Rent estetiska preferenser

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Hur skulle de beskriva Eons estetik? Är det samma som din estetik?
När jag skriver bildmanus är det så, i vart fall. Ett exempel är från en kommande modul där jag vill illustrera ett folkslags konsttradition; istället för att enbart ha en bild av en staty har jag en bild av en halvfärdig kolossalstaty, där skulptören sitter på byggnadsställningen och tar en lunchrast. Den sortens blandning av det storslagna och det vardagliga ligger mycket i linje med det jag gillar i Nordeuropas renässanskonst. Och i den kommande Troll & vättar är värdshuset i äventyret direkt baserat på det som avbildas i Boschs målning av liknelsen om den förlorade sonen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Den sortens blandning av det storslagna och det vardagliga ligger mycket i linje med det jag gillar i Nordeuropas renässanskonst.
Jag gillar det vardagliga, men också det burleska tror jag. Och ett skäl att DnD5s estetik inte funkar för mig tror jag är att det är så humorlöst (det finns undantag, som i TWBtW och även IRoFM). Det ser ut som om folk står och poserar på många bilder, det ska väl vara häftigt men för mig blir det istället fjantigt. Gå till till ditt jobb, sluta stå där och spänna dig för kameran, vill jag säga. Inflation i häftighet leder lätt till att inget blir häftigt.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
I fantasy? Jag hatar svåra namn och ansikten. Så heltäckande rustningar, masker, kåpor och att folk är kända under titlar/förnamn eller beskrivningar är alltid fantastiskt. Gärna mer rustningar än i Excalibur eller mer naket än Conan också. Jag vill att alla antingen ska vara nakna eller vara vagt humanoida och svår att skada. Sedan ska alla heta något i stil med The Eternal. Death Dealer, Khârn the Betrayer eller Goblin Slayer.

Och sedan bara så mycket högfantasy bullshit som möjligt! Bara MER! MER! MEEERRRR! Varför är det bara ett slott som flyger och varför flyger inte flottan av slott genom att det dras av en arme kedjade demoner och varför är de demonerna inte stora som städer?! Förutom blodet! Blodet och döden ska vara så fruktansvärd att man kan känna smaken av brosket! Det ska vara en köttkvarn av kroppar och själar!

Och sedan gärna så mycket religösa teman som möjligt. De kan vara ytliga, det är okej. Men liksom, kan du få im em referens till Predikaren så varför inte ha med den?

Oh, men ingen historia och inga kartor och inget sådant skit. Jag vill inte veta vad som händer mer än en kilometer bort från händelserna i spel eller vad som hände en vecka innan! Shut up!
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
För mig är estetik extremt viktigt. För att jag ska spela ett spel, eller äventyr, så måste det tilltala mig estetiskt. Ett äventyr med bra grafisk layout, intressanta bilder och kartor, ger mig otroligt mycket. Ett äventyr som inte har det, ren text upp och ner, är betydligt mycket svårare för mig att få till bordet - äventyr om det är otroligt bra skrivet. Ett spel som ser bra ut kommer jag att läsa igenom och sedan avgöra om jag vill spela eller ej. Ett spel som ser trist ut kommer jag inte att läsa.

Det enda undantaget där för mig är gamla böcker till Chaoisums Call of Cthulhu och det beror på att jag redan är så inne i den settingen, att det inte spelar någon roll.

Jag är ett stort fan av OSR och minimala regler. Mörk Borg ser ju underbart ut men är istället omöjligt att läsa. Troika lockade med sin estetik, men världen var inte så intressant. Electric Bastionland är bland det vackraste jag skådat i rollspelsvärlden och jag är helt såld på det, det inkluderar text och bild. Svärdets Sång tar det bästa med Drakar & Demoner - all artwork och har en otroligt underbar världsyn i texterna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Jag tycker nog estetik har betydelse, men det var nog inte vad TS avsåg att syfta till även om det lät så.

jag gillar, eller iaf uppskattar, det oväntade och nyskapande. Men samtidigt ska det visualiseras runt spelbordet med och då vill jag inte ha det alltför knepigt.

God estetik, om du frågar mig, är sådant som du känner igen men överraskas av.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Har du några generella preferenser för hurdan estetiken ska vara, något du ständigt återkommer till för att det tilltalar dig?
Visst, jag har ett par favoriter.

