D&D Häftiga metaregler

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vill ha tips och förslag på metaregler.
Även om denna tråd är postad i DnD/OSR-forumet vill jag ha tips/regler från ALLA spel.
Jag är väldigt liberal med tolkningen meta, i princip allt som bryter mot de vanliga reglerna räknas som meta här.
Det kan även betyda att man tar en helt vanlig regel från ett rollspel och trycker in den i ett annat rollspel där den inte riktigt passar in, men skapar häftig synergi.
Här kommer några exempel:

Shields shall be broken
Sköldar ger normalt en bonus till ens försvar.
Man kan även välja att om man träffas så splittras/förstörs ens sköld, men träffen blir en miss.

Att skriva krönika ger en xp-bonus
De spelare som skriver en krönika om kampanjen får t.ex. +10 % xp, vilket motiverar spelarna att göra saker utanför spelsessionerna.

Att beskriva saker ger en bonus
Ni vet hur en lång utdragen strid, eller flera meningslösa strider efter varandra, kan dra ner stämningen. Det blir tråkigt:
- Nisse, det är din tur.
- OK, jag slår "to hit", *rull*, miss.
- Olle, din tur...
Om alla istället får +1 på attackslaget om de beskriver det väl - blir det mycket roligare och bättre stämning vid bordet.

Spelledaren kan fördröja dåliga tärningsslag
Vi talar dels när en motståndar-SLP gör slår riktigt bra, eller spelare slår riktigt dåligt.
SL kan säga: "vi ändrar effekten för det här slaget så det går bra för rollpersonerna - man jag kan nu ändra ett framtida slag så det går dåligt för er".
Detta handlar om att SL kan förhindra en katastrof nu - men kan sätta käppar i hjulen för rollpersonerna i en framtida situation.

Facklor brinner IRL-tid
"Äventyrarna går in i den mörka grottan samtidigt som de tänder sina facklor..."
...som sedan brinner i 30 minuter i spelvärlden.
Vad händer om vi ändrar detta till att facklorna brinner i en timme vid spelbordet, alltså "riktig tid"?
Man kan t.o.m. göra det så häftigt att man tänder ett litet ljus på spelbordet och när ljuset slocknar så slocknar facklorna för rollpersonerna.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Facklor brinner IRL-tid
"Äventyrarna går in i den mörka grottan samtidigt som de tänder sina facklor..."
...som sedan brinner i 30 minuter i spelvärlden.
Vad händer om vi ändrar detta till att facklorna brinner i en timme vid spelbordet, alltså "riktig tid"?
Man kan t.o.m. göra det så häftigt att man tänder ett litet ljus på spelbordet och när ljuset slocknar så slocknar facklorna för rollpersonerna.
Den här har jag funderat på sedan jag såg den regeln i ett spel. Är nog den bästa meta-regeln hittills då den tvinga fram ett tempo runt spelbordet och även förhoppningsvis leder till fokus. Väntar på att se fler dyka upp.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tärningar som hamnar på golvet är automatiskt fummel. Behövdes för vissa spelare som envisades med att slå tärningar på spektakulära sätt, eller köra tärningsbowling mot babletorn av tärningar.
Vi har inte de problemen, så vi har bara regeln att rullade tärningar som inte hamnar på bordet rullas om.

Istället har vi regeln att hinner inte inte spelledaren se vad en spelare rullar så räknas det som miss (för att förhindra att spelare plockar upp tärningen direkt efter slaget).
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Att skriva krönika ger en xp-bonus
De spelare som skriver en krönika om kampanjen får t.ex. +10 % xp, vilket motiverar spelarna att göra saker utanför spelsessionerna.
I min spelgrupp brukar vi köra med att den som skriver recap till nästa spelmöte får en "inspiration" som kan användas till är rulla om ett valfritt slag under ett framtida spelmöte. Man kan inte lagra dessa utan måste använda sin "inspiration" innan man kan få en ny. Jag tycker det fungerar väldigt bra som morot.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Den här har jag funderat på sedan jag såg den regeln i ett spel. Är nog den bästa meta-regeln hittills då den tvinga fram ett tempo runt spelbordet och även förhoppningsvis leder till fokus. Väntar på att se fler dyka upp.
En liknande regel är att rollpersonerna säger allt som spelarna säger.
Det får effektivt stopp på skitsnack vid spelbordet, speciellt om det finns NPC:er närvarande.

En annan regel är att om en spelare inte kan bestämma vad hens rollperson gör inom 30 sekunder gör rollpersonen ingenting denna runda.
Under en strid tar det ofta 1-2 minuters speltid vid spelbordet tills det är en spelares tur igen - det är gott om tid att hinna bestämma sig vad man ska göra.
Vi använde denna regel när vi spelade DnD4 och det var vanligt att ens character sheet bestod av 4-5 A4-sidor med olika powers som spelarna bläddrade igenom för att bestämma vad de skulle göra (har jag sagt att jag hatar DnD4?).
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Om spelledaren kollar upp en regel under spel i Neoclassical Geek Revival får alla spelare +1 i ”awesomeness”, om en spelare gör det får den -1.

