RECENSION Tenra Bansho Zero

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Hade tänkt sluta med de här, men det är rätt kul att skriva av sig under tiden en läser rollspel.

Kotodama Heavy Industries är ett litet rollspelsförlag som specialiserat sig på att översätta japanska rollspel till engelska. Jag tyckte så mycket om deras ninjaspel, Shinobigami, att jag köpte på mig deras två andra spel direkt efter jag läst det. Annorlunda, fokuserat, och kändes unikt på ett sätt som tilltalar mig, så jag tänkte att de andra spelen skulle kunna erbjuda fler överraskningar.

Deras största rollspel - en slipcase med två böcker på tillsammans kanske 600 sidor - heter Tenra Bansho Zero. Det kallar sig självt för ett "Hyper-Asian RPG", vilket verkar handla rätt mycket om att blanda ALLA kryddor i samma maträtt på en gång. Ninjor, samurajer, högteknologi, shinto vs buddhism, magi, mystik, och så vidare. Det allra mesta har tryckts in i settingen.

Det kan säkert ses som kulturspel, om en vill det, men det närmar sig världsbygget på ett lite annorlunda sätt.

Först ut är världsboken.

1632985081048.png
Tenras olika kontinenter, men en karta som helt struntar i att plottra med detaljer. Det här är en värld som är till för att upptäckas genom spel.


Tenra Bansho Zero World Book

Hela den här boken är tryckt i färg, även om en del av illustrationerna är svartvita (eller tja, rödvita). Boken inleds med några sidor seriestrippar som presenterar världens konstanta krigande och ett uppslag vardera för de huvudsakliga typerna av karaktärer som kommer spelas. Resten av boken djupdyker i var och en.

Det här fokuset sticker ut lite för mig, som är van att böcker med mycket värld gärna fördjupar sig i detaljer. Här finns absolut detaljer, men för det mesta lämnas saker rätt öppna och presenteras från en högre abstraktionsnivå. Uppmaningen är mer att ni kan ta det här och göra lite vad ni vill med det. Det finns en tidslinje som sträcker sig tio tusen år bakåt i tiden, men den har bara med de riktigt stora skeenden som tillåts definiera världen.

Kartan gör ett aktivt val av att strunta i städer, byar, platser, etc. Ibland gör texten uttalanden som att något ligger "i norr", men idén är helt enkelt att det är mer upp till er (eller SL) att bestämma exakt vad det innebär.

Jag gillar detta jättemycket.

Translator's Introduction
Det här är en rätt intressant bit introduktion som berättar grovt hur spelet blev till och hur resonemangen förts kring översättandet. Den produkt som är "Heaven and Earth Edition" i västvärlden skall tydligen motsvara material från flera släppta böcker på japanska. Kul intro, och för mig, som saknar alla tendenser till nippofili är det också något som känns nytt. Min uppmärksamhet är fångad.

Tenra, The Great Land
Alla kontinenterna får övergripande beskrivningar. Lite som rymdoperaplaneter. Hidekami är bergskontinenten, där många försöker motstå den rådande ordningen. Tokiwa är känt för sina mystiska artefakter och åskstormar. Izumo befolkas av fler andar än andra kontinenter. Edo är platsen folk endast viskar om - kontinenternas Voldemort.

Världens historia delas sedan in i Before the Collapse och After the Collapse, med en avslutande tidslinje på flera sidor som tar upp viktiga händelser. Kollapsen är något som ofta återkommer. Världen var en lugn och förhållandevis kontrollerad plats, men sedan föll något ned från himlen och ledde till kataklysmisk förstörelse. I efterdyningarna splittrades den rådande ordningen (prästerskapet) och världen sjönk ned i en tid av nästan konstant krig och elände som härjat den under de senaste 400 åren.

