zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,899
Jag tycker att det man inte ska göra är att bara slentrianmässigt ha med dem för att de "finns" i reglerna, och sedan bestämma sig för att "de är ungefär som människor" för att man tycker det känns bäst (och det är egentligen vad som händer i D&D 5e).Så frågan är lite vad man egentligen ska göra med orker? Är de bara kanonmat blir de ganska enkelspåriga och tråkiga men om de får en utvecklad kultur och en moralisk gråskala blir de för människolika. Det blir som ett moment 22.
Antingen kan man på övergripande nivå ha en berättelse om vad de är i världen (ondskans agenter som i Tolkien, kaos-gudarnas agenter i någon D&D, eller bara hunsade och förtryckta - jag gillade @EvilSpook kommentar ovan mycket). Och i så fall får man i nästa led fundera på vad det innebär att spela en orch och vad det får för konsekvenser för kampanjen, rollpersonen och gruppen.
Eller så sätter man igång kampanjen utan att bestämma om det finns några orcher. Precis som man inte behöver säga om det finns några brons-drakar, hajmän, dödsriddare, vampyrer eller sjöjungfrur heller. Då är inte orcher spelbara. Men SL har dem i rockärmen, att plocka fram, om och när SL vill.