Rollpersonsutmaning januari 2024

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Dag 5: Good Society - a Jane Austen rpg

Det här är ett udda spel. Man har inga stats, och inga skills. Däremot så har varje rollperson en Desire, en family background (som kan vara samma för flera av rollpersonerna. Ex: Peerage, Old money, Clergy, Military, Foreign), en Character Role (unik för just den rollpersonen. Ex The Dowager, The Heir, The Dependant, The Meddler, The New Arrival), och ett gäng connections.

Rollpersonerna är oftast i övre medelklass eller lägre överklass. Finns en expansionsbok, där fokus är på tjänstefolket, eller alternativa settings, som fey courts, eller där man har hemliga identiteter typ Zorro.

Rollpersonerns arbetar normalt inte utan tjänar pengar på att äga mark. Om de arbetar, så är acceptabla arbeten officerare, präst, advokat (barfister, INTE solicitor), läkare (om de studerat till det på universitet), och guvernant. Att tjäna pengar på att vara "in trade" ses som fult även om en del handelsmän/fabrikörer är rikare än en del lågadliga personer.


Vidare så skapar man dels en Major character + en minor character. Den sistnämnda är med i scener som den första INTE är med i, och är till för att att ställa till saker för spelarens Major character. En viktig del i spelet är brevskrivande. Och alla har 2 resolve tokens var, och 1 monologue token. Resolve tokens används som en handelsvara för att förmå en annan spelare att saker skall hända deras rollperson som är dåliga för dem på ett eller andra sätt, och monologue token är till för att få en rollperson att avslöja sina inre tankar i en scen.

Det här är ett spel som bygger på drama. Så dessutom skapar man gemensamt ett antal rykten som cirkulerar, och i spelets olika faser kan man sedan antingen förstärka ryktena eller låta de avklinga och få in nya rykten istället.


Setting: Den fiktiva orten Habershire under regency-eran i England. 3 dagars ritt från London. ca: 1810-1815. Den är tillräckligt liten för att alla viktiga personer skall känna varandra, men tillräckligt stor för att det skall kunna hållas ordentliga baler...

Här är lite settingspecifika val som man måste komma överrens om. För onsehots, så använder man sig av olika playsets. där man på förhand specar exakt vilka desires, vilka typer av karaktärer etc som skall förekomma.

Campaign Tone: Romantic comedy – Actions have consequences, but past misdemeanours can be recovered from. Fortunate and humourous coincidences can occur, and triumphant moments are possible. Conections respect their own interests, but can be swayed. Society is quick to judge, but also quick to forget.

How important is historical accuracy: A little important – We'll do the best job we can, but story is much more important than history.

How to treat the gender power balance: Historical – Standard Regency patriarchy

How much hidden information will be used: None – Desires and private relationships will be public player knowledge. Of course, they will remain secrets to the characters in the fiction.


Namn: Caroline Lewis

Desire: What is right be done cannot be done too soon - Break up the relationship between the object of your affection and their paramour.

Relationship: Rivals – Lady Anna Louise Harrington (The Heir) som nu skall gifta sig med unge Lieutenant Stephen Michaels.

Character role: The Dependant – Caroline bor hos familjen Fitzwillam som är goda vänner till hennes familj, då hennes far har rest iväg på ett uppdrag till Indien, och hennes mor då är hemma och tar hand om de yngre systrarna. Hennes äldre broder är officer i flottan.

Family backgrund: Old Money

Connections:
  • Lady Anna Louise Harrington – Rival i kärleksstoryn.
  • Christine Fitzwilliams – Modern i familjen hon bor hos. Är en good samaritan och matchmaker. Försöker matcha ihop Caroline med den betydligt äldre Grahnt Thorn som är rik adelsman.
  • Daniel Harkes – Aspirerande professor. Han uppvaktar både Lady Anna och Caroline.
Utseende:
Caroline är en ung vacker kvinna. Hon har rödbrunt hår uppsatt i en klassisk sirlig frisyr, och gröna ögon. Klädd i vacker ljus klänning enligt senaste modet. Hon är 165 cm lång, och har en normal kroppsbyggnad.


Minor character:
Emma Richards, som är en väninna till både Caroline och Lady Anna. Lever ett hedonistiskt liv.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Kickstartersensationen Avatar Legends har inte diskuterats så mycket här på forumet, men nu är det dags för en rollperson i det. Vi ska börja med att välja vilken era kampanjen utspelar sig – spelet sträcker sig över fyra avatarers livstider, med början hos Kiyoshi och slutet hos Korra. Jag väljer att förlägga kampanjen till Aang-eran – Eldsfursten är besegrad, men världen är fortfarande sargad efter Eldnationens hundraåriga erövringskrig. Mycket annan setup handlar om att etablera ett gruppkoncept och liknande, vilket inte är relevant när jag gör en enstaka rollperson, så jag hoppar direkt till den biten. Eftersom spelet i grunden är Powered by the Apocalypse-baserat ska jag först välja en playbook. Tio olika finns, och min vana trogen väljer jag slumpmässigt en: The Idealist. Jag har ett tragiskt förflutet, men mitt lidande har stärkt mina övertygelser, och jag strävar nu efter att väcka hopp om en bättre framtid hos andra. Därefter är det tid att välja namn och härkomst. Jag tänker mig att min rollperson var en dissident inom Eldnationen, fängslad och pinad för sin vägran att delta i Eldsfurstens krigsmaskin. Från listan över Eldnationsnamn väljer jag namnet Qacha Anzai.

