Det hela är ju så subjektivt att jag undrar om man kan spela verkligen smart i rollspel där man har en SL som subjektiv bedömare. I spel som har mer fixerade förutsättningar eller delar av rollspel som är mer formaliserade (tänker på brädspel där man kan spela smart med sina förmågor och förutsättningar eller varför inte taktiska strider i spel som D&D4 eller Savage Worlds). Men i spelet som är ett samtal mellan spelare och SL (via SLP) ligger smartheten i hur spelaren kan hantera SL framförallt.
Om du tänker såhär då: SL är lika med spelvärlden. Det spelvärlden är, är vad SL presenterar.
Hur väl du lyckas beror på hur väl du hanterar spelvärlden.
Jag förstår inte på vilket sätt det betyder att man inte kan vara smart.
Vari ligger problemet i att smartheten framför allt ligger i hur spelaren kan hantera de förutsättningar som finns? Hur väl spelaren kan hantera spelvärlden?
Subjektiviteten här är ju styrkan – den är anledningen till att rollspelet är dynamiskt snarare än ett brädspel eller ett datorspel där man är låst till de lösningar skaparen tänkt sig. Subjektiviteten är, skulle jag säga, förutsättningen för att kunna vara smart på annat sätt än system mastery. Att kunna vara "diegetiskt smart", så att säga, och lösa de problem rollpersonen faktiskt har framför sig snarare än att lösa de abstrakta löskopplade pussel som plast-och-matte-och-tabeller-delarna av rollspelandet ger.