Rakt på sak om sex men samtidigt nedtonat. Conan har sex eller romantiska relationer med de flesta kvinnliga protagonister i novellerna, samtidigt får det lite plats i termer av text. Det avhandlas snabbt på några meningar, sedan går berättelsen vidare.
Det här är ju i praktiken också ett litterärt grepp, och en punkt där olika S&S skiljer sig rätt mycket. Howard skrev för 100 år sedan, och kan nog föreställas ha varit lite prydare än senare författare. Inte ens när Conan har sin romans med Bêlit får det något särskilt utrymme vad deras romans innebär. Sexandet sker som subtext, så du som läsare kan ana det. Någon paragraf senare går berättelsen vidare, och det har gått flera månader. Wagner (Kane) är väldigt annorlunda där, och kan ha sexuella undertoner som plot emellanåt (som i den minst sagt makabra
Undertow).
Sen skulle jag i och för hålla med om att genren ofta håller sig med snabba vändningar och inga eller korta transportsträckor, men också se det mer som ett litterärt grepp och inte ett essentiellt inslag
Här håller ju jag såklart inte med alls, eftersom det är en rättså gemensam del av den litterära genren. Framförallt att kontinuitet sällan spelar så stor roll, eftersom de flesta är noveller och författarna underlättat för sig själva genom att försätta händelser långt ifrån varandra geografiskt eller i tid så att de inte behöver allt för mycket kontext. Wagner (Kane) drar det här väldigt långt, och utan att förklara det, genom att exempelvis först ha en novell som utspelar sig i en framgångsrik mäktig stad, och sedan i en annan novell pratar personer om hur den staden föll för "tusen år sedan". Kanes odödlighet skapar en häftig språngbräda för att skita i kontinuiteten.
Leiber (Fafhrd and the Gray Mouser) och Saunders (Imaro) sticker ut, eftersom de faktiskt har någon sorts kontinuerlig tidslinje, men det är nog bara Imaro som blir svår att läsa utan att läsa i följd. Fafhrd och Gray Mouser känns nästan mer som sagor än som renodlad S&S, med rättså extrema händelser och möten.
Men tempot är gemensamt för alla, och något som lockade mig till S&S över annan fantasy redan som snorunge, när jag inte hade ordförrådet för att långrandigt förklara skillnaden.
Min personliga åsikt är att tempot och bristen på kontinuitet är absolut central för att S&S inte bara skall bli "som annan fantasy fast lite mörkt". Men det bottnar givetvis främst i preferenser! Jag vill inte ha en världskarta med definierade länder exempelvis, för även i Conan är det mesta av Hyboria som växer fram egentligen helt oviktigt. Så de flesta rollspelen som gör Conan tycker jag missar poängen--Hyboria blir en fantasyvärld i mängden, med detaljerad canon.