Därefter ska jag välja träning, stridsstil och bakgrund. Man kan välja mellan olika typer av bending, elementarmanipulation, samt vapen och teknologi. Jag väljer Firebending. Jag ska också specificera en stridsstil inom detta. Som dissident väljer jag att emulera den avfällige generalen Iroh och vara specialiserad på att andas eld. Jag väljer också en militär bakgrund – jag började som soldat, men vägrade delta i kriget.

Jag går nu närmre in på Idealist-spelboken. Jag börjar med attributen Creativity 0, Focus –1, Harmony +1 och Passion +1. Jag får höja en av dessa med +1, och väljer Passion. Jag väljer också ett tydligt beteende – Compassionate. Utöver detta ska jag definiera mer av min tragedi. Jag tänker mig att jag utsatts för svåra bestraffningar som bland annat gjort att mina händer är förbrända och närmast obrukbara. De jag håller ansvariga för detta är dels min befälhavare i kriget, men också mina stridskamrater, som deltog i bestraffningen, ivrigt eller motvilligt. Likafullt är jag övertygad om att de många bittra krigsveteranerna i Eldnationen kan fås att se den nya tidens ordning och delta i återuppbyggnaden av ett nytt, jämlikt samhälle. Samtliga spelböcker har en grundläggande konflikt mellan två principer. I idealistens fall är detta ”Forgiveness versus Action” – strävan att förlåta och lämna det gamla bakom mig, kontra viljan att förändra världen direkt och kanske rent utav ta hämnd.

Som idealist har jag också en kod. Jag väljer principerna ”stå upp mot översittare”, ”håll löften” och ”slå aldrig första slaget”. Jag väljer också två särskilda drag. Jag väljer Whatever I Can, som gör det lättare för mig att samla information om vilka problem som finns på en plats, och Your Rules Stink, som låter mig få personer ur balans genom att ifrågasätta deras regler.

Slutligen ska jag välja stridstekniker. Jag ska välja en som jag lärt mig och en jag har bemästrat. Den jag har lärt mig är Wall of Fiery Breath, medan den jag har bemästrat är Duck and Twist. Båda är defensiva tekniker, något som matchar min karaktär. Således är jag också klar, och nu ser jag ut såhär:

Qacha Anzai, the Idealist
Creativity 0, Focus –1, Harmony +1, Passion +2
Firebending training (firebreathing), Compassionate demeanor
Moves: Whatever I Can, Your Rules Stink
Techniques: Duck and Twist (mastered), Wall of Fiery Breath (learned)
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
200
Igpr gjorde jag en karaktär till Wendys reklamrollspel (ja, reklamrollspel) Feast of Legends. Om spelet tyckte jag att det var likt DnD5, med abillity scores, advantage och disadvantage men även att många av vapnena var lika. Om jag ska ge något subjektivt, tyckte jag att systemet var rätt dåligt och ärligt talat fånigt. Istället för klasser finns saker på Wendys meny, naturlig tjuga är FEAST MODE och naturlig etta BIG OOPS. Det värsta var dock startutrustnigen. Du får börja med tio mynt och vapen, kanske, och rustning, kanske. Det stod inget om vilka vapen eller rustningar.
(Sidenote om namnet. Jag tänkte mer på en viss clown än en viss fotbollsspelare.)
 

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Igpr gjorde jag en karaktär till Wendys reklamrollspel (ja, reklamrollspel) Feast of Legends. Om spelet tyckte jag att det var likt DnD5, med abillity scores, advantage och disadvantage men även att många av vapnena var lika. Om jag ska ge något subjektivt, tyckte jag att systemet var rätt dåligt och ärligt talat fånigt. Istället för klasser finns saker på Wendys meny, naturlig tjuga är FEAST MODE och naturlig etta BIG OOPS. Det värsta var dock startutrustnigen. Du får börja med tio mynt och vapen, kanske, och rustning, kanske. Det stod inget om vilka vapen eller rustningar.
(Sidenote om namnet. Jag tänkte mer på en viss clown än en viss fotbollsspelare.)
Tror tanken är att det skall vara fånigt. Men å andra sidan har Wendy's en lång tradition av att göra en del bittska referenser med glimten i ögat till sina konkurrenter. :)
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,597
Dag 5: Mutant Chronicles (1:a utgåvan)
Gillar det här spelet, det lyckas i mitt tycke så mycket bättre med Cyberpunk än 2089 - men vafan var nån full när kapitlet om att skapa en rollperson skrevs - satans vad jag fick hatta fram och tillbaka och läsa om massa gånger (kanske var jag som var full). Med den synpunkten förmedlad så vill jag säga att jag älskar Lifepath-system och jag är ju Team-Slump när det kommer till karaktärskapande.

Så man börjar med att rulla grundegenskaper, vis av Kranks tråd om att skapa karaktärer lägger jag högt på Intelligens och Personlighet. Drar till med en 3:a i social status - det är inte jättebra. Tänker mig att det här kommer bli nån form av laglös typ så jag lägger mina uppväxtval på Smyga, Fingerfärdighet, Bluffa och Undvika. Sen slår slumpen till - jag slår Mediafamilj och Ekonomisk begåvning som mina 2 uppväxthändelser. Så mediemogulen farbror Orvar fixar in mig på journalisthögskolan - ja just det jag har också valt att Bauhaus är min hoods. Går igenom journalist högskolan, höjer diverse teknik och kommunikationsfärdigheter- måste sänka personlighet. Sen skiter det sig jag slår 18 på att jobba som journalist och slummar runt som arbetslös i 2 år. Höjer slagsmål och lite andra skumraskaffärer - det sämsta är att jag rasar ner på social nivå 2, en period till som arbetslös så är det kokta fläsket stekt. MEN då slår jag Mitt livs chans - jag kan ta vilken karriär som helst! Kastar mig in på officersbanan då det ser ut att vara enklast att öka social status och man får öka personlighet. Glider runt på officersskolan i 4 år, blir kadett och satsar på att bli bättre på några vapen och medicin, lägger en höjning på respektive mark- och flygfordon - så här i efterhand vetetusan om jag inte borde lagt dem på nån annan färdighet jag redan satsat på. Visar sig att jag börjat hobbygymnastisera så SMI ökar med 1. Gymnastiken har också gett ett gott immunförsvar.
Vid en ålder av 26 väljer jag att hoppa av officersbanan (mest för att jag är rädd att bli 28 och riskera att dö på ett snedslag.

