Expert Wastelands 2.0 ??

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag håller med, det kan inte vara ett Wasteland utan Byrr. Inser att jag kanske var lite otydlig i hur jag skrev i inlägget innan. Byrr var definitivt en aktiv del av de äventyr vi körde, men som vi förstod dem så smutsade Byrr sällan ned sina egna händer. De höll sig lite avskilda och ingen vet egentligen hur många de är. De lät quislingar, förklädda robotar och Janissarer (tar namnet från minnet så det kan vara något annat de kallades) göra grovjobbet och förtryckandet.

Ingen av våra karaktärer fick se en Byrr och det fanns vissa konspirationsteoretiker bland oss som trodde att de åkt hem och det var en människa som tagit över makten och styrde genom att låtsas vara Byrr.
Vad händer om man slänger in District 9 som inspirationskälla? Kanske då inte (?) ”räkorna”, utan mer det rostiga förfallet (även visuellt). Byrr skulle kunna vara en ockupationsmakt på dekis. Sliten teknologi, problem i försörjningen, bristande disciplin, korruption, svartabörshandel. Den mänskliga motståndsrörelsen ser sin chans. Men Byrr visar sig kanske vara något mer och oväntat? Och varför har de egentligen kommit till Jorden? Jag tror att spelet behöver besvara den frågan. Helst på ett originellt vis. En lösning skulle kunna vara att byrr egentligen är en dysfunktionell armé skickad av helt andra varelser långt borta.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,301
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tycker att Byrr är en USP för spelets IP. Utan Byrr är det bara Folkhems-nostalgisk Post-Ap, vilket snabbt blir stale. Jag skulle göra Byrr mycket tydligare i settingen och att de får agera förtryckande fascistockupationsmakt. Byrr är ovanliga utanför städerna eller produktionszoner och går oftast att undvika. Men i städerna är de överallt, med övervakning, iderliga ID-kontroller, angiveri, femtekolonnare och att dissidenter hämtas i natten. Och göra att Byrr blir en intressant art som går att förstå utan en massa backstory för spelarna kring bordet. Lite klassiska film-nazister.

Du får med en intresant dynamik med sabotageuppdrag, infilitration, flykter, jakter etc.

Vi körde 72x spelmöten i Wastelands när det begav sig. Och de vändor som gjordes in i plexen var bra kontraster till Volvo 240 och älgstudsare. Gav spelet mer djup och bredd.
Jepp! Kolla in filmen ”Captive State”, det är Byrr!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Vad händer om man slänger in District 9 som inspirationskälla? Kanske då inte (?) ”räkorna”, utan mer det rostiga förfallet (även visuellt). Byrr skulle kunna vara en ockupationsmakt på dekis. Sliten teknologi, problem i försörjningen, bristande disciplin, korruption, svartabörshandel. Den mänskliga motståndsrörelsen ser sin chans. Men Byrr visar sig kanske vara något mer och oväntat? Och varför har de egentligen kommit till Jorden? Jag tror att spelet behöver besvara den frågan.
Det här går ganska väl ihop med vad jag minns från gamla Wastelands. Byrr var där den förlorande sidan från ett inbördeskrig på sin egen hemvärld. De har inte mer resurser och manskap än vad de fick med sig hemifrån och även om de nu haft makten under något årtionde så tar det garanterat tid att bygga upp infrastruktur för deras teknologi.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Mycket bra idéer här. Kan egentligen för litet om grundsettingen, men tänkte att filmen Oblivions premiss kan användas som metaplotinspiration- de egentliga Byrr rovplundrar planeten totalt utom räckhåll för spelarna som mest slåss med deras ställföreträdare/överlöpare etc. och gradvis fattar vad som sker och hur desperat egentligen situationen är. Är det så i grundspelet?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Några saker jag hade velat se.
  • Spelledaren kör ett solospel som handlar om Byrrs större planer som lägger grund för händelser runtomkring rollpersonerna.
  • Utbrytarklaner från Byrr med egna agendor. Det kan hända lite allt möjligt på grund av dessa klaner. Enda dagen bränns skogar och andra dagen växer det lummig vegetation.
  • Covid-vågor och missinformation var förberedelser för att bryta ned mänskligheten.
  • Byrr hörs och luktar, men man ser dem aldrig. De finns där, men ändå inte - i spioner, i övergripande planer, i biologiska formationer.
  • Olika människofraktioner som gör utbyten med byrr; militära enheter, politiker, utsatta människor som fungerar som spioner, programmerade människor, (fängelse)kolonier som finns sig i sitt öde.
  • Massor av vapen, ingen ammunition.
  • Folk som försöker förstå sig på Byrrs teknologi, som junkies. Använder saker utan att förstå vad det är.
  • Gärna Mad Max för min del. Affischen hade jag på väggen under hela min uppväxt.
DMZ på HBO är också en bra källa för inspiration.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,301
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Var hittar jag den?
Richard har visat var man kan få tag på den. Själv köpte jag den via iTunes till mitt Apple-ekosystem och njutit av den främst på min Appletv kopplad till en QLED 120HZ 4K. Men filmen finns säkert att hitta på djupare vatten för den driftige. Själv är jag för lat för att ge mig ut på haven när de flesta filmer finns ett knapptryck bort och kvaliteten blir så mycket bättre.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,301
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Också som tidigare nämnts så får jag väldigt mycket Wastelands-vibbar av https://en.wikipedia.org/wiki/XCOM_2

