Soloflygning ÅrNoll

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag ramlade över soloregler till ÅrNoll och tänkte att det kunde vara kul att testa. Reglerna går att köpa för en Taube på Drivethru. Den mest spännande lösningen är Oraklet som svara på frågor som SL normalt skulle besvara, då hamnar man inte i Metaträsket i samma utsträckning. Kortfattat kan Oraklet ge 6 svar. Ja Men, Ja, Ja Och respektive Nej Men, Nej, Nej Och. Här får man ju tolka en del vilket kommer bli tydligare i krönikan. Slumpar hot mot Arken, Arkens fokus vid projekt osv.
Använder https://stefouch.github.io/myz-zonemap/#/ för att skapa Zonen. Kartan är Ligans Stockholmszon och jag placerade Arken ett par sektorer från den södra kanten.
Fixaren Bic med mutationerna Hoppförmåga och Reptilisk
Vattnet i Arken är nästan slut, de stora vattencisternerna behöver repareras. Rådslaget bestämde att krubbnivån måste ökas.
Började med att schackra till mig lite extra patroner, misslyckades med slaget för arbete på jaktlag.
Manipulerade strykaren Jovintz att följa med ut i zonen.
Utforskade ett par sektorer i den första fanns en envåningsbyggnad med stora glasfönster, som såg tämligen hela ut när vi kom närmare såg vi ett illa tilltygat lik som var uppspänt på en metallstolpe, vi valde att skynda vidare in i nästa sektor. Kom in i en sektor med sjukt hög röta, hittade en signalpistol. Tog mig tillbaka till Arken för att övernatta i säkerhet, manipulerade bossen Pixi att stödja min jakt på reservdelar till cisternerna med krubb och vatten. Lämnade in signalpistolen i Gryningsvalvet. Skrotade igenom ett par sektorer till, hittade en rökgranat, undvek ett stort monster, 3 zongastar nedgjordes. Bic fick 2 permanenta röta och Jovintz 1.
3 mutanter dog i Arken.

Jag frågade oraklet om nån i Arken vet var reservdelar kan finnas och fick svaret Nej, MEN.
Jag tolkar det som att någon vet var man kan hitta skrot som en skrotskalle med ett lyckat mecka kan använda istället. I en marina några sektorer bort har några stykare sett ett gammalt vrak där man nog skulle kunna hitta skrot som kan funka som reservdel.
Rådslaget beslutar att påbörja försvarsverk. Jaktlaget färdigställs, det visar sig dock vara dåligt med byte så Krubbnivån ökar endast med 1.
Bic och Jovintz ger sig iväg till sektorn med marinan, dessvärre är rötnivån hög och strykaren ett plåster på att leda vägen. Båda tar en del trauma. Det visar sig att zongetingar har ett bo precis vid det där vraket som delen sitter på. Jag gömmer mig och Jovintz lockar fram getingarna. Under 3 rundor lyckas han med insektoid undvika skada och drar sig bakåt innan han flyr. Jag lyckas med konststycket att med endast 3 tärningar i styrka slita loss biten och släpa den i 2 rundor. Rötan tär och vi klarar oss med nöd näppe tillbaka till Arken. Manipulerar bossen Plasterman att vi borde få en redig betalning om varsin rötmask och 5 patroner var för att vi räddat vattentillgången.
Oraklet tillfrågas om det finns nån i Arken som kan ge en hint om nån sektor med coola prylar, svart är ett rakt nej.
Ger mig av rakt söderut, kommer in i en sektor med välbevarade ruiner, och där finns en vit skylt med ett stort blått T. Lyckat förstå sig på och vi fattar att det är nedgången till den legendariska tunnelbanan, fylld med skatter men dessvärre även otrevligheter.
Leda vägen misslyckades igen så vi överraskas av 2 etterbestar. Oraklet svarar att de är sjukt aggressiva. De spottar syra, Jovintz träffas, efter en kortare strid är de nedgjorda men Jovintz lyckas inte fly så han bryts och får en njurskada. Vi ger oss tillbaka till Arken utan att ha utforskat sektorn.
Det kommer en grupp från en annan Ark som vill att några av vårat folk följer med till deras Utopia (som ligger norrut) där ingen är hungrig.
Oraklet säger att Folket kräver att främlingarna lämnar 2 i gisslan.
Oraklet säger vidare att främlingarna vägrar och ger sig av.
6 personer dör i Arken.