Köper en pickadoll och en skottsäker väst.

Så Bauhaus alltså, vad kan vara ett bra namn? När jag var 10 hade jag en riktig crush på den östtyska sprintdrottningen Katrin Krabbe så jag bestämmer mig för att mitt alterego på Luna blir Sabine Krabbe.
 

Attachments

Last edited:
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,427
Location
Malmö
DAG 5:
Nephilim

I dag provar jag att göra en karaktär till Chaosiums gamla spel Nephilim.

Steg 1 Ka.
Steg 1 är att välja vilken Ka som skall vara min dominanta. Man kan välja mellan Eld, Jord, Vatten, Luft och Måne. Jag väljer Luft. Man startar med 22 i dominant Ka. Luft symboliserar spiritual heights, comprehension, reflection, inquiring intelligence, and mental progress.

Steg 2 Metamorphosis
Nästa steg är att välja Metamorphosis . Det finns två att välja på när man valt luft om dominant Ka. Angel och Sylph. Jag väljer Sylph. Denna symboliseras via Kinesiskt porträtt och metamorphosis, det vill säga hur mitt Ka påverkar min värd människa yttre.

Kinesiskt porträtt: A natural phenomenon A storm :A metal Brass, like cymbals: An animal An eagle :A color Sky blue
A mythological being Aeolus, god of the winds: A famous human being Yuri Gagarin, the first man in space :A human activity Travel : A work of art “An Ode to Tempest,” by Victor Hugo :A weapon A bow :An object An airplane

Metamorphisis: Head:totaly blue eyes Hands: cold Skin: translucent Odor:Ozone Voice:thunderous

Steg 3 Major Arcana Tribe
Här skall man välja på vilket sätt ens Nephilim försöker nå sitt mål att uppgå i Agartha. Ett slags odödlighet. Jag väljer the Hierophant. Min Nephilim vill bli dyrkad av människor och det är på detta vis hen uppnår Agartha

Steg 4 Past lives.
Nästa steg är att välja tidigare inkarnationer. Varje tidigare inkarnation kostar 2 Ka, men ger färdigheter.

Jag väljer att ha min första inkarnation i Babylon 600 f.Kr.Min första inkarnation var som en prästinna, hon var 80 (3D6x5) år när jag inkarnerades i henne, Vilket ger mig 320p att fördela på färdigheter + 50 p språk (2D6+6 x5). Därefter slår 3D6 för att se hur länge jag var inkarnerad får 6 så 30 år. Detta ger 60p (30x2) att spendera på magiska färdigheter
Jag får välja om jag följde Zoroaster och hans solväg, jag väljer att vägra. Ett 1D100 slag visar att jag dog av ålder, efter att ha flytt västerut och ytterligare ett slag att mitt Stasis (det föremål som håller min själ mellan inkarnationerna) är en ceremoniell kniv.

Min andra inkarnation var i Rom 350 e.Kr som Ingengör. Han var 75 år när jag inkarnerades Jag levde ytterligare 50 år som nephilim. Då perioden verkar varit en kamp mellan Constantin och mitt Arcana, väljer jag att gå emot Constantin. Jag dog i en konflikt av något slag. Min Ka är nu 18.

Min tredje inkarnation är som Kathar i Montsegur: Där jag inkarnerades som en Perfected kabbalist. Hon var 50 år när jag inkarnerades som henne. Jag levde ytterligare 40 år som nephilim. Jag väljer att vara en del Katharerna och blir dödad av Crusaders. Min Ka är nu 16 Där är jag klar med tidigare liv. Ska slå min inkarnation i nutid härnäst

Steg 5: Jag inkarneras som en lärare.

Female, Age 30
Social Status: 12 Opportunity (SOCx3): 36 Education: 22, Masters Degree plus
Life Experience: 68
Culture: Modern American, Middle Class
Profession: High School Science Teacher
Income: $35,000 per year
Residence: Apartment
Family Relationship: 2; none significant
Appearance: Neat, always aboutt 20 years out of style Possessions: Small import car, small library

Mina grundegenskaper ändras av mina Ka värden. Jag får +4 i Int, cha+2 Con +1 Dex +3 Ser +3
Min kropp förändras av inkarnation hon får 8 p totalt blå ögon (allt över 5 är weird. 5p kalla händer och 3p Ozondoft.