Hela det här kapitlet är föredömligt kort. Tio sidor räcker för att spelet skall förklara allt det tycker du behöver veta. Här är en hel del namn på personer och platser, men hela tonen gör att det känns mer som en sorts kött på benen än något du egentligen behöver ta fasta på. Världens historia visar vad för sorts berättelser som kommer utspela sig här - inte glosor att lära sig.

Resten av boken är helt fokuserad på de olika typerna av individer som befolkar världen.

Priesthood
När fantomstjärnan (Phantom Star) störtade ned i centralkontineten så krossades huvudstaden för det dåvarande prästerskapet. Deras roll som medlare och förvaltare av teknologisk kunskap och visdom splittrades också. Prästerskapet delade på sig. Det norra prästerskapet öppnade upp sig lite mer och började dela med sig av några av sina allra innersta hemligheter. Det södra prästerskapet försökte behålla maktordningen som den varit. En schism i det allra viktigaste samfundet.

Det här kapitlet visar hur prästerskapet fungerar, vilka grader som finns i det, och hur den här schismen ter sig. Det splittrade prästerskapet står i direkt konkurrens mot varandra, men väljer att utkämpa sina strider "by proxy". Olika potentater i Tenra utnyttjar givetvis detta, och försöker tillskansa sig fördelar genom att förhandla med båda delar av prästerskapet.

Men den största skillnaden från innan kataklysmen är att det norra prästerskapet börjat dela ut hemligheter. Den allra viktigaste av dessa hemligheter är processen för att skapa meikyo - de "själsspeglar" som möjliggör nästan all avancerad teknologi. De som tillverkas utanför prästerskapet blir aldrig lika bra som prästerskapets egna däremot, och kallas därför Kimenkyo. De är inte riktiga meikyo. Men de har en stor fördel - de kan massproduceras.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Regents
Så det har varit nästan konstant krig i 400 år. Men vilka är det som slåss och varför? Det här kapitlet pratar om hur domäner styrs och hur regenter styr dem. Hur vassaler fungerar, hur deras emblem ser ut, vad en ronin (herrelös) är, hur geomancers formar landet, hur huvudstäder och borgar fungerar. Skillnaden på landsbygd och stad. Hur resor mellan domäner kan se ut.

Men kapitlet kommer också med en disclaimer direkt i början: "feel free to skim through or skip sections of this chapter as you see fit". Uppmaningen är att inte glömma att hela idén är att göra spelet till ett action- och fartfyllt sådant. "It might be fun to incorporate little bits of this knowledge into your games, but don't feel that you need to memorize this all or bring it all onto the gaming table".

Tycker det här är en underbar uppmaning.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
War
Det har alltså krigats i 400 år, och säkerligen även tidigare. Men de senaste 400 åren har varit särskilt krigiga. Alla dessa regenter och domäner slåss hela tiden. Krig förklaras i ett eget kapitel och en genomgång görs både av sånt som hur en armé är organiserad och hur teknologin står i ständig förändring. Pikenerare står jämte bondemilis och biomodifierat kavalleri, men här finns även kulsprutor, mechas, och cybertekniskt förstärkta krigare. Det är ett slagfält där varje fördel kommer utnyttjas av någon och som närmast kan liknas vid en kaotisk blandning av feodala Japan, första världskriget, och en mecha-powered framtid.

En sak är hur som helst säker - väldigt många människor dör.

1632996706493.png
En konghoki - en fullständigt mekanisk/magisk krigare som drivs av en själ fängslad i en meikyo.

Soulgems
Ett av de under som gör att Tenras teknologi kan vara så "all over the place" är en sorts unobtainium. Själsstenar - soulgems. Detta är en kristallartad mineral som bryts i gruvor. Gruvor som det givetvis krigas friskt om. Soulgems putsas till små kulor och används som ammunition i kraftfulla skjutvapen, för att förstärka effekten av närstridsvapen, för att ge magisk energi till samurajer och ninjor, och till väldigt mycket mer. De genomsyrar stora delar av Tenras teknologi. Geomancers är de som letar efter nya gruvor hela tiden, och som givetvis försöker hålla dem hemliga i den mån de kan, så de kan sälja dem till högstbjudande.