Jag manipulerar bossen Pixi att inte behöva följa med på spaningsexpeditionen mot den andra arken, verkar ju fett farligt.
Oraklet bestämmer att folket vill satsa mest på teknologi så ett tempel påbörjas för att komma åt de svårare projekten. Då Jovintz fortfarande lider av sin njurskada manipulerar jag strykaren Ion att följa med ner i tunnelbanan. Tar oss in i sektorn och upptäcker en grupp från den andra arken, Oraklet säger att jag inte känner igen dem som den grupp som förhandlade med oss. Sluter mig till att eftersom de inte tillhör Folket måste det vara de andra, kan ju inte finnas hur många Arker som helst. Hittar ett paraply. Tar oss ner i tunnelbanan, strykaren failar med Leda vägen och med speja. Raggbesten lyckas desto bättre 3 framgångar på smyga och 3 framgångar på bita (slumpen gjorde Ion till offer som tar inte mindre än 5 i skada. Jag flyr med hoppförmåga, snedtänder och utvecklar syraspott på bekostnad att skärpa går ner på 2. Tunnelbanan verkar skitfarlig ska aldrig gå dit igen.
Lämnar in paraplyet i G-valvet och teknologi ökar med 6.
För kort för att anse vara ett spelmöte så fortsättning följer utan nytt rådslag och eller specialfärdighet osv.
Bestämmer mig för att hänga i Arken ett par dagar. Frågar Oraklet om jag kan göra det utan att råka illa ut. Svaret är nej men, vilket jag tolkar som att det blir tokigheter men inte nackskott. Krossaren Bartrix (hatobjekt) har fått nys om att jag schackrat till mig sprit. Hon muckar med mig och kräver att få spriten. Jag lyckas med manipulera dölja att jag har 4 doser gömda i min lya och räcker över 4 jag hade i väskan.

