Alltså slåss inte RP om vem som skall vara ledaren

Lite Junta.
Självklart.
Nu har jag hittat på mer...
Spelet kretsar kring en orch-klan, kanske 100 individer. Spelar ingen roll. Klanen är uppdelad i släkter - lika många som antalet spelare. Varje släkt har ett släktöverhuvud, och en av dessa är klanhövding.
Så varje spelare börjar "göra" en släkt (lite pendragon). Benkrossarna. Sillstryparna. Kanske kan varje spelare få komma på en special-sak som gäller just den släkten (+20% i smyga, förgiftade pilar).
Så utgår man från ett enkelt regelsystem (tänker gamla T100-DoD). Man tar bort alla icke-essentialla färdigheter, det blir nog bara 7-8 kvar. Och så gör man bara en färdighet för näststrid och en för kast/avståndsvapen. Så sätter man upp hur man slår fram en Orch på 4 minuter: 7 grundegenskaper enligt reglerna, och sedan 25 + 1T50 på alla färdigheter. Man kan ha slumptabell för rustning, vapen+sköld+avstånds/kastvapen, och så får man 1T20 kp.
Alla spelare slår fram 5 orcher och väljer en av dem som släktöverhuvud (den som är bäst i strid). Sedan kör man första sessionen, där spelarna får "förhandla" om vem som är klanhövding. Den gamla hövdningen kanske stack med hela sin släkt, och lämnade fältet öppet.
Vid varje äventyr så förbereder SL hur släkterna ska representeras: Alla överhuvudena, bara. Två slusk-orcher från varje släkt. 1T4+1 orcher från varje släkt. Så äventyren får lite olika karaktär - ibland fler sluskar - ibland bara elit-överhuvudena.
Efter varje äventyr får alla spelare slå fram nya orcher så att de har 5 spelbara orcher från sin släkt. De väljer själva nytt överhuvud om det gamla dog, men de måste "förhandla" med varandra om vem som är klanhövding.
Så tror jag man kan ha ganska snabb utveckling av färdigheter hos de orcherna som deltar i äventyren. Dels ska de dö ofta. Och dels är det roligt om någon hövdning snabbt blir ganska mäktig.