Crowdfundingens dead end?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Tre saker är sanna.

Det är länge sedan som crowdfunding stod för något bra, att gå samman för ett gemensamt mål eller bidra för någon annans måluppfyllelse.

Kickstarter är en marknadsföringsplatform idag, med mål att sälja produkter, inte möjliggöra skapande och utveckling.

Dessa två saker ser jag ner på.
Men då vill jag upprepa frågan jag ställde tidigare: Hur tänker ni er att man skulle göra en lika högkvalitativ produkt utan crowfounding?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Men då vill jag upprepa frågan jag ställde tidigare: Hur tänker ni er att man skulle göra en lika högkvalitativ produkt utan crowfounding?
Projektmedel kan vara ett alternativ (om man ignorerar alla förslag på att jobba gratis eller vara snorrik från början). Men ett alternativ för en bred massa är svårare, särskilt om man ska upprepa det med jämna mellanrum.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Projektmedel kan vara ett alternativ (om man ignorerar alla förslag på att jobba gratis eller vara snorrik från början).
Tror du att det skulle vara mer till gagn för rollspelsproducenter i Sverige gentemot hur det är nu? På vilket sätt? Vilka svenska rollspelsprodukter idag stämmer in på de tre saker du säger är Sanna?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tror du att det skulle vara mer till gagn för rollspelsproducenter i Sverige gentemot hur det är nu? På vilket sätt?
Det skulle kännas bättre och upplevas mer etiskt.

Vilka svenska rollspelsprodukter idag stämmer in på de tre saker du säger är Sanna?
Förstår inte den här frågan. Vad har rollspelsproducenter att göra med saken?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Jag använder inte Kickstarter för att jag blir stressad av att lova saker som måste uppfyllas inom en viss tid. Jag slutar fungera under tidspress.

Min old-school finansieringsmodell ser istället ut så här.
  1. Gör en bra bok.
  2. Använd vinsten från boken till att producera nästa bok.
  3. Låt en procentandel av vinsten gå till effektiv marknadsföring.
  4. Börja om på steg 1.
I praktiken innebär det här att både budgeten för nästa bok och vinsten ökar lite för varje gång. Och eftersom pengarna för marknadsföring ökar procentuellt, så säljer varje ny bok lite bättre, vinsten blir lite större, marknadsföringen ökar och så vidare i oändlighet. Eller tills man tröttnar på att skriva rollspel.

Blir jag rik på det här? Nej. Kan jag ta ut en liten lön varje månad? Ja, sedan flera år tillbaka. Säljer jag fler böcker för varje år? Ja. Kan jag betala skribenter? Ja, jag betalar royalties per sålt exemplar.

(På kort sikt är ersättningen till skribenter lägre än $ per ord, men inom 3-6 månader blir royalties fördelaktigare för skribenterna än en typisk engångsbetalning).

Däremot är jag sugen på att testa Kickstarter för ett superhemligt bokprojekt under 2024. Om jag vågar : )
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Långa väntetider känns som att det är par för banan rent generellt idag. Filmer, dataspel, rollspel... för hörde man talas om dem när de nästan var klara för att släppas. Nu är det åratal från att något annonseras till att det faktiskt är tänkt att vara klart. Såom något ligger väl crowdfunders fortfarande helt rätt i tiden.

Själv har jag alltid haft lite svårt förkonceptet.

Min förhoppning är att crowdfunders slutar bli en marknadsföringsgimmick, och går tillbaka till vad det var tänkt att vara; ett sätt för folk att finansiera projekt de annars aldrig skulle ha råd att göra.

Men jag tror i och för sig att det redan är mer eller mindre sant. Helt utan siffror att gå på. De flesta projekt är sådana där skaparen inte kan lägga ut allt ur egen ficka. Och jag tycker det är awesome att de som vill faktiskt har möjlighet att sätta ihop produkter som utseende och kvalitetmässigt kan konkurera med vilket storföretag som helst.

Det är klart, nackdelen är att för att få en riktigt lyckad crowdfunder idag behöver man ofta investera massa pengar i crowdfundern. Så det kanske går på ett ut. Med lite tur kanske vi går mot mindre flashiga crowdfunders, och sånna som är mer rakt på sak.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
För egna släpp är det såklart så att jag inte involverar pengar överhuvudtaget, men även om jag skulle vilja tjäna pengar på mina spel så hade jag fortsatt använda POD. Det gör ju att man slipper lägga ut pengar. Kickstarter känns som att det framförallt är för stora kommersiella projekt med mycket pengar iblandat.
POD hjälper ju dock inte om man saknar kapital och vill kunna hyra in illustratörer, redaktör, layoutare, etc. Då får ju ambitionsnivån anpassas efter tillgängliga medel istället, men det är iofs. kanske det sundaste ändå...

Det nya projektets kunder betalar för färdigställande och produktion av föregående projekt? Det där låter som något Charles Ponzi kunde hittat på.

