D&D Så jag gjorde ett system för att göra OSR-retainers

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker att det skulle kunna vara mer användbart om det var digitaliserat, så att man får fram en retainer med en enda knapptryckning.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Absolut! Och om jag inte hade Computer Use 4% och Lazy 87% så skulle jag har gjort det. Men jag tar inte illa upp om nån annan gör det …
...inte så Lazy att skriva ihop det där... om jag får en stund över... vi får se.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Najs! Alltid gött med tabeller för grejer man kan behöva dra fram under spel, eller vill preppa snabbt o lätt.

Undrar om tabellerna skulle vara mer lättlästa i horisontellt format? Evt visst layout-trassel dock. Om man kör vertikalt - isf "pil ner" hade jag haft siffrorna.

Mindre typos, "Retainers are are"; " If the retainer was treated with respected"
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Najs! Alltid gött med tabeller för grejer man kan behöva dra fram under spel, eller vill preppa snabbt o lätt.

Undrar om tabellerna skulle vara mer lättlästa i horisontellt format? Evt visst layout-trassel dock. Om man kör vertikalt - isf "pil ner" hade jag haft siffrorna.

Mindre typos, "Retainers are are"; " If the retainer was treated with respected"
Jag är usel på korr (och frilansskribent 😳). Tack, hittar ni mer korrfel, skriv i tråden.

Ska testa om det får att få till med vertikal layout istället.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
En tanke: steg 6 (personalisation). Är det läge att inte ha alla fyra typerna av personalisering på varje retainer? Ibland räcker det med mindre, och att de har olika drag kan ge lite variation. Och så blir det inte upprepat lika fort.

Jag hade sagt gear för alla, sen en slumpvald av de övriga tre. Eller 50% chans för gear, och sen 33% chans för var och en av de övriga (men slå om ifall det blir inget alls).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Eller en tabell, typ
1T20
1-4 Gear
5-6 Gear + Background
7-8 Gear + Distinctive Feature
9-10 Gear + Personality
10-11 Distinctive Feature + Background
12-13 Personality + Background
14-15 Personality + Distinctive Feature
16-17 Gear + Background + Personality
18-19 Gear + Distinctive Feature + Personality
20 Gear + Background +Distinctive Feature + Personality

(man ska inte lura sig själv att en sånhär tabell måste vara exakt balanserad för att den ska funka! ;) )
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
En tanke: steg 6 (personalisation). Är det läge att inte ha alla fyra typerna av personalisering på varje retainer? Ibland räcker det med mindre, och att de har olika drag kan ge lite variation.
Ja, det kanske är lite overkill. Men å andra sidan tänker jag att det inte är säkert att vissa av dem flyger eller kommer i spel (beroende på kampanj, SL, spelare), så det är bra att ha lite redundans. Tanken är ju bara att de ska ge lite färg till kanonmat med 1d8 HP.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
If Strength isn’t the highest Ability, swap with the highest Ability.​
Vad händer om två stycken är de högsta?

Hit Points. Roll a d8 and add/subtract Constitution Modifier.​
Teoretiskt kan en person starta med 0 eller lägre hit points. Jag antar att 1 hit points är det lägsta möjliga.

Varför jag upptäckte detta var för att jag vill lära mig lite djupare web-programmering:


Work in progress...
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
If Strength isn’t the highest Ability, swap with the highest Ability.​
Vad händer om två stycken är de högsta?
Då byter man inte!

Hit Points. Roll a d8 and add/subtract Constitution Modifier.
Teoretiskt kan en person starta med 0 eller lägre hit points. Jag antar att 1 hit points är det lägsta möjliga.
Det är korrekt! 1HP är minimum.

Varför jag upptäckte detta var för att jag vill lära mig lite djupare web-programmering:


Work in progress...
Cool!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så om man har Str 10, Dex 14 och Cha 14 byter man inte alls?
Ah!

Alltså, logik är inte min starka sida.

Man byter i det och liknande fall.

Jag tänker att man rangordnar grundegenskaperna i fall av lika. CHA, INT, WIS, DEX, CON. Så i exemplet ovan skulle CHA och STR byta plats.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag gjorde som så att om man har STR 10, CON 12 och CHA 12 där 12 är det högsta, så är det den sista som man byter med STR, eftersom jag tänkte att det kanske är lite roligare med mer fysiska hantlangare och att (bra) magiker då även blir lite mer sällsynta.

Jag splittade också adjektivet från substantivet i backgrounds, så att den slumpar båda två. Så "run-away slave" och "ruined peasent" kan blir "run-away peasent" och "ruined slave". Jag behöll alla dubbletter. Fick ändra "boat-less" till "penniless" och "out-of-tune" till "robbed" så att det funkade bättre med andra yrken (substantivet).

Fann ett stavfel: 44 Set of Dive, Loaded

Hade tänkt att göra lite mer bakom ytan, men tror att jag nöjer mig där.

Säg gärna till om något saknas.

 
Last edited:
Top