Berätta om när komplexa regler förgyllde din upplevelse

Jag visste att jag borde ha skrivit "nästan"! Det eller läsa tråden ordentligt.

Läsa innan man postar är för noobs!

Det roligaste jag har haft med komplexa regler är nog att göra rollfigurer. Jättekul i spel som Ars Magica, Wastelands (visst var det komplext?) och Western. I spel? Svårt att säga, tycker jag. En gång forntiden fick jag en kick av att försöka bygga kluriga och balanserade problem eller strider till DnD3 med alla dess otaliga parametrar.
 
Det här är ett borderline exempel men det gjorde mig glad i alla fall. Vi spelade Silver Age Sentinels och spelledaren gav oss ett mysterium. Omedelbart använde vi våra superkrafter som gav oss all info från alla datorer i närheten, våra krafter som lät oss se igenom tiden, våra krafter som kunde lukta vem som varit på en plats och så klart telepati för att läsa tankarna på alla vittnen och poliser i närheten. Sedan sade en spelare att han kunde använda sin flexibla kraft för att få den nödvändiga kraften för att få eventuell information vi missat.

Spelledaren gav upp alla försök att gömma någon information i kampanjen igen.
 
Det här är ett borderline exempel men det gjorde mig glad i alla fall. Vi spelade Silver Age Sentinels och spelledaren gav oss ett mysterium. Omedelbart använde vi våra superkrafter som gav oss all info från alla datorer i närheten, våra krafter som lät oss se igenom tiden, våra krafter som kunde lukta vem som varit på en plats och så klart telepati för att läsa tankarna på alla vittnen och poliser i närheten. Sedan sade en spelare att han kunde använda sin flexibla kraft för att få den nödvändiga kraften för att få eventuell information vi missat.

Spelledaren gav upp alla försök att gömma någon information i kampanjen igen.

Det kanske inte handlar så mycket om komplexitet som agens men jag älskar när spelarna verkligen använder sina rollisarna förmågor, då går det att skapa så mycket mer spännande historier!
 
Det kanske inte handlar så mycket om komplexitet som agens men jag älskar när spelarna verkligen använder sina rollisarna förmågor, då går det att skapa så mycket mer spännande historier!

Jag håller med och tycker att DnD5 gör detta bra. Det kräver dock att man som SL vågar släppa kontrollen. Som i fallet ovan lämpar sig DnD5 från mellannivå och upp bäst om problemet inte är att hitta infon, utan vad man ska göra med den.
 
Jag håller med och tycker att DnD5 gör detta bra. Det kräver dock att man som SL vågar släppa kontrollen. Som i fallet ovan lämpar sig DnD5 från mellannivå och upp bäst om problemet inte är att hitta infon, utan vad man ska göra med den.

Och om information ej går att hitta så blir mysteriet inte "vad har vi missat" utan "nu har vi att göra med en kraftfull typ, HUR har den gömt informationen och HUR ska vi få fatt i den!?"
 
Varje gång man sätter sig ned för att göra en karaktär till ett spel från Helmgast/Neogames. Finns bannemig inget roligare än att fixa ihop en rollis till Neotech 2.
 
Varje gång man sätter sig ned för att göra en karaktär till ett spel från Helmgast/Neogames. Finns bannemig inget roligare än att fixa ihop en rollis till Neotech 2.
Håller med, dock blir alla rp alltid kåkfarare i NeoTech 2… I min grupp slår det aldrig fel när vi använt de reglerna, alltid någon eller oftast några som tillbringat all sin historia i fängelset.
 
Using a Swedish game, running Eon 3 for my wife as a one-on-one scenario. In a bloody struggle in the middle of a ruin, she asked if she could grab on to the guy she was fighting and then try to stab him in the throat.

Eon 3 says "Yes, you can" and after getting stabbed, she fended him off for another round or two, before the blood pouring out of his neck wound caused him to collapse.
 
Jag har haft mycket glädje av att skrocka åt alla dumma dominoeffekter man kan skapa av reglerna i olika White Wolf-spel. Det kanske inte förgyller spelmötet i sig, men det har förgyllt tillvaron ibland.
 
Vi hade fantastiskt roligt när vi gjorde våra RP till vår senaste Westernkampanj. Tabellerna är kanske inte helt viktade men de inbjuder till att bläddra i historieböcker (läs Wikipedia) för att kroka in händelserna IRL-skeenden. Även om det aldrig blev aktuellt i spel så förhöjs min upplevelse av att veta att jag har en faster som försörjer sig som skådespelerska i Portland (jag googlade t.o.m vilka teatrar det fanns där vid denna tid). Sannolikt reste hon längs Oregon Trail och lyckades på något sätt frigöra sig från vår familjs tragiska historia, kantad av våld och alkoholism. Det visade min RP att det fanns en annan väg. En liten glimra av hopp.

Sånt gör mycket för min upplevelse.

Återigen återkommer jag till Western, som nog sammantaget är det spel i denna genre som gett mig absolut mest. Sina brister till trots är det ett spel som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Tack för det Anders och Tove <3
 
Återigen återkommer jag till Western, som nog sammantaget är det spel i denna genre som gett mig absolut mest. Sina brister till trots är det ett spel som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Tack för det Anders och Tove <3
Jag kan inte annat än hålla med! Komplicerade regler för att skapa krokar och hakar under skapandet av RP har jag mycket lättare att tycka om än komplicerade regler som ska användas runt spelbordet. Både Eon och Western har jag suttit och gjort RP till för att det är kul i sig. Man får så mycket rollperson för tiden man investerar.
 
Back
Top