Så slutgiltiga stats blir
STR 14. Fire Ka 10
CON 16 Earth Ka 3
INT 17. Air Ka 16
DEX 20. Water ka 13
CHA 15. Moon Ka 6

Life Experience (Assyria 600 BC) 80
Read/Write (Hieroglyphics) 50
Religious Lore (Assyria 600 BC) 50
Scrutinize 50
Listen 50
Speak (Assyria 600 BC) 50
Sorcery, Lower Magic 50
Hermetic lore 90
Build 50
Climb 50
Craft (any) 40
Drive (wagon) 50
Life Experience (4th c Rome) 75
Natural Lore 50
Read/Write (Latin) 50
Speak(LateLatin) 50
Art (dance) 50
Read/Write(Latin); and Greek 35
Read/Write(Arabic); and Hebrew 35
Speak (13c. French); Occitan 50
Life Experience(13c. France.)50
Astronomy 20 Biology40
Chemistry20,
ComputerUse 5
Geology20
Physics40,
Read/write(ModernEnglish)50
Research 35
Speak (ModernAmerican) 60

Lover magic 90
Summoning, Seals 90
Higher magic 90

Plus 10 Besvärjelser

Så min skolfröken kommer nu ge sig ut tt söka kunskap och försöka bilda en kult vilken dyrkar henne som en gud.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Vindsjäl
Nästa ceruleanfive-spel är Vindsjäl, ett spel om grottkräl och té.

Det första man ska göra för att designa en äventyrargrupp som utforskar Agweon är att designa äventyrarbandet.
Bandet ska ha en Syssla: Utforskning låter trevligt.
Vi har ett Ändamål med att utforska: Vi vill vara med om Upplevelser. Sekundärt drar vi nog in lite spons från uppdragsgivare ändå.
Vi har en värdegrund, en Hålling: Vi har Empati med våra medmänniskor - vilket ofta leder till våra faktiska äventyr.

Sen får jag göra min gubbe. Det står att det ska ske i samråd med medspelarna, det har jag ju inga men jag får väl låtsas.

Först ska jag ha en Arketyp, som ger mig Färdigheter och två Förmågor. Vandraren är en cool snubbe som vet en massa saker och håller sig i bakgrunden i strid. Jag får +3 händighet, +2 sikte och +1 observans. Jag väljer förmågorna Bekantskap (slå Utstrålning för att ha en kontakt på ett ställe) och Vildmarksvana (gruppen får lägre risk på slag för resor i vildmarken, och kortare restid). Användbar både i byar och vildmark.

Jag slår för Värv och får då även en kast (fast som vindsjäl är jag numera kastlös). Jag var Daglönare, +1 Fysik, +1 Händighet och jag har då alltid varit Kastlös, +1 Utstrålning.

Jag slår också fram min Kultur - Asai. Asaier är ökenfolket, känt som visionärer eller vinningslystna. Ambition och lojalitet är viktigt. Tatueringar med mönster av växtrankor och blommor i rött är vanliga. +1 Utstrålning.

Varför är jag en vindsjäl då? Tärningen säger Nöd - jag kunde helt enkelt inte försörja mig som daglönare. Jag verkar ju onekligen ha haft mer munläder än arbetsfärdighet.

En vindsjäl ska ha en natur - personlighet, metodik och moral - som också beskrivs med en mening. Här rekommenderas att gruppen verkligen pratar ihop sig så att vindsjälarna kontrasterar eller harmoniserar i olika aspekter. Nu har jag ingen att snacka ihop mig med så det blir bara tre meningar som förhoppningsvis lägger upp för andra hypotetiska spelare.
Personlighet: Självsäker - jag vet att jag är bra på det jag gör. (Kan konflikta både med osäkra och självsäkra medvindsjälar.)
Metodik: Diplomatisk - det är onödigt att göra sig osams med folk.
Moral: Frisinnad - strikta regler har aldrig hjälpt mig. (Ge mig en strikt vindsjäl att retas med.)

Jag ska även ha en Motivation. Jag väljer Frid - jag känner mig rotlös sedan jag lämnade min hemby.
Mitt Mål ska vara en konkretisering av Motivationen. Jag vill få en koppling till ett samhälle.

Jag slår för en Egenhet: Jag skryter alltid om mina ärr.
Utseende har sex punkter som jag blandar att välja och slå: Vuxen, rundlätt, med vackert ansikte och uppknutet hår, nyfikna ögon och utsmyckade kläder.

Jag börjar med en poäng i varje färdighet, plus de tio som fördelats ut av mina val tidigare. Jag får sätta ut fem poäng till, med max 5 totalt i en färdighet.
Fysik: 2+1
Händighet: 5
Kamp: 1
Kanalisering: 1
Observans: 2
Rörlighet: 1+1
Sikte: 3
Utstrålning: 3+2
Vilja: 1
Visdom: 1+1
Packning ska man ha, jag får 15 yina (valuta) att köpa för. Jag väljer:
Lätt packning (13 vikt, bockas av efterhand ala Blades in the Dark) för 5 yina
6 kastpilar och en pilslunga för 3 yina
Tygrustning (2 skydd) för 3 yina
Klättringsutrustning för 1 yina
3 yina kvar.

Sist ska jag ha ett namn. Namn är hopsatta av en självvald egenskap och ett personnamn, med bindestreck. Jag heter Gwon-Sari (Fri/Stjärna)

Gwon-Sari
Bekantskap, Vildmarksvana
Daglönare, Kastlös, Asai, Nödställd
Personlighet: Självsäker - jag vet att jag är bra på det jag gör.
Metodik: Diplomatisk - det är onödigt att göra sig osams med folk.
Moral: Frisinnad - strikta regler har aldrig hjälpt mig.
Motivation: Frid - jag känner mig rotlös sedan jag lämnade min hemby.
Mål: Jag vill få en koppling till ett samhälle.

Egenhet: Jag skryter alltid om mina ärr.
Utseende: Vuxen, rundlätt, med vackert ansikte och uppknutet hår, nyfikna ögon och utsmyckade kläder.