Kan det inte vara så enkelt att Birch och hans kamrater helt enkelt har för dyra omkostnader, eller tar för lite betalt, eller både och?
Jag tror det snarare avser att om man har KS som affärsmodell så har man nog ganska små löpande inkomster efter KS-kampanjens slut eftersom majoriteten av målgruppen antagligen redan har betalt för din produkt då. Därav att penningpåsen bara räcker X tidsenheter efter kampanjen och då måste man antingen ha startrepet färdigt för nästa KS eller så får man helt enkelt strypa verksamheten då.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vilka svenska kickstarters kopplade till rollspel har upplevts oetiska?
Vet inte varför det är en fråga jag ska svara på, är det någon som är oetisk? I have not a clue. Det hindrar inte att oavsett om de använder sig av KS eller inte att andra former av mindre kommersiella finansieringsaktiviteter står för uppkomsten av produkten.

I min kommentar så pratar jag inte om svenska eller några producenter alls, utan om ordet (crowdfunding) och platformen. Det förra har ändrat betydelse över tid, vilket jag inte uppskattar. Det är i och för sig något man får acceptera, språket utvecklas, aktiviteter ändrar innehåll och syfte. Så när vi pratar om crowdfunding idag, så betyder det att marknadsföra sig och sälja (inte längre att finansiera projekt och stödja kreativitet). Kickstarter har väl nästan hela tiden, förutom just den första tiden, handlat om möjlighet till just marknadsföring. Nu idag, att det är mest en plattform för försäljning. Att en form (projektmedel) känns mer etiskt, betyder inte att de som väljer en annan form därmed är oetiska. Viss skillnad. Tredje punkten, att det är min åsikt har jag än mindre förståelse för hur du kan koppla till sveriges rollspelsproducenter :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
POD hjälper ju dock inte om man saknar kapital och vill kunna hyra in illustratörer, redaktör, layoutare, etc. Då får ju ambitionsnivån anpassas efter tillgängliga medel istället, men det är iofs. kanske det sundaste ändå...
Ja, jag tycker ju inte att rollspel tenderar att bli bättre av att man hyr in illustratörer, redaktör, layoutare, etc. Men jag inser såklart att jag är i minoritet här. Kickstartertrenden är nog just en konsekvens av att snygga bilder, lyxig layout och liknande ofta säljer bättre än bra innehåll. (För att sälja riktigt bra måste man ju ha båda, såklart.) Vill man sälja rollspel idag så måste man spendera pengar på sådant. Jag bryr mig ju inte nämnvärt om mina försäljningssiffror (har ingen aning om vad de är, ens), så då slipper jag ju det där.

Och för mig är det en stor charm med rollspelshobbyn: Vem som helst kan skriva och publicera ett rollspel utan att spendera mer än någon hundring för provtrycksexemplaret (och inte ens det om du bara publicerar en PDF). Det är en hobby man kan utföra både som skapare och som konsument utan att behöva spendera ett öre. Det finns massor av rollspel som är helt gratis och som ofta är lika bra som eller bättre än de flashiga kommersiella produkterna på Kickstarter. De är inte lika kända, men den här grejen att jag skriver ett spel, det läses och spelas av mina vänner, någon av dem gör ett spel, jag kommer i kontakt med lite skönt folk i Frankrike och spelar deras spel, och så vidare, det är verkligen något jag uppskattar. Det är lokalt, småskaligt och personligt. Jag skaffar sällan ett spel utan att först ha spelat det tillsammans med dess författare, som jag ofta känner personligen. Den här småskaliga, personliga kontakten mellan skapare, där man träffar någon och spelar dennes spel, man diskuterar och bollar idéer, man introducerar spel för sina vänner, och så vidare, det är så skönt. Och aldrig behöver man befatta sig med Kickstarter, aldrig behöver man lägga ut någon nämnvärd mängd pengar (för vänner skänker ofta spel till varandra), aldrig behöver man syssla med marknadsföring, besöka butiker, och så vidare. Jag älskar att (min del av) rollspelshobbyn fungerar såhär. Just att rollspel inte kostar pengar att producera är det som möjliggör detta.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Tycker etik och rollspel är en klurig take. Det är en hobby. Även om FOMO-effekten på en 14-dagars KS för vissa kan trigga samma nerver som gambling så är det i slutänden ändå en pytteliten nisch, och Kickstarter har gjort det möjligt överhuvudtaget för de allra minsta aktörerna att släppa spel.

Jag backar ändå inte. Men det är lite som den här klassiska dumpningen. Det är inte du (Kickstarter), det är jag!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Kickstarter har gjort det möjligt överhuvudtaget för de allra minsta aktörerna att släppa spel.
Fast indievågen är ju betydligt äldre än Kickstarter, så bevisligen gick det utmärkt för små aktörer att släppa spel innan dess. Och det finns fortfarande en hel del små aktörer som inte kickstartar någonting.