På senare år har även krut dykt upp som ett primitivt men billigt substitut till att använda soulgems.

1632996879723.png
Soulgems laddas in i vapen och kan avfyras för att förstärka dem. Inte bara som projektiler utan även för att skapa en vibroeffekt med närstridsvapen. Det finns regelmekaniker för att blåsa av soulgems och göra extra skada med en träff.

Cultural Addenda
Här följer ett par sidor om hur kalendern fungerar, hur vikt och längd mäts, och hur pengar hanteras. Det är väldigt inspirerat av feodala Japan, exempelvis med rismått som måttet på rikedomar för domäner. Men återigen uppmanas ni att strunta i detta om ni inte absolut vill använda det. Ös på, kalla månaden för november.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Section 2
Vet inte riktigt vad jag lyckats göra med rubriceringen här egentligen, men sektion 2 är fortfarande i världsboken. Den handlar om folken som bor och verkar i Tenra och tar upp lite mer än halva boken.

Armour
Spelet gör en distinktion på "armour", som är meikyo/kimenkyo-drivna superrustningar som byggts av magiker, och "armor", som är rustning folk har på sig. Se armour som mechas, där piloterna behöver vara själsligt redo att ta sig an jobbet. Framförallt unga och oförstörda personer blir bra piloter. När de ackumulerat för mycket karma kan de inte längre köra sin armour. De kan rentav bli fångar i dem, om de är oförsiktiga.

Kapitlet berättar hur interfacing fungerar och vilken roll armour har på slagfälten. Det går också lite djupare in på skillnaderna mellan de riktiga meikyo-speglarna och de fabriksproducerade kimenkyo-varianterna. Slutligen går det också in på kraftkällorna som används - heart-engines. Dessa kan bara skapas genom att du tar det faktiska bultandet hjärtat från en oni (Tenras lokalbefolkning), vilket gjort att det skapats illvilliga rykten kring oni som onda, för att den lukrativa handeln med heart-engines skall bli lättare att motivera moraliskt. Om folk såg oni som jämlikar hade den handeln blivit omöjlig.

Kapitlet går också lite in på olika former av armour och great armour - armour med mer än en pilot.

Onmyoji
Onmyojutsu är att studera de mystiska krafterna bakom och meningen med Tenras existens. En onmyoji är någon som utövar den konst som är onmyojutsu. Dessa frammanar shikis - själsandar - och kan binda dem till materia eller forma dem på olika sätt. Allt från att skapa krigsvidunder till att bygga armour eller konghoki tillhör en onmyojutsus möjliga specialiseringar.

Samurai
I Tenra är inte en samuraj riktigt samma sak som du kanske är van vid. Det är istället någon som valt att viga hela sin existens åt krig genom att kirurgiskt ympa in soulgems i sin kropp. Sterilitet är ett pris samurajen måste betala, men belöningen är att bli en nästan okuvlig krigsmaskin som med träning kan mäta sig mot armour.

1633008039950.png
En samuraj, med sina röda inopererade soulgems som kan förstärka de redan grundligt tränade specialiseringarna.

Monk
Nästa kapitel tar upp religionen och dess utövare, med shinto och buddhism i en ansträngd union. Munkarna är indelade i tre sekter. Phoenix är den största formen av buddhism i Tenra, och är enad med prästerskapet för att på så sätt få större inflytande som en sorts statsreligion. Ebon Mountain är istället mer fokuserade på träning och att avsäga sig materiella ting. Slutligen är Bright Lotus den sekt som vill värna om allas liv och trivsel, men inte utan att säga ifrån när Phoenix trampar på folks tår - vilket leder till konflikter.

Kapitlet går igenom alla tre ganska grundligt med vilka som startade dem, deras filosofier, och relationer med andra sekter och organisationer i Tenra.