Väntar in att Jovintz tillfrisknar. Vi ger oss ut för att undersöka kringliggande sektorer. Gömmer oss undan en elektrisk storm, jag håller på att brytas av att pressa flyslaget. Vilar och återhämtar skadade GE. Frågar Oraklet om vi får vila ostört - svaret är Ja.
Nånstans hittas ett armborst, lyckas med förstå sig på. Tar oss igenom en asköken och kommer in i ett träsk. Strykaren failar leda vägen, pressar, tar två i skada men misslyckas i alla fall. Ramlar rakt in i ett bakhåll, strykaren failar speja. 6 zongastar anfaller. Jag hamnar på styrka 1 och Jovintz går ner till 3 men har då använt alla MP till insektoid. Jag autoflyr med hoppförmåga men snedtänder - resultat 2 - du drabbas själv eller blir desorienterad och får inget göra nästa runda. Jovintz misslyckas med fly, pressar men misslyckas i alla fall. Gastarna gör ner Jovintz. Jag frågar Oraklet om de kommer jaga efter mig - svaret är Ja. Misslyckas med kämpa på för att få ett försprång. Slår Initiativ 1 - nedgörs av gastarna i typ i Hökarängen
 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Fick lite feeling igår att testa vidare, så här presenteras Skrotskallen Majkan som kommer ta över Bics fallna mantel. Valde den här gången att lägga mer av bonusXP på talanger så jag valde reparatör, uppfinnare, enstöring och sömnlös. Den slumpvisa artefakten blev en kamouflagedräkt. Rådslaget bestämde att en odling skulle påbörjas. Jobbade klart försvarsverket vilket ökade försvar med inte mindre än 10. Krönikören Harrina hittades brutalt styckmördad i Arken. En patrull hittade krossaren Olster täckt av stelnat blod närmast katatonisk i sin lya. "Det var rösterna som tvingade mig". Oraklet gav mig svaret att han bannlyses från Arken.
Jag frågade Oraklet om det fanns någon i Arken som kan sälja mig skrot för att bygga en skrotpistol. Ja - Men...Fixaren Hebbe säljer mig prylarna för en tjänst inom ett par dagar. Jag slår bara en framgång och får en engångspistol, klart ovärt. Ger mig ut i ett par sektorer, flyr från ett syraregn, ramlar ner i ett slukhål, klarar mig från skada. Kamodräkten skyddar mot rötattack, hittar ett jaktgevär - sweet. Kamodräkten skyddar mot rötattack igen, misslyckas med att klättra upp, pressar, tar 2 i skada men misslyckas i alla fall, kommer upp men tappar geväret. Kamodräkten skyddar mot ännu en rötattack. Slår läger och bygger en fälla som skydd. Kommer det nån på natten Oraklet svarar ja men. Bestämmer att det betyder att det är den bannlyste krossaren. Han ser inte min fälla, misslyckas med fly och faller till marken. Jag failar med speja för att se om jag känner igen honom. Siktar med skrotpistolen och ger honom 3 i skada. Han tar sig fram i närstrid, jag använder amfibisk och biter honom för 2 i skada. Han bryts med en avsliten arm och förblöder inom några minuter.
Frågar Oraklet om Folket tog hans grejer innan han bannlystes - svaret är nej så jag plundrar hans patroner, vatten och krubb.
Nästa dag går jag in i en ny sektor, överraskas av en ruinspindel som lyckligtvis missar sin attack, jag lyckas fly, kommer in i en sektor med en gammal stationsbyggnad, växer massa snår och buskar runt, klampar rakt in zontörne, tar en förvirring men lyckas fly, inser att jag måste skaffa leda vägen.
Lagar min kamouflagedräkt. Odling påbörjas i Arken, jag får en framgång. Hebbe kräver in sin gentjänst, han manipulerar mig att zonstrykaren Alda har stulit en artefakt från honom, nu vill han ha tillbaka den. Jag smyger in i Aldas lya och letar efter Artefakten. Frågar Oraklet om jag upptäcks, svaret är ja. Zonstrykaren kommer in och undrar vad jag gör i hans lya, ser sin pryl och blir förbannad, han försöker slå men missar, jag rycker tag i ett tillhygge och ger honom 1 i skada, han använder pyrokinesi och tänder eld på mig för 1 i skada. Jag svingar tillhygget igen och lyckas ge 1 till i skada. Han slår mig och ger 1 skada, har bara 1 kvar så jag använder amfibisk och bryter honom, snedtänder och utvecklar stora gällock (endast kosmetiskt).
Jag frågar Oraklet om nån lagt märke till tumultet, svaret är nej. Jag lyckas smyga ut. Frågar Oraklet om han kommer tjalla för bossarna, får svaret Ja Men, vilket jag tolkar som att de inte kommer ingripa, de bannlyste ju en mördare så hur illa kan det gå? Lämnar Artefakten till Hebbe. Bestämmer mig för att sabba skrotskallen Sarkons verkstad för han har varit så jävla dryg sen han lagade vattencisternerna (hatobjekt). Frågar Oraklet om han tar mig med fingrarna i syltburken, svaret är Ja Och vilket jag tolkar som att han har några polare med sig, de snor alla mina patroner och spöar upp mig, bryts och får ett öra avslitet som kritisk skada. Snokar runt i en sektor, hittar några patroner och skrot. Bygger en skrotpistol som håller mer än en gång. Hittar några partroner och ger mig tillbaka till Arken
7 personer i Arken har dött (glömde slå efter första "spelmötet" med Majkan.
Jag har nu 5 XP och väljer talangen mångsysslare och blir nu Zonstrykare.

