Sätt att visualisera och förenkla

Symbolhandling/objekt. Som man gör/använder för att markera en förändring/handling/aktivitet. Till exempel tänder tändstickor, tänder/släcker ljus, bryter av ett föremål etc.

///överlappar en del som redan nämnts.
 
Visst finns det något spel där man använder hatt(ar?) som en del av mekaniken? Att man tar på sig en hatt och då händer det något.
Ingen aning, men jag köpte ett italienskt rollspel en gång bara för att det använde en morot som mekanik. Synd att moroten bara användes som en "surra flaskan" i en "prata härnäst"-mekanik.

I The Murder of Mr. Crow används olikfärgade stenar istället för tärning, vilket får mig att tänka på Kingdom of Nothing där rollpersonerna är tiggare och drar slantar ur en penningpung för att se om de kan lyckas. De kan tigga pengar från andra innan de drar. Just det här med att symbolisera något genom hur lite det är kvar hade jag velat leka mer med. Hade varit en schysst stressmekanik i stil med jengatornet i Dread.
 
Intensitettärning. Vänd/öka tärningen för att visa att något ändras i spelet (lite likt "en liten skala från 1 till 6" ovan).
 
Man drar kort från kortlek som används som slumpgenerator för exempelvis storyn eller konfliktutfall - exempelvis tarotkort eller spelkort.
 
Man drar kort från kortlek som används som slumpgenerator för exempelvis storyn eller konfliktutfall - exempelvis tarotkort eller spelkort.
Hade tänkt nämna detta, men tvekade. Men, ja det är ju i mycket detsamma som annat som tagits upp. Lika bra att nämna …

Lista. Som man medvetet eller slumpvis väljer ut saker ifrån för att styra eller påverka spelet. Som till exempel slumptabell eller lista med kommandon.
 
Någon form av tidsmätare, tex. en tändsticka där du får tala så länge den hålls brinnande, eller ett ljus som tex. signalerar slutet på spelmötet.

Bakgrundsmusik och ljud, som införlivas i berättelsen.
 
Back
Top