankommande här som ska ”befria” prinsen är mer en observation. En tydlig förändring i omgivningen. Mer utzoomat än finna dolda ting och upptäcka fara.