WRNU:s filmklubb 2021 v45

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v45 2021 – #462 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Skriet vid midnatt | SVT Play (1959)
"En skräckfilm om den excentriske miljonären Frederick Loren som bjuder in fem gäster till ett hemsökt hus och lovar en belöning på 10 000 dollar till den som vågar stanna hela natten. Det visar sig vara en utmaning kantad av ondska, mord och illvilliga spöken. Regi: William Castle. I rollerna: Vincent Price, Carol Ohmart, Richard Long, Julie Mitchum, Alan Marshal, Carolyn Craig, Elisha Cook m.fl. (House on Haunted Hill)"

Det här är en mysryssar b-skräckis som nog skulle fallera om man börjar ifrågasätta vissa av sakerna som sker i filmen, men den har en massa stämning. Den har ett kul persongalleri , flera tillfällen av rap dialog, och Vincent Price är som alltid underbar. Vissa av specialeffekterna var nog dåliga redan på sin tid men det är helt enkelt en av de där sakerna man måste acceptera. Enda minuset, sett från filmens förutsättningar, är att det känns som den sätter upp ett antal saker som den sedan inte följer upp på.

Om du verkligen vill bli skrämd eller se en massa blod o splater, är det här inte filmen för dig. Om du känner för en trevlig mysrysare med stämning och en känsla av mysterium så är det här en bra rulle att slå på.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Alla helgons blodiga natt | SVT Play
"En klassisk skräckfilm om Michael Myers som blott sex år gammal mördar sin syster på Alla helgons natt. Han förs till ett mentalsjukhus där doktor Loomis tar hand om honom. Femton år senare, också på Alla helgons natt, lyckas Michael rymma och återvända till staden där mordet begicks. Han börjar nu förfölja gymnasieeleven Laurie och hennes vänner. Regi: John Carpenter. I rollerna: Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence, Nancy Kyes, PJ Soles, Charles Cyphers, Nick Castle m.fl. (Halloween)"

Jag fattar varför den här är en klassiker o skapade en våg av mer eller mindre bra/dåliga efterföljare. Karaktärerna känns troliga (Michael är inte en karaktär, han e ett monster), soundtracket är underbart, o sättet de bygger upp Michael genom att först nästan aldrig visa honom i närbild o det undantaget som görs visar honom bara från axlarna och neråt (jag tror aldrig vi får en bra bild på hur hans mask ser ut, den är antingen en bit bort eller i skuggor) är utmärkt.

Alla helgons blodiga natt är inte så slafsig, götter sig inte i själva morden eller hur kreativa de kan vara i att ha ihjäl folk, och har ett rätt så lågt bodycount. Så om du tittar på skräck/slahsers för dessa saker så bör du nog strunta i den här filmen.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Skriet vid midnatt | SVT Play (1959)
"En skräckfilm om den excentriske miljonären Frederick Loren som bjuder in fem gäster till ett hemsökt hus och lovar en belöning på 10 000 dollar till den som vågar stanna hela natten. Det visar sig vara en utmaning kantad av ondska, mord och illvilliga spöken. Regi: William Castle. I rollerna: Vincent Price, Carol Ohmart, Richard Long, Julie Mitchum, Alan Marshal, Carolyn Craig, Elisha Cook m.fl. (House on Haunted Hill)"

Det här är en mysryssar b-skräckis som nog skulle fallera om man börjar ifrågasätta vissa av sakerna som sker i filmen, men den har en massa stämning. Den har ett kul persongalleri , flera tillfällen av rap dialog, och Vincent Price är som alltid underbar. Vissa av specialeffekterna var nog dåliga redan på sin tid men det är helt enkelt en av de där sakerna man måste acceptera. Enda minuset, sett från filmens förutsättningar, är att det känns som den sätter upp ett antal saker som den sedan inte följer upp på.

Om du verkligen vill bli skrämd eller se en massa blod o splater, är det här inte filmen för dig. Om du känner för en trevlig mysrysare med stämning och en känsla av mysterium så är det här en bra rulle att slå på.
Supermysig film!!! Jag vill minnas att den till och med hade ett jumpscare som jag faktiskt blev rädd för :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har varit på bio och sett Eternals.