Fysik: 3
Händighet: 5
Kamp: 1
Kanalisering: 1
Observans: 2
Rörlighet: 2
Sikte: 3
Utstrålning: 5
Vilja: 1
Visdom: 2

Lätt packning (13 vikt)
6 kastpilar och en pilslunga
Tygrustning (2 skydd)
Klättringsutrustning
3 yina
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Dag 6: Daring Comics rpg

Dags för lite superhjältar.

Ursprungligen gjorde jag den här karaktären till Mutants & Masterminds 2e. Där blev hon förvandlad till ondskefull vampyr i slutet av kampanjen, vilket jag nyttjade när jag körde en kort kampanj i det här spelet (då var hon The Vampire Queen of Miami, och var en av de stora skurkarna.) Här är hon dock återskapad som hjälte.

Spelet är baserat på FATE Core. Först får man dock göra lite val som påverkar power-level, hur dödligt det är, och hur erfarna karaktärerna är.

Series level: Superheroic – Characters in this genre are capable of amazing feats and can take on most small military forces. Although not neccessarily amongst the most powerful on the planet, they run a wide range of abilities and specialities.

Base Hero points: 15 (andra nivåer ger andra mängder poäng. De används för att köpa powers och Stunts)

Series Tone: Four color – This type of series is the more traditional style of comic book storytelling. Heroes are generally loved by the public. Falling out of favor does occur, but rarely has the ultra-serious effects of the more grim tones. Flashy powers and hero vs villain confrontations are frequent, as are team dynamics in and out of costume. Although personalities and idealogies on a team might cause tension and even splinter some members away, the team as a whole still continues to fight for truth and justice.

Beginning refresh: 5
Physical and mental stress: 4 boxes

Hur fort läker consequences?
Mild consequences: after one scene
Moderate consequence: After half an issue
Severe consequence: After one issue.

Experience level: New/Young Heroes – You're powered, you're fired up, you're ready to go out and kick butt and take names. It's time to put the evil-doers behind bars! Except you have a lot to learn, and are probably being reminded of that often enough by older or more experienced heroes. Maybe you have great potential and a wide array of powers, but little actual skill in using them. Or maybe you're all about your powers, and are being constantly reminded that protecting lives requires more than just brute force. You'll grow. You'll learn. But until then, you're going to have to face and accept your mistakes.

Skill points: 30
Additional Hero points: 2



Superhero name: Red Gazelle

Aspects
Concept: Speedster martial artist
Motivation: Defend those unable to defend themselves.
Other aspects: Idealistic student.
Too fast for you.
Life is sacred.

Refresh: 3
Physical stress: 5
Mental stress: 4

Supporting cast (varje ger +1 skill point):
  • Michael Gordon (hennes pojkvän). Aspecter: Gentle giant, A good cop.
Rogues gallery (varje ger +1 Hero point. The enemy knows one of your aspects):
  • Lord Huntington (Vampyrprins). Aspecter: Relentless horror, Searched across centuries for his love.
  • Black Rose. Aspecter: Alien Sorceres, I reject your reality and substitue my own.
Powers (kostnaden i antal heropoints inom parentes. VArje powerset har en egen aspect, som står efter namnet):
Superspeed powerset: Speed is everything!
  • Super speed (4): can move at supersonic speed, can move into any zone for free, and avoids ground based zone barriers. Spend 1 fatepoint means she can arrive at any scene she wants.
  • Hyper reflexes (1): +2 bonus till initiative.
  • Hyper-action (1): She can complete tasks in far less time than other people.
  • Hyper-movement (2): Wall-crawling + Water walking. (hon kan springa på väggar och på vatten)
Healing powerset: I'll be fine...
  • Regeneration (4)
  • Enhanced regeneration (1): regenerates in half the normal time
  • Immortality (1): heals even if dead. The body must be relatively intact for the hero to come back to life.
  • Regrowth (1): Can regrow lost limbs within a matter of hours.
Skills:
+5 Power (controlling skill för powers)
+4 Athletics, Weapons
+3 Empathy, Rapport
+2 Contacts, Fight, Stealth
+1 Investigate, Knowledge, Notice, Physique, Technology, Thief

Stunts:
  • Uncanny Agility – Can dodge bullets and other ranged attacks. +2 bonus when using athletics to dodge.
  • Superhuman agility (requires Uncanny agility) – Gain extra +2 bonus when dodging.
  • Into the fray – do an extra shift of damage when outnumbered in a fight.
  • Everywhere at once (requires into the fray) – When facing two or more opponents, gain +2 to fight.
  • One-man army (requires Everywhere at once) – Opponents do not get bonus due to numbers.
  • Riposte - Whenever you are physically attacked while at melee distance and successfully defending with Weapons, you immedeately inflict one stress on your opponent (ina ddition to normal benefits from defend action)
Complications:
Identity: Lailani Marcos (Hennes riktiga namn, som hon vill hålla hemligt)

Appearance:
Lailani är en ung kvinna med spansk-filipinskt påbrå. Hon är 167 cm lång, och har smärt kroppsbygnad, men man ser att hon är väldigt vältränad. Midjelångt svart hår, och mörkbruna ögon. Föredrar kläder som låter henne röra sig fritt. Hon är 20 år gammal.

Som Red Gazelle, är hon helt klädd i rött. Röd axelbandslös overbust- korsett av läder, röda tighta leggings av fuskläder, och knähöga högklackade stövlar. Långa operahandskar, och en röd dominomask som täcker ögonen. Runt halsen har hon en röd choker, och på midjan ett brett svart läderbälte. Hon slåss med 2 escrimasticks som hon förvarar i ett fodral på ryggen.

Bakgrund:
Lailani är en mutant. Hennes far som har en latino tjänstgjorde på amerikansk militärbas i filippinerna, där han träffade Lailanis mor. När de flyttade tillbaka till USA, så följde även hennes morbror med. Han är den som lärt henne escrima.