I vardagligt spel gillar jag det lilla och personliga, små detaljer som är jordnära och ger igenkänningsfaktor. Den gamla damen står vid mjukostracket på ICA och har svårt att bestämma sig för om hon ska köpa räk- eller skinkost. I fönstret hemma hos Linda står ett glasspaket, nedklippt för att bli lägre, fyllt med jord. Krassen har växt till sig, men hon har inte haft tid eller lust att skörda den, och den börjar nu långsamt få samma färg som pizzasalladen som står och ruttnar långsamt i kylskåpet. En man vid mötesbordet har just upptäckt att han han en senapsfläck på skjortan och försöker desperat hitta en naturlig ställning som gör att han kan dölja den med sin arm.

Jag är inte ofta förtjust i fantasy, men när jag spelar det vill jag ha det pampigt och gammaldags. Man ser inte i fantasy, man skådar. Man går inte, man vandrar eller strövar. Gärna lite allitterationer, poetiskt språk, långdragna beskrivningar och dialog med gammaldags språkbruk. Överhuvudtaget är gammaldags språk fint. Jag använder du/ni-distinktion närhelst jag kan komma undan med det.

I mer surrealistiskt eller skräckligt spel är jag svag för det obeskrivbara, eller framförallt det som är beskrivbart men som inte går att måla en bild av eller spela in som ljud. Synestesi, kommunikation via känslor och intryck, fraser och formuleringar som inte riktigt hänger ihop som de brukar. Varelse-tingestens malande andedräkt är mättad med svavel och förakt, och dess väsande röst ekar i din ryggrad likt kyrkklockor i en övergiven stad. Din hjärna översvämmas av intryck från liv du aldrig levt, av mord du aldrig begått, av hat du aldrig känt, en kakafoni av otänkbara våndor från omänskliga liv. Spindelkräftor ränner genom dina ådror och dina ögon skriker av vånda och lust.
Den yttersta domen är ett spel som låter mig få utlopp för detta när jag är spelledare och en rollperson tar kapak.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Har du läst några DnD böcker på sistone? Många gånger är deras illustrationer långt mer 1700- tal/ Renessans stil än medeltida
Ja och nej, det är närmare Renessans absolut, men jag saknar enhetlighet. DnD är för mig rätt mycket Amerikansk "Reanissance fair" dvs en blandning av medeltida kläder och renessans italien etc.
Jag hade gärna sett mer enhetlighet i form av antignen medeltid eller renessans. (sen finns ju problemet med olika stil på olika ställen under samma tidsperiod)
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Har du läst några DnD böcker på sistone? Många gånger är deras illustrationer långt mer 1700- tal/ Renessans stil än medeltida
Alla skepp jag har sett illustrerade har sett som om de kommer rakt ur europeiskt 1700-tal. (Och ett och annat vikingaskepp också, iofs).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Alla skepp jag har sett illustrerade har sett som om de kommer rakt ur europeiskt 1700-tal. (Och ett och annat vikingaskepp också, iofs).
Skepp känns verkligen som ett område där den visuella fantasin inom mycket fantasyillustration är begränsad till typ 1650-1850. Ibland innebär detta dessutom att sjöfarare också klär sig som 1700-talspersoner när alla andra går runt och ser låtsasmedeltida ut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Skepp känns verkligen som ett område där den visuella fantasin inom mycket fantasyillustration är begränsad till typ 1650-1850. Ibland innebär detta dessutom att sjöfarare också klär sig som 1700-talspersoner när alla andra går runt och ser låtsasmedeltida ut.
Ja, detta har länge varit en käpphäst för mig. Kragstövlar och slokhatt och sabel bara för att du är till sjöss? Och fartyg som hör hemma i Karibien fast det är karg nordlig medeltid.

Slarv!

(Ps. Givetvis är gjorde vi läxan i KH :) )
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Eftersom vi pratar estetiska preferenser: jag gillar när det ser bra ut (i huvudet).

Så (givet att det inte är en strikt historisk kampanj) så gillar jag när de coolaste rustningarna, de snyggaste klänningarna, de häftigaste fartygen, de fräckaste hjälmarna och den mest dramatiska arkitekturen blandas.

Jag tycker inte det tillför så jättemycket att fundera jättemycket på praktisk och realistik funktion - jag ser det mer som "skin" och som något som driver berättelsen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så (givet att det inte är en strikt historisk kampanj) så gillar jag när de coolaste rustningarna, de snyggaste klänningarna, de häftigaste fartygen, de fräckaste hjälmarna och den mest dramatiska arkitekturen blandas.

Jag tycker inte det tillför så jättemycket att fundera jättemycket på praktisk och realistik funktion - jag ser det mer som "skin" och som något som driver berättelsen.
Jag tror att du har lyckats sammanfatta vad Wizards säger till typ alla sina konstnärer när de beställer bilder till DnD.

Och man kan ju absolut tycka att detta är en feature och inte en bugg.
 
Top