Jag tyckte att den var bra. Riktigt, riktigt bra. Inte jag-vill-se-om-den-imorgon-bra, men helt klart i Marvels övre skikt.

Den följer inte Marvels standardformel riktigt, utan har en egen struktur och känns lite långsammare, på ett bra sätt. Konflikterna känns mer vuxna, mer nyanserade. Ingen kan hävda att Thanos eller Dormammu "kanske hade en poäng ändå", men i den här finns det ganska ont om antagonister som inte på ett eller annat sätt kan sägas ha rätt, och det är inte alldeles lätt att säga att de är typ onda och måste dö.

Jag tyckte mycket om karaktärsporträtten. Det är väldigt kompetenta skådisar här, med folk som Selma Hayek och Angelina Jolie i viktiga roller. Casten är verkligen diversifierad, på ett sätt som känns rimligt och helt och hållet okrystat. Jag verkligen älskar att Makkari, som är stum, inte är "hon som är stum" utan "hon som har supersnabbhet". Till exempel. Det görs inte en grej överhuvudtaget av de marginaliserade grupper flera av karaktärerna tillhör, de får liksom bara finnas. Dessutom är kemin genuint bra överlag, med ett par riktigt jäkla imponerande toppar. Jag köper de här karaktärerna som en konstruerad "familj" 100%. De känner varandra, driver med varandra, drar samma trötta skämt som de dragit på alla familjeträffar de senaste 7000 åren…

Jag gillade den kanske inte heeelt oväntade plot twisten att gängets chef egentligen var en "skurk" och att deras minnen kanske inte var 100% pålitliga.

Jag har verkligen noll koll på förlagorna här, så den här filmen är nu 100% av vad jag vet om Eternals.

Här är en kort lista över saker som inte riktigt funkade för mig:

  • Jag tyckte inte att det var helt rimligt att Ikaris flög in i solen på slutet. Det kändes lite out-of-the-blue.
  • Jag tycker att Karun var lite rolig, men också som en ganska trist indisk stereotyp. Kanske är det bara jag som är känslig.
  • Jag tycker det var rätt trist att Kit Harringtons karaktär prompt – i en efter-efter-eftertexternagrej – skulle visa sig vara Något Konstigt Med. Jag har ingen relation alls till Black Knight och hade mycket hellre sett karaktären fortsätta bara vara en helt vanlig, trevlig och supercharmig, snubbe.

Appropå Kit Harringtons karaktär så var det väldigt roligt när hans karaktär hade anledning att säga "I love you, Sersei". Jag tror ni förstår varför.

Överlag kändes det här som mer polyteistisk mytologi, mer epos, än traditionell superhjältefilm. Och jag tycker att det funkade jättebra, och vill gärna se mer.

BETYG: 4+/5
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag (och min fru) har sett Knives out på netflix. Daniel Craig löser Cluedo-ish-mordgåta. Jag gillade den mer än frun, men det är imponerande att det finns filmer som vi gillar båda två (hon gillar down-to-earth-livsöden och jag gillar verklighetsflyktsaction).

Bästa jag sätt på länge, och kan verkligen rekommendera.

Blev även sugen på konstruera något varulvsspel-inspirerat who-did-it-forumspel där man ska undersöka ledtrådar i ett hus och styra bort gruppen från sina egna smutsigheter och hitta de andras.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Eftersom filmklubben-trådarna tydligen är min primära källa för tips på grejer att se så har jag precis sett Knives Out.

Jag gillade den mer på Fuffes frus nivå kanske, inte riktigt uppe på en krankisk fyra, men 3,7 eller nåt?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har sett Shang-Chi's händer - Mästaren på Karate i Mysteriet med de Tio Ringarna som just letade sig in på D+.
Det här känns som tillsammas med vad Krank skrev om Eternals som en del i Marvels "nystart".
Om man kollar på filmerna som de släppt under fas 2 och 3 så var det ingen tvekan om att fimenrna i första hand var MARVEL filmer och i andra hand tex Jönsonligan eller Tom Clancey filmer.
Shang-Chi är i första hand en kung fu film, i andra hand en marvelfilm och det känns faktiskt som helt rätt sett att göra det på. Jag tycker att det var en bra film och att den funkade hela vägen in i mål.
Shang-Chi är son till en mäktig odödlig skurk och en magisk kung-fu tjej och måste efter en tio års lång Rumspringa i San Francisco till slut axla lite vuxanansvar. Det gör han geom att kung-fu:a låss. Jag blev påmind om hur länge sen det var jag såg tex Fong Sai Yuk 2 - Må den eviga kampens låga brinna för alltid, Tai Chi master, Evil Kult, Kung Fu Hustle och Hero. Jag antar att det fortfarande görs kungfu rullar i Hong Kong, men det känns inte som att de kommer hit längre, så att de faktiskt vågar göra det mesta av det som "ska" vara med i genren känns kul och bra.