Lailani studerar på universitet, och jobbar extra på en sleezy bar som servitris för att bekosta studierna. Det är tveksamt om hon är tillräckligt gammal för att får vara där inne.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Dags för det där spelet som man ett tag inte kunde gå i närheten av ett Sverok-bord utan att få kastat efter sig – jajamen, det är dags för Viking. Här specificeras att man börjar med att välja (slumpa) kön, i mitt fall man. Sedan slår jag fram mina attribut. Flera olika varianter finns, men jag kör hardcore och slår 3T6 i ordning. Jag får Styrka 11, Smidighet 9, Kroppsbyggnad 12, Visdom13, Viljestyrka 7, Utstrålning 9 och Uppmärksamhet 11. Jag är också 23 år gammal, en veritabel åldring i ett spel där man slår fram ålder med 2T6+12. Jag är född på månens dag i vårmånadens fjärde vecka, eller tjugotredje april om någon kristen missionär håller räkningen. Jag är 175 cm lång och väger 69 kg, är högerhänt, och har en skadetålighet på 7/8/9/10/10. Min initativbonus är 0 och min förflyttning är 26 meter runda vid spurt. Jag har mörkbruna ögon, krulligt grått hår (vid 23!), kraftigt skägg, normal röst och ärrig hy. Sedan kommer karaktärsdragen. Dessa bygger på samma princip som Pendragon, med två motsatta ytterligheter. Det finns 21 karaktärsdrag, man slår dem med 3T6, och allt mellan 7-14 är ”normalt”, så det är många slag för ganska lite information. Efter att ha nött min handled vet jag att jag är ganska nyfiken och ganska modig – övriga karaktärsdrag blir ”duds” där jag ligger på mitten.

Nu blir det fördelar och nackdelar. 78 – inget speciellt. Man ska inte tro att man är något. Jag kommer från norska kusten och är född av trälar, så jag får –10 bakgrundspoäng, börjar med tio gram silver och har inget rykte från start. Min familj har så låg status att den ignoreras totalt, jag växte upp i en koja, och familjen ägnade sig åt jordbruk (detta ger mig färdigheten Jordbruk 9). Binäringar hade vi också: handel, boskapsskötsel och fiske. Jag får därmed också färdigheterna Boskapsskötsel 9, Fiske 7, Sjövana 6, Övertala +1 och ett valfritt främmande språk (gaeliska) 6. Inom familjen är jag illa omtyckt av min far, mycket omtyckt av min mor, en icke erkänd oäkting till min far och i avsaknad av syskon. Jag talar dansk tunga med skicklighetsvärde 13, samma som min Visdom. Namn? Det blir Östen.

Jag ska nu köpa färdigheter. Min ålder, Visdom och sociala härkomst ger mig 62 poäng att handla för, utöver de färdighetsvärden jag har från min bakgrund. Jag är framför allt bra på att gömma mig, smyga och slå folk med en klubba, en strategi jag tänker är klok och nyttig. Jag är inte tillräckligt bra på något för att börja med ett värde i Rykte, så därmed återstår bara utrustning. Spelet anger att rollpersoner har viss utrustning från början och får köpa andra med silvret man fått från familjen, men vad jag har i grunden är högst oklart. En sliten särk, trasiga byxor och några fotlindor, kan man tänka sig. För mitt silver köper jag en klubba (2 g silver), ett par skor (2), en trämugg (2), en mössa (1), en synål (1), en sytråd (1) och en katt (gratis). Mitt sista gram silver, en ituklippt denarius, förvarar jag i ett litet lönnfack i mössan. Jag är därmed redo att ta mig an världen.

Östen Torgerdsson
Styrka 11, Smidighet 9, Kroppsbyggnad 12, Visdom 13, Viljestyrka 7, Utstrålning 9, Uppmärksamhet 11
23 år, 175 cm, 69 kg, högerhänt, mörkbruna ögon, krulligt grått hår och kraftigt skägg, ärrig hy, ganska nyfiken, ganska modig
Träl från norska kusten
Färdigheter: Berättarkonst 10, Boskapsskötsel 9, Dansk tunga 13, Fiske 7, Gaeliska 6, Gömma sig 13, Jordbruk 9, Klubba 13, Klättra 10, Sjövana 6, Smyga 13, Sömnad 8, Sårvård 10, Överlevnad 10, Övertala 12.
Utrustning: Katt, klubba, mössa, skor, synål, sytråd, trämugg, 1 gram silver
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,597
Dag 6: Undergångens arvtagare
Jag väljer att köra på slump för grundegenskaper och mutationer. Kör på en muterad katt med mentala mutationer.
Slår inte fantastiskt men skapligt nära genomsnittet på 3T6.
STY: 8 FYS: 11 STO: 9 SMI: 15 INT: 12 VIL: 11 PER: 10

Satsar hårt på mutationer och köper 4 slumpade.
Kraftfält, Skräck, Livslänk och Dödsknäpp - ok jag fattar att folk är rädda för mentalt muterade typer för det där låter som en obehaglig kombination.

Väljer att Nelma Mollberg är uppvuxen på landsbygden, närmare bestämt i Kvismen. Jobbet som postiljon verkar lämpligt för en mentalt muterad, ger mindre möjlighet för folk att lägga märke till det än om man har ett stationärt jobb. Sen kom det dära heliograf-eländet, det började med att gruvbolagen skaffade heliografer i takt med att flera samhällen skaffade det samma minskade efterfrågan på postiljoner. Så Nelma är nu redo att ge sig in på äventyrandets väg!

