NYHET Walking Dead från FL

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
I just Walking dead så är väl militären inga höjdare att ha som allierade, av vad jag minns?
Inte i WWZ heller, men det är ju för att om de lyckats stoppa zombierna hade det inte blivit mycket till berättelse!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
YZE är ju bra på resurshantering, så det passar.

Däremot hoppas jag på bättre Community-regler än de direkt usla Ark-reglerna i År Noll.
Har dålig koll på reglerna. Men konceptet med arken är ju fantastiskt
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Det finns konflikter inom gruppen i TV-serierna, men det var bara i de första säsongerna av WD som det var riktig nerv i det. Efter det gick det utför på alla plan och orsaken till att jag är lite ljum inför nyheten är att serien numera är obeskrivligt usel. Tyvärr. För den var riktigt bra i början.
fast låt oss vara ärliga, det var egentligen bara säsong 1 som var riktigt bra. Redan säsong 2 dippade markant.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Inte i WWZ heller, men det är ju för att om de lyckats stoppa zombierna hade det inte blivit mycket till berättelse!
Nja, ibland lyckas de ju stoppa zombiesna,. men istället för att skydda hela samhället kör de operation citadell, bunkrar upp sig och försöker överleva på egen hand ofta med diktaturfasoner. Tills det hela kollapsar, one way or another.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
The walking dead är verkligen inte min grej, men med det sagt så tror jag att FL kommer att kunna leverera ett alldeles briljant spel till de som gillar settingen! Bara att gratulera!! 😊👍
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Jag har bara läst, och inte ens hela den. Man vet att det är Rick Remender eftersom huvudpersonen är en pappa som tycker att han är en hjälte men i själva verket är ett arsel (precis som i allt annat han skriver).
Robert Kirkman är det väl?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ska väl inte säga för mycket än, men kan säga att TWD kommer luta lite mer åt de regellätta hållet, fast inte lika avskalat som Tales. Jag har försökt hitta en sweet spot mellan vad jag ser som kärnan av Story Now och osr, dvs mycket fokus på personliga relationer och konflikter där rollpersonen är central, men också regler för att skapa en sandlåda som är oberoende av vilka rollpersonerna är. Mycket slumptabeller med content.

Ett annat mål har varit att skriva spelet som skulle kunna "spela fram" berättelsen i tv serien. Tittat på scener och försökt tänka hur reglerna skulle kunna resultera i det som sker. Vi körde klart en kampanj i slutet av sommaren med bla Christoffer, och den aspekten kändes lyckad - även om det utspelade sig i mittersta Småland. Mina favoritsäsonger är nog säsong 2-5, även om jag är svag för både Alpha och Negan. Gillar också säsong 3 av Fear otroligt mycket. Ser just nu om serien för fyrtioelfte gången, så mina preferenser kommer nog ändras...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Fantastiskt! Om Ligan (@Nässe?) vill ha åsikter, tankar, funderingar och eller frilansare är jag väldigt intresserad. Jag kan kasta ett nörd-cv på er om ni behöver vid tillfälle.

Det här är en franchise jag gillar mycket, och att få gräva ner mig i den skulle vara jättekul.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Ett annat mål har varit att skriva spelet som skulle kunna "spela fram" berättelsen i tv serien. Tittat på scener och försökt tänka hur reglerna skulle kunna resultera i det som sker. Vi körde klart en kampanj i slutet av sommaren med bla Christoffer, och den aspekten kändes lyckad - även om det utspelade sig i mittersta Småland.
Medhåll! När en ser tillbaka på vad som hände under de spelmötena så är känslan av en första säsong av ett svenskt TWD rätt stark tycker jag.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Kan inte säga att det är IP:et som jag hade hoppats att Ligan skulle inkorperera härnäst.

Förstår varför man går in på zombie-stråket. Det känns som en nisch som man inte har haft något beröringspunkter med tidigare och År Noll-Motorn passar ju i post-apokalyptiska, hårda världar.

Men jag har svårt att se att TWD kan locka med något, dess bäst-före-datum gick ju ut för typ 10 år sedan? Framförallt när det finns mer spännande zombie-rollspel såsom splattercharmiga Skjut dom i Huvudet och smarta & totalt ångestdränkta Red Markets.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fantastiskt! Om Ligan (@Nässe?) vill ha åsikter, tankar, funderingar och eller frilansare är jag väldigt intresserad. Jag kan kasta ett nörd-cv på er om ni behöver vid tillfälle.

Det här är en franchise jag gillar mycket, och att få gräva ner mig i den skulle vara jättekul.
Du får prata med Ligan :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag har försökt hitta en sweet spot mellan vad jag ser som kärnan av Story Now och osr, dvs mycket fokus på personliga relationer och konflikter där rollpersonen är central, men också regler för att skapa en sandlåda som är oberoende av vilka rollpersonerna är. Mycket slumptabeller med content.
Förutom att ordvalet "content" får saker att låta som marknadsföringsspiel så gör det här mig oväntat pepp! Jag gillade ditt arbete med Ur varselklotet väldigt mycket (även om det tyvärr är bland spelen som dog vattendöden i somras) och tycker om att se skapares tolkningar av saker i spelform.

Kul!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag har försökt hitta en sweet spot mellan vad jag ser som kärnan av Story Now och osr, dvs mycket fokus på personliga relationer och konflikter där rollpersonen är central, men också regler för att skapa en sandlåda som är oberoende av vilka rollpersonerna är.
Intressant och utmanande - min tolkning är att i OSR uppstår storyn genom emergens och i Story Now genom att man anstränger sig gentemot ett fördefinierat tema, men det kanske går att konstruera ett mellanläge?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Intressant och utmanande - min tolkning är att i OSR uppstår storyn genom emergens och i Story Now genom att man anstränger sig gentemot ett fördefinierat tema, men det kanske går att konstruera ett mellanläge?
Nja, Story Now är ett designparadigm, medan OSR mer handlar om att skita i sådant och lösa allt runt spelbordet. Nu vet jag inte hur @Nässe tacklar det men i princip räcker det med att spelet ger oss redskap/medel att skapa intressanta överlevare med mänskliga problem och sedan släpper ner oss i en postapokalyps där dessa problem aktualiseras.

Motsättningen mellan Story Now och OSR ligger nog mest i hur eventuella styrmedel påverkar agerandet i spel och var man personligen drar sin gräns.

Men med tanke på att ingen någonsin förstod Story Now och att ingen bryr sig om det idag så är nog risken för en krock försvinnande liten.

Edit: Och den här infon gjorde mig mycker mer sugen på spelet!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Men jag har svårt att se att TWD kan locka med något, dess bäst-före-datum gick ju ut för typ 10 år sedan? Framförallt när det finns mer spännande zombie-rollspel såsom splattercharmiga Skjut dom i Huvudet och smarta & totalt ångestdränkta Red Markets.
I likhet med de flesta produkter har TWD hållt sig fräsch långt efter att eventuella bäst före-datum passerats och kommer förhoppningsvis fylla upp nischen av ett spel som inte är splatterorienterat eller helt ångestdränkt (även om jag hoppas att det finns utrymme även för sånt).
 
Top