Kijin
Nästa grupp är också krigisk och är människor som försetts med teknologiska implantat för att bli både maskiner och människor. Kijin. Deras mechanica (cybernetik) finns i många olika varianter, och det mest moderna är att kunna byta ut delar inför olika uppgifter på slagfältet. Över tid kommer en kijin bli allt mindre mänsklig, till dess även deras mänskliga hjärtan byts ut med maskinhjärtan. Men det börjar sällan där. Det börjar oftast med att byta ut ett ben eller en arm eller ett öga som skadats i något av Tenras alla krig. Det är först efteråt som diverse regents upptäckt att dessa uppgraderade människor utgör ännu bättre soldater.

Kongohki
Många tänkte att det vore (o)trevligt med lite mindre armour som kunde verka mer effektivt på slagfältet och även utföra mer komplicerade uppgifter. Till slut blev insikten att det gick att helt strunta i piloten och stoppa in en meikyo-spegel (eller senare kimenkyo) rakt av i en maskinkropp. Gärna en som innehåller en själ med särskilt hög karma. Dessa kallas kongohki. Oftast är deras personligheter (deras själar) helt avstängda och de lyder endast order, men ibland kan de inse vad de blivit, och effekten av det är inte alltid angenäm.

Shinobi
Ninjor och shinobi. Hela klaner av dem, som används av regenter för att spionera och lönnmörda. De skolas i att verka vara något de inte är. Kanske damen i tehuset, eller mannen i teaterpjäsen på scenen. Att undgå upptäckt och utföra uppdrag i det fördolda. Men de skolas också att se sig själva som verktyg - att inte låta sina känslor komma ivägen, ens om de skulle få uppdrag att döda någon från den egna familjen.

De högsta i klanerna blir "äkta" shinobi, som likt samurajer får soulgems inopererade i kroppen för att förstärka sina ninjakrafter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kugutsu
I djupa outforskade skogar kan du hitta heliga träd. Dessa träd går att karva till mänsklig form och sedan ges liv genom en magisk illusion. En sorts docka som förvandlas till levande varelser med hud, känslor, och intellekt. Alla är de fantastiskt vackra. Perfektion är ordet. En kugutsudockmakare bjuder traditionellt ut en ny docka vid en särskild tebjudning där den avtäcks och introduceras. En mästares dockor kan kosta tiotals miljoner ryu - ett pris högt nog att gå till krig för. Men det finns också kugutsu som släpps på fri fot, flyr från sina mästare, eller av annan anledning strövar land och rike runt. Alla är inte ens medvetna om att de är artificiella utan tror att de är vanliga människor. Inte förrän en kugutsu dör återgår den till sin dockform.

Men du lever ett farligt liv som kugutsu bland människor. Om någon får nys om vad för skatt de hittat så är det många som skulle välja att kidnappa och sälja dig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag ber om ursäkt om jag missat något, för jag har mest skummat igenom det du skrivit, men… vad gör man i spelet? Vad är liksom den huvudsakliga aktiviteten som rollpersonerna företar sig, som upptar spelmötes-tiden? Hurdant är ett typiskt äventyr? Spelar man ens äventyr?

Eller har spelet inte bemödat sig om att informera om sådana oväsentligheter ännu? =)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag ber om ursäkt om jag missat något, för jag har mest skummat igenom det du skrivit, men… vad gör man i spelet? Vad är liksom den huvudsakliga aktiviteten som rollpersonerna företar sig, som upptar spelmötes-tiden? Hurdant är ett typiskt äventyr? Spelar man ens äventyr?

Eller har spelet inte bemödat sig om att informera om sådana oväsentligheter ännu? =)
Om jag bara går på direkta referenser till spel så kommer du hittills resa och kriga. Men egentligen tror jag världsboken mer är en förutsättning för att fatta regelboken - den har däremot rätt stora delar SL-tips som väl förhoppningsvis går in mer på vad en förväntas ägna sig åt.