Jo jag köper så klart ett pistol, sabel och läderrustning.

(Just det, vet inte om jag räknade fel på färdigheterna för det är ingen superhjälte som ger sig ut på vägarna)
 

Attachments

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Idag har jag i den ohämmade självhävdelsens namn gjort en rollperson i mitt eget rollspel Manticore Blues.

Först och främst ska jag slå för mina grundegenskaper, Force, Instinct, Reason, Passion och Cunning. Jag slår 3T6 i ordning och läser av på en tabell. Resultaten blir, respektive, +2, –1, +2, –1 och 0.

Jag har därefter chansen att invertera mina värden, dvs, byta varje + mot – och vice versa. Eftersom summan av mina värden redan är högre än 0, väljer jag att inte tillvarata denna möjlighet. Force är närstridsgrundegenskapen och Passion avgör mängden HP (Passion + 6), så det börjar arta sig till en krigartyp.

Jag ska därefter slå för Skills. Jag slår 3T20 och får de osannolika resultaten 18, 19 och 20. Det blir Traps, Underworld och Warfare. Varje färdighet ger ett stycke utrustning: en saxfälla, en uppsättning dyrkar samt en sköld.

Jag får sedan slå 2T20 på tabellen för Gåvor och välja ett av resultaten. Mina två valalternativ blir Empathy (förmåga att läsa av andras sinnesstämningar på övernaturlig väg) och True blade (bonus på skadeslag i närstrid). Sann till mitt krigarkoncept väljer jag True blade.

Nu har jag valmöjligheten att slå på tabellen för Bakgrund och Motivation. Jag får resultatet "You are the scion of a once-proud house, now in ruin. You hope to be the one who restores the family name to its former glory."

Utrustning. Förutom det färdigheterna gett mig och den grundutrustning alla rollpersoner börjar med, får jag välja från två listor. Jag väljer ett Svärd och Mellanrustning.

Slutligen ska rollpersonen ha ett namn. Även här finns det tabeller till hjälp. Jag slår och får förnamnet "Lukas" och tillnamnet "the Old".

1704535793855.png
 
Last edited:
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,427
Location
Malmö
Dag 6:
I dag tänker jag ge mig på att göra en karaktär till Eon V. Spelet är ju inte utgivet ännu, så det här blir lite av teaser för hur rollpersonsskapande går till i den nya versionen.

Steg 1 Hemland
Det finns en tabell för att ta fram detta. Jag rullar 17. Min karaktär kommer från det Cirefaliska samväldet. Jag får Faliska som språk.

Steg 2 Bakgrund:
Här slår man två gånger på en tabell och väljer ett av resultaten. Jag rullar 19 Eremit och 64 Pirat. Jag väljer att vara Pirat. Noterar ett slag på bakgrundstabellen strider och drabbningar, samt enheter i Injaga Fruktan, Sjömannaskap och Stridsfärdigheter.

Steg 3 Folkslag.
Här kan man slå på en tabell, jag slår 71 Sabrier. Jag är alltså en pirat från Consaber numera bosatt i det cirefaliska samväldet. Jag noterar mina attribut människor får 8 på alla. Och Sabriska som språk. Anpassningsbara: Människor är en mångfacetterad folkgrupp vars egenskaper låter dem frodas i alla upptänkliga miljöer. [Attributpoäng +4 och 1 slag på en valfri händelsetabell.]

Som Sabrier skall jag välja samhällsklass jag väljer Adel, får enheter i dans, rida och hovliv. Sen får jag välja två egenskaper av fem. Jag väljer Drakens land och Marinkårist. För dessa får jag poäng i Historia, Sjömannaskap, ett avtrubbningkryss mot övernaturligt och ett Svärd.
Så här långt har jag iden att min rollperson är en adling från Consaber som försökte göra karriär inom marinen, men av någon anledning avföll och blev Pirat. Han är dock stolt över sitt land och berättar gärna om dess historia.

Steg 4 religion:
I Consaber är Dakkkyrkan huvudreligion jag väljer därför denna. Här ska jag välja mellan tre olika doktriner. Jag väljer Elddyrkan:Religionen vördar Daaks himmelska eld, skapelsens låga, som uppfyller hjärtat och bränner bort all falskhet. Detta ger mig 2 enheter genomskåda och 4 enheter Injuta mod.

Steg 5: Arketyp och Miljö
Här väljer man en arketyp och en miljö. Jag väljer att vara ledare då jag tänker min rollperson som en Kapten och väljer sedan Hav. Från arketypen får jag tre tabellslag ett valfritt och 2 på Intriger och Illgärningar. 8 enheter social färdigheter, 6 enheter Kunskapsfärdigheter 4 enheter Kännetecken och 6 valfria enheter. Sist får jag ett valfritt utrustningspaket.
Jag får även en Krets; jag har kontakter i en Adelssläkt, En symbol som påvisar mitt ledarskap, 2 Vapen. Jag väljer att få Avtrubbning i Våld/utsatthet då ett liv som Pirat och att ha blivit utkastad från sin familj torde ha gjort en tuff. Sista valet blir Krets- jag leder en besättning på pirat skeppet Svarta Ankan.