Det är ett par saker jag saknar, och den ena kräver ingen spoiler markering: De säger inte vilka stilar och former de använder och efter att det var sålänge sen sist så skulle det vara kul om de sa typ "Din smygande panter teknik är ingen match mot min Orm och Trana" men det får vi inte.
Den andra grejen är
i slutfighten, när farsan blivit av med sina kraftringar såg jag framför mig hur det skulle bli typ två minkuter klassisk, specialeffektsfi kung fu mellan honom och Shang-Chi, men det fick vi inte heller.

En bra grej med D+ är att de gav mig valet "spola förbi eftertexterna" för att komma till den obligatorsika post-credit scenen där
Shang-Chis syrra blir en Far Cry skurk

Allt som allt tycker jag nog att det här var Fyra av Fem och marvelbetyget blir det samma. Marvel Fyra av Marvel Fem.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har sett Milo & Stitch (Disney, 2002).

Milo är en utåtagerande sexåring som lever med sin storasyster. Det går så där; socialsekreteraren jagar dem.

Stitch, eller Experiment 626 som han egentligen heter, är ett laboratorieodlat vapen, oförstörbar och full av förstörelselusta, tänk en Alien-alien fast liten och söt som en koala. Han ska skickas i exil men rymmer, och galaktiska rådet skickar ett par pajasar för att jaga tag på honom.

Stitch kraschar på vår planet (vilken är ett galaktiskt reservat för myggor), hamnar i en kennel (!), där Milo köper honom.

Det här är med god marginal den roligaste Disney-film jag någonsin har sett. Den är också den minst disneyiska Disney-film jag har sett; här finns inga sockersöta prinsessor som sitter och väntar på ett en man ska rädda dem och sedan kyssa dem utan att ha bett om lov först.

Jag kan inte minnas när en film fick mig att skratta så mycket. Och det är så klart också det gamla vanliga, om vikten av kärlek och familj, och det traditionella bildungsroman-tjafset. Men det är bra gjort, och lätt att stå ut med när Milo och Stitch sprider förödelse omkring sig.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Milo & Stitch
En av de där Disneyfilmern som de borde slå på trumman mer för, även om den var stor på sin tid känns den lite bortglömd idag och det borde den inte vara.

här finns inga sockersöta prinsessor som sitter och väntar på ett en man ska rädda dem
Om jag minns mina Disney princess filmer rätt så gör de något annat än att bara sitter och väntar på att en man ska rädda dem, även om det nu mer eller mindre blir så. Det är bara ett meme om att det är så som jag är lite trött på
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
En av de där Disneyfilmern som de borde slå på trumman mer för, även om den var stor på sin tid känns den lite bortglömd idag och det borde den inte vara.
QFT.

Jag såg den rätt många år efter att den kom, och ser den helt klart som en av Disneys absolut bästa. Den bröt ny mark på en himla massa sätt, och jag hade gärna sett fler experiment i den riktningen från Disney.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
En av de där Disneyfilmern som de borde slå på trumman mer för, även om den var stor på sin tid känns den lite bortglömd idag och det borde den inte vara.

Om jag minns mina Disney princess filmer rätt så gör de något annat än att bara sitter och väntar på att en man ska rädda dem, även om det nu mer eller mindre blir så. Det är bara ett meme om att det är så som jag är lite trött på
Jag tror att det går en skiljelinje i Disneys produktion någon gång runt år 2000. Före det frodades sexismen. Efter det finns det massor av starka, aktiva tjejer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det finns för övrigt en helt fantastiskt scen som driver med/dekonstruerar den äldre tidens Disney-sexism i Ralph Breaks the Internet.
 
Top