Men nej, du har egentligen inte missat något. Världsboken besvarar nog mer frågor om vilka ni kan spela och var allt utspelar sig. Och mellan raderna finns lite hooks, som exempelvis kring kugutsu som gömmer sig bland människor eller armour-piloter som måste balansera sin karma för att inte bli fångar i sina armours.

Hittills tror jag den enda känsla spelet vill frammana är, "va' cooooooolt!"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Annelidist
I Tenra finns mängder av intelligenta parasiter. Personer som frivilligt låter dessa bebo deras lekamen kallas för annelidister. Parasiterna annelids — eller ringmaskar på svenska. Förhållandet mellan annelid och annelidist förklaras bäst med ett rakt citat från boken:

"As long as the host — their walking meat-colony — keeps the relationship mutually beneficial, the annelids will try to protect their host. If the balance shifts, the annelidist may find himself eaten inside-out or even physically controlled by his worms."

I utbyte mot att parasiterna får bo i din kropp ges du ett flertal krafter. Men allra mest förknippas annelidisterna med läkekonst och helande. Även om kirurgi och avancerad läkekonst börjat dyka upp i Tenra så är den oftast dyr, så annelidisterna är de som hjälper vanligt folk när deras barn blir sjuka eller när de skadar sig. Men deras lite sektlika hemlighetsmakeri, med hemliga gester och ord, och såklart faktumet att de frivilligt låter sina kroppar bebos av parasiter gör att de orsakar lite dålig stämning bland vanligt folk.

Kapitlet tar upp hur annelider fångas, hur annelidister mottas i olika delar av samhället, samt ett antal olika annelider.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Hittills tror jag den enda känsla spelet vill frammana är, "va' cooooooolt!"
Fair enough I guess.

Nu köpte jag spelet på Drivethru bara för att det verkar ha fina bilder och balla koncept. Får se om det har något mer som jag vill ha. När jag nu ska ha tid att läsa det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Fair enough I guess.

Nu köpte jag spelet på Drivethru bara för att det verkar ha fina bilder och balla koncept. Får se om det har något mer som jag vill ha. När jag nu ska ha tid att läsa det.
Det jag måste säga är att det är bra gjort, hur som helst. Även om det vill vara coolt så finns det massor av hooks i texterna och det är skrivet på ett sånt sätt att det fokuserar ganska mycket på individer. Att mer än halva världsboken handlar om olika former av karaktärer känns ju rättså talande. Jag skulle säga att det är väldigt japanskt, på ett bra sätt. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Oni
Ordet 'race' används för att beskriva oni. The oni race. Enligt deras legender lämnade Gud dem att vaka över landet innan "de som kommer anlända i skepp" skulle dyka upp. De dök upp, och om nu dessa myter stämmer skulle det ju i praktiken innebära att oni är Tenras urbefolkning. Men likt indianerna i vår verklighet så är det inget som de nyanlända bryr sig nämnvärt mycket om. Istället kallas de 'oni' - som ju är mytologiska monster - och jagas för att de anses farliga. Regenterna har kultiverat en djupt rotad rädsla för oni, så att deras hjärtan (heart gems) — som skapar närmast outtömliga kraftkällor — kan samlas utan att någon förstår att folkmordet har ett direkt kommersiellt syfte.

Oni kallar sig själva Lu-Tirae, typ "gårdsskötarna" (caretakers). De tre saker som vägleder dem i deras jorddyrkande religion är Guden — den som lämnade dem att förvalta Tenra; jordens röst, som de kan höra med hjälp av sina horn och heart gems; och jordens själ — Sha. Det sista är samma kraft som onmyoji använder för sin magi. Oni kan kommunicera telepatiskt och deras kommunikation saknar uttryck för ord som "jag" och "mitt". De namn som de döps med representerar rollerna de utför i samhället — inte jaget.