Från Hav får jag 1 slag på Färder & äventyr,1 slag på Strider & drabbningar,.1 slag på en valfri händelsetabell. Kunskapsfärdigheter (4) Rörelsefärdigheter (4)Stridsfärdigheter (4) Vildmarksfärdigheter (4) . Samt ett valfritt utrustningspaket.
Samt följande Attribut modifikationer : Intryck +1 Livskraft +2 Reaktion +2 Självkontroll −1
Slutligen väljer jag egenskapen sjöben vilken ger Sjömannaskap (2)

Sista delen av det här steget är att välja levnadsstandard. Jag väljer Rik: Rollpersonen och dennes familj tillhör samhällets finare skikt, om än inte dess topp. Familjens överhuvud har förmodligen större ägor i form av land, handelshus eller gruvor som denne sköter i familjensnamn. Individer med denna levnadsstandard inkluderar rådmän, viktiga ämbetsmän, ädlingar, magnater och handelsfurstar. För detta får jag ett gäng med prylar och 1000 silver i startkapital.

Steg 6: Händelsetabeller:
Här slår jag 8 gånger.
Bakhåll: Speja (2), Gömma (2) och Bakhåll (4)
Namnkunnig: [Visdom +1, Hovliv (2) och Gott minne (4).]
Lojal tjänare: [Ledarskap (2). Rollpersonen får en valfri Följeslagare Utöver följeslagarens vanliga fördelar får denne även fördelen ”Lojal”.
Armstyrka: [Grundskada +1. Rollpersonen ignorerar efterverkningen Tappar.]
Stridskonstnär: Avväpnande anfall: [Stridsfärdigheter (2). Samtliga av rollpersonens anfall får egenskapen Avväpnande 1. Om denne brukar vapen eller tekniker som redan har denna egenskap ökar dess värde med +1.]
Affärer i främmande hamn: [Geografi (2), Kalkylera (2) och Sjömannaskap (2).]
Skicklig jägare: [Vildmarksfärdigheter (4) och Talang i Jakt & fiske.]
Krigsmaskinist: [Kalkylera (2), Krigsmaskinist(4) och Mekaniker (4).]


Så efter dessa resultaten kommer jag fram till att jag nog är en kvinnlig kapten, som försökte komma upp sig vid flottan. Det var dock svårt att avancera på grund av sabriska fördomar gällande kvinnor vilket ledde till at hon tillsammans med sin livvakt drog till Melorion där de köpte en skepp och arbetar som kapare åt cirefalierna. De vägrar dock ta uppdrag som innebär att de skadar den sabriska handeln.

Steg 7: Attribut
Här får jag 44 poäng (4 extra för att jag är människa) att placera ut på mina attribut. När man gjort det skall attributen räkans om till tärningar (utom Visdom)

Steg 8 Färdigheter
Detta steg är köpa färdigheter för sina poäng. Jag slumpar också ett kännetecken och får Ärr.

Steg 9 :Språk & Följeslagare
Noterar mina språk Sabriska, Faliska, Colonisk skrift, Thalaska, Jargiska. Formaliserar mina Kretsar som min familj, samt Piratbesättning
Sen designar jag min Följeslagare, jag väljer att ha en vapendragare. Jag slumpar och han får fördelarna Hängiven, Biffig, Vapenför samt Nackdelen Dyr i drift. Jag tänker mig honom som en livvakt. Absolut han är lojal men att han vill bra betalt framförallt om han ska ta risker.

Steg 10: Karaktärsdarag:
Här skall jag välja ett primärt och ett sekundärt karaktärsdrag. Jag väljer Ryktbarhet som Primärt och slösaktighet som sekundä

Slutfix:
Jag väljer namn, utrustning, vapenhand vänster, utseende osv.

Megain de Roger
Är en 26 årig sabrisk kvinna, med långt blont hår ofta uppsatt i en avancerad hår uppsättning.. Hon är lång och ståtlig och vore det inte för det ärret som täcker hennes vänstra kind hade hon nog ansetts vara mycket vacker. Hon är klädd i en sjökaptensuniform, vilken är mycket dyr. Hon strider med svärd och bucklade. Hon vill bli känd och respekterad, hon har dock svårt att hålla i sina pengar.

Attribut
Förflyttning: 3t6
Intryck: 4t6+3
Kroppsbyggnad: 4t6
Livskraft: 3t6+3
Reaktion: 3t6+2
Självkontroll: 3t6+1
Vaksamhet:3t6+2
Visdom:13

Grundrustning 4
Grundskada 3T6+1

Färdigheter:
Svärd 4t6
Sköld 4t6
Båge 3t6

Dans 3t6+2
Gömma 3t6+2
Hoppa 3t6
Klättra 3t6
Simma 3t6
Smyga 3t6
Undvika 3t6

Argumenta 3t6
Charm 4t6
Dupera 4t6
Genomskåda 3t6+2
Hovliv 4t6
Injaga fruktan 3t6+2
Ledarskap 4t6

Geografi 4t6
Historia 4t6+2
Kalkylera 4t6+1
Krigföring 4t6
Kulturkännedom 4t6

Jakt & Fikse 4t6
Naturlära 3t6
Orientering 3t6
Rida 3t6+2
Sjömannaskap 5t6
Speja 4t6

Injuta mod 4t6
Bakhåll 4t6
Gott minna 4t6
Krigsmaskinist 4t6
Mekaniker 4t6
Ärr 4t6
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,074
Location
Stockholm
Steg 1 Hemland
Det finns en tabell för att ta fram detta. Jag rullar 17. Min karaktär kommer från det Cirefaliska samväldet. Jag får Faliska som språk.
Finns det alltså en risk att alla rollpersoner kommer från olika länder? Eller är tanken att grupper just ska vara internationella samlingar av äventyrare?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,427
Location
Malmö
Finns det alltså en risk att alla rollpersoner kommer från olika länder? Eller är tanken att grupper just ska vara internationella samlingar av äventyrare?
Hmm jo om man tolkar det så, tanken är ju att gruppen skall välja hemland tillsammans, Slumptabellen är mest där för skojs skull.
 
Top