DoD Svavelvinter 1987 igen efter 36 år

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Nja, det framstår för mig nog som en miss i konstruktionen. Det saknas ju stöd för vad som händer om man stannar (vilket man måste göra för att alls kunna hinna med, vilket spelarna inser mycket snart).
Fast det finns ju ingen chans att man kan hinna återvända med båten (om man inte släpper alla äventyr och bara drar därifrån) ? Det är väl det som är hela grejen tänker jag (en slags omöjlig tidspress). Jag tänker att allt som egentligen står är utifrån förutsättningen att man blir kvarlämnade.

EDIT: Det som jag mest kan känna saknas är efterspelet. Det finns ju de olika alternativen som kan inträffa beroende på hur det gått med svärdet, Ottar (och de vandöda crurerna) samt Shagul. Flykten i vår kampanj blev mest utifrån romanen där man tvingades fly till Clusta Noba och invänta nästa svavelkonvoj.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
EDIT: Det som jag mest kan känna saknas är efterspelet. Det finns ju de olika alternativen som kan inträffa beroende på hur det gått med svärdet, Ottar (och de vandöda crurerna) samt Shagul. Flykten i vår kampanj blev mest utifrån romanen där man tvingades fly till Clusta Noba och invänta nästa svavelkonvoj.
Jo, det är väl vad jag far efter. Precis så blev det när jag SLade den också (trots den extra veckan), när de vandöda marscherade in i Arhem och så vidare. Men för mig bekräftar avsaknaden av efterspel att det inte är så äventyret är konstruerat utan snarare att det är meningen att man ska kunna hinna (om man bortser från geografin).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Jag tänker att allt som egentligen står är utifrån förutsättningen att man blir kvarlämnade.
Där vill säga, jag gör en helt annan tolkning. Platserna är beskrivna utifrån status quo, det som händer sen är sekundärt (möjligen undantag för rebellerna).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
När man väl är igång med Cruririket, Järntornet, svavelträsken, Arhems fall etc så har nog varje SL fullt med uppslag att fixa flykten från Marjura (övervintra, hitta flytetyg etc). Första vändan tror jag man stal en fiskebåt och gav sig av.
Om det nu kommer en remake till nya DoD så kan ju efterspelet få lite handpåläggning.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Slumpgenererade tre veckors väder i enlighet med modulens anvisningar. Första veckan blev vettig, ett par dagar med lätt regn bara. Under vecka två och tre blev det hällregn i tolv dagar och därtill stormstyrka på blåsten i nio dagar. Jag gör om.
Ja, det är nog bäst. Annars kan spelarna tro att de kommit till Göteborg. :LOL:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Jo, det är väl vad jag far efter. Precis så blev det när jag SLade den också (trots den extra veckan), när de vandöda marscherade in i Arhem och så vidare. Men för mig bekräftar avsaknaden av efterspel att det inte är så äventyret är konstruerat utan snarare att det är meningen att man ska kunna hinna (om man bortser från geografin).
Jag tänker nog att avsaknaden beror på att det inte fanns någon riktig plan på hur fortsättningen skall se ut och de hänger ju kanske inte ihop helt. Om man följer äventyret bokstavligen så skulle det egentligen vara ett klipp från att scenen i Shaguls grav avslutas, tills dess att man långt långt senare är tillbaka på de Trakoriska öarna och "ranzinermunken" knackar på dörren.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
74
Location
Fisksätra
När man väl är igång med Cruririket, Järntornet, svavelträsken, Arhems fall etc så har nog varje SL fullt med uppslag att fixa flykten från Marjura (övervintra, hitta flytetyg etc). Första vändan tror jag man stal en fiskebåt och gav sig av.
Det står ingenstans i Svavelvinter 1987 att de odöda från Cruri kommer att lägga landet under sig. Där dyker det bara upp en zombiearmé i Arhem, de utropar en obegriplig proklamation, står kvar ett dygn, och sedan marscherar de snällt hem. Det var först i romanen från 2004 som Kung Ottars folk blev aggressiva. Så när jag spelledde modulen 1987 var det aldrig aktuellt för rollpersonerna att fly någonstans.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Det står ingenstans i Svavelvinter 1987 att de odöda från Cruri kommer att lägga landet under sig. Där dyker det bara upp en zombiearmé i Arhem, de utropar en obegriplig proklamation, står kvar ett dygn, och sedan marscherar de snällt hem. Det var först i romanen från 2004 som Kung Ottars folk blev aggressiva. Så när jag spelledde modulen 1987 var det aldrig aktuellt för rollpersonerna att fly någonstans.
Ah, det nämns även i O4Ö:s kapitel över politisk utveckling i regionen:

År 610
Marjurakrisen
I detta år utspelar sig Svavelvinter. Shagulitersekten förintas på Marjura, men dess grundare, nekromantikern Shagul, träder fram som fågel Fenix ur sin grav. I Cruri på Marjura vaknar kung Ottars folk ur sin 800-åriga vila och kräver underkastelse. Mot årets slut anfaller en större armé odöda staden Arhem som ockuperas av trakorierna. De hårt ansatta trupperna pressas tillbaka till borgen, medan civilbefolkningen flyr mot sydost eller ut i skogarna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Jag tänker nog att avsaknaden beror på att det inte fanns någon riktig plan på hur fortsättningen skall se ut och de hänger ju kanske inte ihop helt. Om man följer äventyret bokstavligen så skulle det egentligen vara ett klipp från att scenen i Shaguls grav avslutas, tills dess att man långt långt senare är tillbaka på de Trakoriska öarna och "ranzinermunken" knackar på dörren.
Ja. Och det hoppet är på många vis kampanjens stora svaghet.* Som skriven behöver RPna vara iväg, det ska hända en massa saker i Trakorien (som återges först i O4Ö) och sen ska RPn in i det igen. Det är den största anledningen till att göra en omarbetning.

* Och jag tycker Svavelvinter är en fantastisk kampanj och längtar inte efter en nyversion utan konstaterar bara att det är en utmaning för SL att brygga det där hoppet på ett bra vis. För helst ska det gå lite tid, RPna ska iväg men samtidigt ska de gärna ha koll på utvecklingen. Det kräver en hel del mellanspel för att konkretiseras om man som jag inte är nöjd med att bara hoppa.
 
Last edited:

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
74
Location
Fisksätra
Mot årets slut anfaller en större armé odöda staden Arhem som ockuperas av trakorierna. De hårt ansatta trupperna pressas tillbaka till borgen, medan civilbefolkningen flyr mot sydost eller ut i skogarna.
Jag gissar att de flesta spelledare, liksom jag, lät sällskapet komma till Marjura på våren och åka hem antingen efter en vecka eller på hösten. Så angreppet vid årets slut skulle inte ha drabbat 80-talets Svavelvinter-spelare även om vi hade känt till att det var på gång.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Ja. Och det hoppet är på många vis kampanjens stora svaghet.* Som skriven behöver RPn vara iväg, det ska hända en massa saker i Trakorien (som återges först i O4Ö) och sen ska RPn in i det igen. Det är den största anledningen till att göra en omarbetning.

* Och jag tycker Svavelvinter är en fantastisk kampanj och längtar inte efter en nyversion utan konstaterar bara att det är en utmaning för SL att brygga det där hoppet på ett bra vis. För helst ska det gå lite tid, RPna ska iväg men samtidigt ska de gärna ha kolla på utvecklingen. Det kräver en hel del mellanspel för att konkretiseras om man som jag inte är nöjd med att bara hoppa.
Jag minns inte om det finns beskrivet någonstans hur Konfluxsviten blev till i sina olika delar. Svavelvinters slut är ju såpass ovanligt att det nästan måste funnits en tanke med en fortsättning? Det är ju aldrig lätt att skriva en fortsättning när man har öppnat upp för flera olika alternativa händelseförlopp (jämför t.ex. Törnetronen där det i senare delar blir en slags svävande beskrivning med påpekanden kring hur förloppet skulle kunna löpa vidare, eftersom detta ofta beror på tidigare händelseutveckling).

När man nu i efterhand har möjlighet att överblicka hela Konfluxsviten så är det ju mycket enklare att fylla på med händelser mellan Svavelvinter och O4Ö. Vi spelade ganska många äventyr i mellanspelet (trakorisk tappning av bl.a. Mordet på Loberga Herrgård, Döda Skogen, Maktens Portar, Havets vargar, Djupets fasor, Skuggor över Nohstril, Marsklandet och Brännpunkt Hindenburg) där det lyftes in händelser från beskrivningen i O4Ö som leder fram till O4Ö.

