luddwig
Vagabond i världsrymden
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 6,099
”Datorspeligt” slängs ofta som okvädningsord i rollspelssammanhang ...
Ptja, det kanske det gör. Personligen tänker jag att datorspeligt kan vara både bra och dåligt. Ibland är det till exempel roligare med mekaniker som känns speliga än med sådana som eftersträvar realism. Förbrukningstärningar ser jag som ett exempel på det. Jag tycker också att de datorspeliga - eller kanske snarare tv-speliga - bilderna till Heroes of Cerulea ger det spelet en särskild känsla som absolut är digital men samtidigt positiv. Om datorspeligt istället innebär att problem måste lösas på förutbestämda sätt, eller att äventyren bygger på förutbestämda händelseförlopp, då är det dåligt. Den typen av konstruktioner begränsar ju spelarnas möjligheter att vara kreativa och att påverka berättelsen, och tar således bort mycket av det som i mitt tycke är roligt med rollspel.