Spelarens fraktion tvingas att använda sig av utomjordingarnas skräp för att kunna påbörja en strid mot dem(Utomjordingarna har alltså redan vunnit det stora kriget när spelet startar) genom gerilla krigsföring och sabotage. De fina ”plexen” som byggts åt människorna där allt man kan önska sig finns att tillgå och livet tycks väldigt lätt, är egentligen en fälla. Människorna arbetar åt sina utomjordiska herrar via mänskliga ombud för att skapa sin egen undergång/slaveri och det är du som spelare som måste styra motståndsrörelsen både mot andra människor och utomjordiska fiender!
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Covid-vågor och missinformation var förberedelser för att bryta ned mänskligheten.
Det borde ju då vara sjuttio- och åttiotalsgrejer, och det som då omedelbart anmäler sig kan kanske bli svårt att lägga in - elegant eller vettigt. Typ gröna vågen, reaganomics och AIDS som psykologisk och biologisk krigföring från aliens? Mja, väl. För mig. Jag skulle dock älska om det fanns en kult eller religion, stor eller mycket liten, som var övertygad om något sådant; den sedvanliga strålskadade postapokalyptiska siaren har sett i en vision att all kultur från 1950 och framåt, eller vad man nu väljer för datum, var just byrrs ”uppmjukning” av mänskligheten. I synnerhet om det kanske trots allt finns ett korn av sanning i det, på ett eller annat sätt, och i synnerhet om det skrivs i den mer vardagligt grå skandinaviska ton som jag väntar mig och väl hoppas på - alltså typ att den före detta dagmamman Birgitta vaknade ur en epileptisk mardröm tre dagar innan invasionen och spelade in ett daterat och verifierat meddelande på en telefonsvare - ”demonerna är på väg, de har förberett oss i sjutton år och fjorton dagar med allt det här skräpet som finns överallt nu, rocken roll och såpoperor och Aids. De kommer. Och de kallar sig för byrr.”

Vet inte. Alla de här grejerna jag föreslår är ju - jamen, gonzo, men jag slänger ut dem för att jag så himla gärna skulle vilja se Anders Blixt tolka dem med sin egen från min uppväxt älskade, alldeles särskilda ton.
Jag förutsätter att illustrationerna alla är i den stilen. Gött också att byrr skriver byrr hq på en gammal träskylt i eldstormen, så att man hittar. Äh, jag fattar, det är Mad Maxarna som är ironiska väl. Men ändå. Byrr HQ.
 
Last edited:

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Blir oerhört inspirerad av (1) nyheten om att det finns ett uppdaterat Wastelands vid horisonten och (2) har nu bestämt mig för att styra om min planerade Twilight: 2000-kampanj* till Wastlands 2.0 istället.

Tack, @Mekanurg för denna nyhet och tack rollspel.nu för att jag äntligen får arslet ur och plockar upp mitt gamla Wastelands ur gömmorna!

* Kriget i Ukraina har lämnat en bitter eftersmak i mitt planerande så att få föra in lite fantastik i skrivandet gör postapokalypsen lite smakfullare.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Vid närmare eftertanke slår det mig att Handmaid’s Tale skulle kunna funka som en bra inspiration. Men då menar jag inte den patriarkala och religiöst motiverade könsseparatismen, utan snarare graden av postapokalyps. Det finns fortfarande ett visst välstånd, men det är bara den styrande eliten som har tillgång till det. Dessutom är det stor skillnad mellan olika regioner. På en del platser råder kaos och krig och det är ont om resurser. Dessutom existerar kolonier med oerhört ohälsosamma miljöer. Någon form av miljökatastrof har uppenbarligen inträffat, möjligen orsakad av kärnvapen eller något annat vapen.

Jag tycker att Handmaid’s Tale hanterar rumslighet på ett bra sätt. Vad som händer (särskilt i tv-serien) är, till stora delar, helt beroende av platsen och de lokala förutsättningarna. För ett nytt Wasteland skulle det här kunna bli ett sätt att komma bort från de vid det här laget ganska slitna Mad Max-inslagen, som redan finns i många andra spel. Namnet Wasteland skulle då kunna syfta på de områden som är förstörda av byrr eller av någon form av miljökatastrof, kanske även den byrr-relaterad. Förmodligen finns det just där fickor av mänskligt motstånd. Postapokalypsen blir mer brist på materiella tillgångar och fungerande samhällsservice. Och inte så mycket tuppkammar och stridsbilar.

Till sist: behövs Expert verkligen i spelets titel? Jag förstår att en del har nostalgiska minnen kring ordet, men för mig signalerar det mest svåra regler, vilket jag inte tycker är en poäng i sig. För mig ligger utmaningen snarare i att skapa något som är enkelt och tillgängligt.
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Till sist: behövs Expert verkligen i spelets titel? Jag förstår att en del har nostalgiska minnen kring ordet, men för mig signalerar det mest svåra regler, vilket jag inte tycker är en poäng i sig. För mig ligger utmaningen snarare i att skapa något som är enkelt och tillgängligt.
Nja, ordet "Expert" syftar på att regelmotorn är Expert Nova -- smidiga BRP-regler för spel i samtidssettingar.

 
Last edited:
Top