Awesomeness kan också fås genom att till exempel:
+1 for wearing a cape
+1 for wearing an awesome hat
+1 for a manly beard
+1 if a character has “80’s hair”
+1 for wearing an eye patch
+5 if they actually need it
+5 if MVP
+Bonus for adhering to trope/genre
+ Arbitrary bonus for choosing to do intentionally awesome things (defined as taking extra risk for style)


Det används för att få fate-poäng, som man kan använda till att slå om ett slag, olika bonusar, osv.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
172
Om man kommer till spelmötet i en stilig mustasch så får man ett omslag under spelkvällen. Alla slag mot sociala skills ger också ett tärningssnäpp högre. Kvinnorna i gruppen får dubbel bonus.
 

Maximus1337

Spelledare
Joined
25 May 2023
Messages
3
Location
Dalarna
Inte en regel, utan en formel istället:

Förbjuden kunskap, du stänger dina ögon och gör dig redo för en vision bortom denna värld. När du öppnar ögonen så får du titta och bläddra i
Spelledarens anteckningar. Effekten varar tills du blir tvungen att blinka.

Saknar relevanta kostnader och sådant eftersom formeln är väldigt systemagnostiskt som den är ändå. Men den är inte sådär superstark, så det är en billig formel.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Inte en regel, utan en formel istället:

Förbjuden kunskap, du stänger dina ögon och gör dig redo för en vision bortom denna värld. När du öppnar ögonen så får du titta och bläddra i
Spelledarens anteckningar. Effekten varar tills du blir tvungen att blinka.
Helt orelaterat till spel men detta med blinkningen påminner om en pub jag en gång var på där personalen då och då ringde i "halva priset"-klockan vars effekt höll i sig tills någon gick på toaletten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Inte en regel, utan en formel istället:

Förbjuden kunskap, du stänger dina ögon och gör dig redo för en vision bortom denna värld. När du öppnar ögonen så får du titta och bläddra i
Spelledarens anteckningar. Effekten varar tills du blir tvungen att blinka.

Saknar relevanta kostnader och sådant eftersom formeln är väldigt systemagnostiskt som den är ändå. Men den är inte sådär superstark, så det är en billig formel.
Variant på temat som jag körde i mitt spel: fördelen "intuition". Hade man den så var det helt OK att skamlöst utnyttja meta-logik, typ "Han är oskyldig, för han är den första misstänkte och verkar alldeles för misstänkt", "Det har varit alldeles för lugnt, gör er redo för en chockeffekt" eller "Spelledaren ser misstänkt nöjd ut, vi håller på att bli lurade".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Förbjuden kunskap, du stänger dina ögon och gör dig redo för en vision bortom denna värld. När du öppnar ögonen så får du titta och bläddra i
Spelledarens anteckningar. Effekten varar tills du blir tvungen att blinka.
I Trail of Cthulhu kan du använda färdigheten Cthulhu Mythos för att i princip lösa mysteriet. Men i stället börjar alllt handla om vad du skapat för trassel genom att ha använt Cthulhu Mythos.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
En liknande regel är att rollpersonerna säger allt som spelarna säger.
Det får effektivt stopp på skitsnack vid spelbordet, speciellt om det finns NPC:er närvarande.

En annan regel är att om en spelare inte kan bestämma vad hens rollperson gör inom 30 sekunder gör rollpersonen ingenting denna runda.
Under en strid tar det ofta 1-2 minuters speltid vid spelbordet tills det är en spelares tur igen - det är gott om tid att hinna bestämma sig vad man ska göra.
Vi använde denna regel när vi spelade DnD4 och det var vanligt att ens character sheet bestod av 4-5 A4-sidor med olika powers som spelarna bläddrade igenom för att bestämma vad de skulle göra (har jag sagt att jag hatar DnD4?).
Kör ofta med en variant på denna: under spel så kan spelare bara tala med varandra "in character". Det har funkat bra och vid något tillfälle varit riktigt spännande när de suttit med en plötsligt uppduken SLP framför sig som de var misstänksamma mot.. men de kunde inte sitta och prata ihop sig out of character som de nog gärna hade velat.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Om en spelare citerar Monty Python vid spelbordet måste de äta upp sitt rollformulär.

Hade den regeln vid mitt spelbord när jag var ung tonåring och spelade med vänner som tyckte att citera MP var höjden av humor.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
InSpectres har confession chair som en person kan sätta sig i och berätta någonting som hänt en annan rollperson, antingen någonting de förberett eller någon fakta som de läst eller upplevt. Första gången detta sker på ett spelmöte ger personen en Inspiration till en spelare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Blood for the blood god! var en regel när vi spelade Chaos Space Marines. Man får extra XP om man är den första som använder våld under en session och man får extra XP om man är den sista som använder våld under en session.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Blood for the blood god! var en regel när vi spelade Chaos Space Marines. Man får extra XP om man är den första som använder våld under en session och man får extra XP om man är den sista som använder våld under en session.
Borde man inte få poäng för att pynta sin power armor också? CSM är så sjukt utseendefixerade. Vapenvård eller en extra döskalle på rustningen? Lätt val för your average CSM.

En annan metaregel är (kanske) Gygax klassiska: det går en dag i spelvärlden för varje dag i den verkliga världen. Så spelar man inte på åtta kalenderdagar, så har det gått åtta dagar för rollfigurerna också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Borde man inte få poäng för att pynta sin power armor också? CSM är så sjukt utseendefixerade. Vapenvård eller en extra döskalle på rustningen? Lätt val för your average CSM.
Jag har jättelänge velat bjuda in folk till att spela Deathwatch och session zero är också att man målar sin gubbe! :D Men solklar bonus för den som gör det roligast eller bäst
 
Top