EDIT: Som sagt, jag har heller inget emot Kickstarter. Verkar vara en utmärkt tjänst, men det fyller inget behov jag har, varken som konsument eller som producent.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Fast indievågen är ju betydligt äldre än Kickstarter, så bevisligen gick det utmärkt för små aktörer att släppa spel innan dess. Och det finns fortfarande en hel del små aktörer som inte kickstartar någonting.
Det gick att ge ut böcker innan tryckpressen uppfanns också, det var bara mycket krångligare. Samma sak här. Jag tror "indievågen" hade kunnat vara mindre klubb för inbördes beundran om den haft en motsvarighet till Kickstarter under sina glansdagar. Men samtidigt tror jag också det passar andan i den vågen bättre att istället mer subtilt haft en påverkan på de rollspel som ges ut idag.

Att säga att Kickstarter gjort det möjligt för små aktörer idag är hur som helst inte samma sak som att säga att det varit helt omöjligt tidigare. Och det vet du mycket väl.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Sen ska man också tänka på att behovet av finansiering är olika om man har olika syften. Vill man få tag på pengar ofta och snabbt, så är idag att locka folk att dela med sig ett av de lättare sätten. Sen får man tycka vad man vill om den saken.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Men hörrni. Spelen som säljs via t.ex. Kickstarter. Säg att man har 1000 backare och tycker upp 1000 spel till dem. Skulle de inte köpas om de släpptes i butik (fysisk eller online)? Varför inte?

Edit: Min poäng är alltså att om spelen faktiskt skulle säljas utanför Kickstarter så är det lite märkligt att säga att projekten är omöjliga utan Kickstarter.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag är kluven. Det är bra att crowdfunding möjliggör projekt som annars inte hade varit möjliga. Men för egen del har jag tröttnat på hype-delen. Det är svårt att bli upphetsad över några extra sidor text, läsband, någon extra illustration, eller något annat förutsebart lullull. Samtidigt är en kampanj helt utan sträckmål rätt tråkig.

Det jag mer och mer saknar är känslan av att man som enskild backare betyder något. Även om risken är extremt liten när man backar någon väletablerad kreatör, så är det ändå ett risktagande som borde premieras. Jag vet att många avskyr kickstarterexklusiva töjmål, men jag tycker som sagt att det bör finnas en större morot. Extra irriterande är det när det blir dyrare att "köpa" spelet via Kickstarter än att köpa det i butik. Numera backar jag bara kampanjer där kreatören och/eller produkten ligger mig extra varmt om hjärtat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Men hörrni. Spelen som säljs via t.ex. Kickstarter. Säg att man har 1000 backare och tycker upp 1000 spel till dem. Skulle de inte köpas om de släpptes i butik (fysisk eller online)? Varför inte?

Edit: Min poäng är alltså att om spelen faktiskt skulle säljas utanför Kickstarter så är det lite märkligt att säga att projekten är omöjliga utan Kickstarter.
Poängen är väl att med Kickstarter får du betalt innan, så du kan lägga pengarna på att producera spelet. Vill du sälja i butik så behöver du lägga ut pengarna i förväg, och du kanske inte har de pengarna.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Är crowdfunding idag en självklar, närmast nödvändig, del i lanseringen av spel / spelprodukter?
Jag väljer att återgå till trådstartarens inledande fråga eftersom jag redan där började tänka i åtminstone delvis andra banor än vad många andra har gjort hittills i tråden.

Som i så många andra trådar på det här forumet tycker jag att det är väsentligt att skilja på svenskspråkiga och engelskspråkiga rollspel. På den svenska marknaden är, som alla vet, det mesta mer småskaligt. Ganska många av backarna känner eller har åtminstone träffat någon eller några av skaparna. I Sverige blir det oftast inte så mycket vinst att dela på. Men hur har de insamlade beloppen via KS och andra tjänster förändrats över tid? Hur ser trenden för svenskspråkiga rollspel ut? Går det upp eller ner? Vilka är det som drar in mest? Eloso eller någon annan? Jag sitter inte själv på sanningen, utan frågar därför att jag inte vet.

Att engelskspråkiga KS-insamlingar åtminstone i en del fall kan dra in betydligt mer har knappast gått någon förbi. Men hur ser utvecklingen där ut över tid? Är det fler eller färre som drar in riktigt stora belopp (över 100 000 dollar)? Att det råder amerikansk dominans är uppenbart, men hur väl hävdar sig svenskar och andra aktörer (med engelskspråkiga produkter)? Hur bra går rollspel på KS över huvud taget? Samma sak här - jag frågar för att jag inte vet.

Jag hajar att de flesta här inne rimligen inte sitter på färdiga svar på allt detta, men ville ändå få ur mig lite andra perspektiv på trådens ämne.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Poängen är väl att med Kickstarter får du betalt innan, så du kan lägga pengarna på att producera spelet. Vill du sälja i butik så behöver du lägga ut pengarna i förväg, och du kanske inte har de pengarna.
Det här köper jag är ett krav för nya kreatörer som inte har kapitalet att ligga ute med pengarna för en bok. Men varför är det inte möjligt för Fria ligan eller Helmgast att spendera pengarna de fick in på en bok för att göra nästa?
 
Top