"Ofullständigheter" blir nästan någon slags variant av "vita fläckar" på Ereb Altor kartan där man "får chansen" att fylla ut med vad man själv vill. Samtidigt är det just sådana luckor/vita fläckar som jag inte gillar (för köper jag en produkt förväntar jag mig att materialet är fullständigt)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag minns inte om det finns beskrivet någonstans hur Konfluxsviten blev till i sina olika delar. Svavelvinters slut är ju såpass ovanligt att det nästan måste funnits en tanke med en fortsättning?
Det fanns det, men var väl inte helt spikad. Det finns ju fler "ofullständigheter" som jag inte riktigt minns nu, men finns en tråd om det på erebaltor.se. Eller det har diskuterats där iaf.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
När man nu i efterhand har möjlighet att överblicka hela Konfluxsviten så är det ju mycket enklare att fylla på med händelser mellan Svavelvinter och O4Ö. Vi spelade ganska många äventyr i mellanspelet (trakorisk tappning av bl.a. Mordet på Loberga Herrgård, Döda Skogen, Maktens Portar, Havets vargar, Djupets fasor, Skuggor över Nohstril, Marsklandet och Brännpunkt Hindenburg) där det lyftes in händelser från beskrivningen i O4Ö som leder fram till O4Ö.
Absolut. Och det är inte svårt så, bara en helt del jobb. Idag (och när jag försökte börja om 2007) var min tanke att baka om hela förloppet 610-612 från O4Ö till ungefär ett år, lägga in några äventyr i Trakorien som knöt an och några som tog RPna till platser utanför, gärna med världen delvis modellerad efter romanerna (och rollspelet som ju kom först 2012).
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
74
Location
Fisksätra
Oerhört kul hur som helst att preppa detta invecklade äventyr, räkna ut hur allting hänger ihop, kolla upp och sammanfatta stats och nödvändiga regler i förväg. Precis som när jag preppat uppdrag i Ashen Stars och Delta Green de senaste åren.

Någon som vet vad en horndemon har för bärsärkssiffra? (-;
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Absolut. Och det är inte svårt så, bara en helt del jobb. Idag (och när jag försökte börja om 2007) var min tanke att baka om hela förloppet 610-612 från O4Ö till ungefär ett år, lägga in några äventyr i Trakorien som knöt an och några som tog RPna till platser utanför, gärna med världen delvis modellerad efter romanerna (och rollspelet som ju kom först 2012).
Ja, jag vet egentligen inte varför det måste vara så tidsmässigt långt emellan. Ranz måste såklart hinna färdigställa sin profetia och meningen är ju att det ska kännas trögt :)
Att vi började spela kampanjen (inledningsvis med EDD, 2008) var just utifrån att jag blev pepp efter att ha läst första romanen och utgick mycket från den, men lät RP sköts smugglingen etc. Vi var någonstans halvvägs genom mellanspelet (just då hade vi gått över till en Trakorien-moddad WFRP2) när jag fick kontakt med Erik G och Tomas H och började speltesta Svavelvinter RPG.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Ja, jag vet egentligen inte varför det måste vara så tidsmässigt långt emellan.
Grundskälet, inomvärldsligt, är ju att den politiska utvecklingen som Marjurakrisen utlöser ska få rimlig tid att utvecklas. Men där skulle nog ett år gå bra, om man bakar ihop några händelser och justerar kronologin. Det spelmässiga tycker jag är att det finns en pedagogisk poäng för spelarna att dras in i Trakorien igen, jag tycker hela inledningen på O4Ö andas att RPna varit iväg och försökt lägga Marjura bakom sig.

(Skulle jag ge mig på Konfluxsviten idag skulle jag nog till och med börja före Svavelvinter och spela något som förankrade RP i Trakorien och med någon viktig SLP.)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
(Skulle jag ge mig på Konfluxsviten idag skulle jag nog till och med börja före Svavelvinter och spela något som förankrade RP i Trakorien och med någon viktig SLP.)
Det är en riktigt god idé. Det blir ju inte lika effektivt men den där överraskningen med att stiga iland på en nordlig koloni kanske ändå inte riktigt funkar längre (när Marjura snart finns på en nyritad Ereb Altor-karta nära dig).

Skulle också säga att perioden mellan Svavalvinter och O4Ö är väldigt intressant med. Det är kasnske lite spoiler men vi som läst romanen vet att det händer ganska mycket samtidigt som jakten på oraklen (och deras vidare äventyr) sker.

Som du säger är ju Marjurakrisen egentligen bara själva starten. Oavsett om RP är med eller inte så kommer det påverka varje trakoriers (och övriga öbors) liv avsevärt.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
74
Location
Fisksätra
Som du säger är ju Marjurakrisen egentligen bara själva starten. Oavsett om RP är med eller inte så kommer det påverka varje trakoriers (och övriga öbors) liv avsevärt.
Om inte RPna vandrar till Cruri och larvar sig så sätts ödets klot i rullning av brottaren Gistacki och hans manager, Robur Rödvad.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Två små iakttagelser:
  • Jag hade nog fel ovan om avståndet mellan Arhem och Biletand. Det är faktiskt detsamma på kartan och i texten. I texten står nämligen att man måste "vandra ca fyra mil på glaciären", vilket nog skall tolkas som att utav de totalt sju milen är fyra där uppe.
  • I häftet med kartor och tabeller får man veta att Bodvill Skoffares livvakter heter Pult & Nemed!
  • View attachment 13684
.
Lite kuriosa: Bilden av Skoffare är baserad på ”Arnolfini-porträttet” från 1434 och som Skoffares förebild i romanerna använde jag en viss östlig neotsar. Pult och Nemed var två rollfigurer i mitt eget spel. :)
1693377491685.png
 
Top