Bygger en rötmask, slår massor med lyckade. Rötskydd 4. Misslyckas med leda vägen, kommer in i en asköken med hög rötnivå och överrumplas av en raggbest, herrans tur slår den dåligt på smyga och jag vinner initiativet. Skjuter och ger den 2 i skada. Besten klöser tillbaka, ger 1 i skada, jag använder amfibisk och ta ringen skada. Skjuter igen och slår 4 lyckade. Bestens pansar skyddar inte, överraskad av utfallet och missnöjd över den sugiga sektorn skyndar jag in i nästa, slår en lyckad på leda vägen, hittar några patroner och undviker skrotkråkorna uppe på den trasiga bron. Tar mig tillbaka till arken, lagar min rötmask. Sanerar rötan, ingen blir permanent. Trälen Westling hittas brutalt mördad i Arken och skrotskallen Mariner sitter och lipar täckt i blod, skyller på rösterna. Jag frågar oraklet om han kommer bannlysas som krossaren gjorde tidigare, svaret är nej men, vilket tolkas som att han fortfarande kommer straffas, han misshandlas och får slå en kritisk skada. Resultatet blir 61, han dör av inre blödning. Kollar med Oraklet om någon av bossarna vill utreda vad fan det är som händer, svar nej men. Jag misslyckas med arbetsslaget på jaktlag. Ger mig ut i Zonen igen och kommer till en sektor med en väl bevarad skåpbil, ser cool ut. Upptäcker vad som ser ut att vara gastar i bakhåll nära fordonet, borde ge mig av men mot bättre vetande försöker jag mig på att överraska, misslyckas med smyga och blir upptäckt av inte mindre än 7 gastar, tärningarna vill ha blod..... 4 st har slunga och 3 avancerar med baseballträn. Det regnar stenar från slungorna- och gastarna slår sjukt bra. Använder alla mina 7 mutationspoäng på amfibisk. Jag skjuter tillbaka (misstag nr2) skadar en av slungkastarna. Mer stenar, jag tar ett i skada, ytterligare 1 i skada från ett baseballträ. Lyckas sänka en av närstridsgastarna, får ansiktet krossat av den andre. Frågar oraklet om de kommer vårda mig, svaret är nej. Majkan är död. 3 mutanter i Arken stryker med.
 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Så det visar sig att ÅrNoll är sjukt farligt om man spelar solo....
Alda ger sig ut i zonen, kommer in i en sektor med blindgångare, hittar några patroner, misslyckas med fly, pressar, misslyckas med fly och tar 3 i skada när en gammal haubitsgranat briserar. Med hjärtat i halsgropen vinglar jag tillbaka till Arken. Vilar upp mig, bygger färdigt odlingen som ger 9 mer i krubbnivå. Rådet bestämmer att slavmarknad bör skaffas och att en zonexpedition ska skickas ut till typ Tyresö Pingstkyrka för att öka kulturen. Jag passar, men blir uppvaktad av bossen Jordan som hört om en mäktig ruin 6 sektorer norr om Arken (hotkort), han vill att jag kollar om det stämmer. Efter en visst dealande så får jag några patroner, krubb och vatten med mig och krossaren Skrällberg som eskort. Vi ger oss av och kommer in i en sektor med ett delvis raserat parkeringshus, vi tar oss in, hittar en kompass som jag lyckas förstå mig på, blir anfallna av zoniglar. Hittar en mountainbike som vi lämnar kvar. Efter lite strul blir vi av med iglarna. Slår läger, krubbar och vilar för att läka. Oraklet låter oss inte vara i fred, slumpar fram att det kommer ett gäng om 4 mutanter, slumpar också fram att de är sjukt ondskefulla. De kommer ganska nära och vi uppfattar att de vill oss illa, Skrällberg tar ett stadigt grepp om sin yxa. Diverse tärningar senare visar att en av dem har en revolver och hyperreflexer, hen använder sin mutation och skjuter Skrällberg för 4 i skada. Skrällberg svarar med att använda sina 2 MP till parasit för att sno 2 i Styrka, snedtänder, slår 6 och får använda den igen gör så och dräper revolvermannen. Jag får en sten i huvudet av en slunga. Jag använder pyrokinesi och sänker en av fienden, allt ser bra ut, en jävel spottar syra på mig, en annan slår Skrällberg med ett basebollträ, Skrällberg slår ihjäl hen med sin yxa. Syra spottas på Skrällberg, jag väljer att försöka skjuta även om jag kommer bli bruten av syran nästa runda, träffar men ger bara 2 i skada. Skrällberg måste chansa och slår med yxan. Alla fiender är döda men både Alda och Skrällberg bryts. Jag får en bruten underarm som förhindrar mig att använda 2-handsvapen i 13 dagar. (En evighet i ÅrNoll!). Skrällberg har inte lika stor flyt han slumpar fram en blödande buk. Alda har 2 i känsla och 0 i vårda och vi är 3 sektorer hemifrån så det går som förväntat. Alda plundrar alla fiender och Skrällberg. Kommer till en cool höghusruin, men ser att det finns massa ärgflyn där så jag undviker det, nästa sektor är en röthärd, jag tar 5 röta men av en helvetes flyt ingen trauma. Kommer till slut fram till Jordans ruin. Stöter på några etterbestar, lyckas skrämma dem med ett skott i luften. Tar mig in i vad som visar sig vara en skola, snor med mig några böcker. Sover i skolan, Oraklet låter mig sova i fred. Skyndar mig tillbaka tar massa med mer röta, använder rötätare på alla utom en. Muterar och utvecklar Mental dominans på bekostnad av Skärpa. Plockar på mig mountainbiken och cyklar tillbaka till Arken. Lämnar mot bättre vetande in cykeln i Gryningsvalvet och 3 mutanter i Arken dör.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Kortfattade höjdpunkter sen sist.
Aldas karriär verkar lovande, hittar feta artefakter och skaffar sig rejält med rötskydd och skrotrustning. Men Zonen är oförlåtande, dåliga beslut och en ondskefull tärningsgud gör att hon faller i strid med några etterbestar långt från den relativa tryggheten i Arken.
Glennifer tar upp den fallna manteln men dräps av strykarhundar under sin första zonfärd.
Den andra arken börjar med viss regelbundenhet att anfalla Arken, Folket börjar nå en kritiskt låg nivå. Flera projekt färdigställs. Strykaren Sefina har en ganska lång karriär, hittar en massa coola prylar, lyckas med andan i halsen undkomma en maskinvarelse som utan tvivel var den farligaste fienden någon stött på i Arkens historia. Efter att ha överraskats av ett gäng mutanter med ont uppsåt dräps hon efter ett tappert försvar där hon tar med sig alla utom en av fienden i graven. Krönikören Zoltana blir nästa rollperson till rakning, liksom den första karaktären Bic lider hon svårt av att vara dålig på Leda Vägen - började med mångsysslare men kom bara upp i 4 tärningar. Hon blir snabbt rötdrabbad, lyckas med konststycket att få 4 permanenta röta när de första 5 saneras. Hon lyckas dock springa på ett gäng mutanter som Oraklet säger att borde gå att resonera med. Hon lyckas inspirera gruppen om 8 utstötta att flytta in i Arken. Zoltana hittar den andra Arken och Folket genomför ett anfall som egentligen inte leder till något avgörande. Bossarna beslutar att anfalla folk från den andra arken när de befinner sig utanför hemmets skydd. Oraklet ger det bästa resultatet under hela kampanjen och 12 slavar leds hem till Arken. Med inte mindre än 4 permanenta röta går Zoltana mot sitt öde, svårt skadad av röta ramlar hon på 3 motorskallar, misslyckas med att fly, försöker skjuta, pressar, jaktgeväret går sönder OCH hon bryts. 4 misslyckade på 6 tärningar sug på den slumpguden.

När vi lämnar Folket åt sitt öde så återstår 82 själar.
Krubb 17
Försvar 24
Kultur 11
Teknologi 19

8 Projekt är färdiga (3 förstörda som byggts igen)
7 Artefakter i Gryningsvalvet - 2 gitarrer och 2 signalpistoler, vad fornfolket egentligen höll på med debatteras vilt av krönikörerna.

6 Rollpersoner och 3 SLP dog i Zonen.
45 Sektorer är utforskade.

Samlade tankar
Find my path är ett riktigt trevligt verktyg.
Solospel blir lätt enahanda, jag hade svårt att få till Arkspel.
Erfarenhet för inlämnade prylar i Gryningsvalvet skulle jag köra med om jag testade igen.
 
Top