Kapitlet går in på onisamhället, på hur relationerna ser ut med människor (inte bra) och på den revolt som ägt rum och skapat en fristående onination, om än i skymundan.

Agent
Shintoprästerskapets agenter finns överallt i Tenra. De sköter om tempel och vägleder regenter, men det norra prästerskapets agenter delar även med sig av teknologi. Trots schismen så ägnar sig inte prästerskapet åt öppna konflikter. De undviker rentav varandras områden, även om konkurrens kan förekomma. Nätverket av tempel döljer dessutom något mer — en sorts meikyo-Internet, som är ett nätverk som används av både det norra och det södra prästerskapet för att förmedla information. Till detta ändamål har varje agent av en viss grad eller högre en egen meikyo-spegel.

Med denna kan de stänga av och ibland rentav kontrollera armours och konghoki som styrs av meikyo. Någon sorts säkerhet behöver ju prästerskapet ha, även om teknologin vill vara fri...
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ayakashi
De syns inte, men vi kan vidröra dem. Vi kan inte vidröra dem, men de finns ändå. Våra hjärnor kan inte förstå dem överhuvudtaget - de är det ogripbara, det magiska, men kan också vara otäcka. Se på ayakashi som andar; "spirits". Det finns fyra klassificeringar av ayakashi som människor använder och som därför inte alltid stämmer.

Henge, som är djur, människor, eller andra levande väsen som blivit andar. En sorts renare versioner av vad de var i livet. Oftast djur, men det mesta finns därute.

Tsukumo-gami, som är artefaktandar. Det kan vara ett svärd som besatts av mänskligt hat, eller en illusionsby som uppkommit ur en förvriden bild av utopia. Det är ting som fått en annan mening och själ som andar. Även en armour kan få eget liv och bli en speciell sorts tsukumo-gami, som då kallas daidara-bocchi - dessa är ofta välvilliga och vill hjälpa mer än förstöra. Eventuellt gör Vin Diesel rösten.

Yokai, som är rent hat, ren illvilja. Eldanden som önskar bränna människor till döds. Spöken som lever på mardrömmar. Det känns som att det här ger utrymme både för asiatisk skräck, med likbleka svarthåriga tjejer som rör sig spasmodiskt, och rena fantasymonster.

Ara-mitama, är de "djupa" andarna ("deep spirits"). De är mäktiga gudaktiga väsen som finns i naturen. Närmast tänker jag på elementarerna i Elrics universum. Det enda en människa kan göra i ara-mitamas närhet är knäböja och visa sin vördnad.

Kapitlet är kort och tar framförallt upp hur interaktionen mellan ayakashi och människor oftast ter sig. Hur Phoenix-sekten har särskilda andejägare som specialiserat sig på att hitta andarnas svagheter så de kan förstöra dem. Om du bara dödar en ande kommer den nämligen tillbaka, och oftast vredgad. Du måste lära dig svagheterna och verkligen förstöra dem helt om du vill bli av med andar. Renodlade monsterjägare helt enkelt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Hur Phoenix-sekten har särskilda andejägare som specialiserat sig på att hitta andarnas svagheter så de kan förstöra dem. Om du bara dödar en ande kommer den nämligen tillbaka, och oftast vredgad. Du måste lära dig svagheterna och verkligen förstöra dem helt om du vill bli av med andar. Renodlade monsterjägare helt enkelt.
Se där, ett fullt spelbart kampanjkoncept =)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Jag tänker att hela "Hyper-Asian RPG"-biten handlar om att de tryckt in så mycket de bara kunnat överhuvudtaget.
Då får man väll som ordmärkare fråga om hur mycket av Asien utanför Japan som du har sett än så länge i spelet? För av mitt genomskummande av dina inlägg så verkar det mest vara Japan som e inspirationen
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Då får man väll som ordmärkare fråga om hur mycket av Asien utanför Japan som du har sett än så länge i spelet? För av mitt genomskummande av dina inlägg så verkar det mest vara Japan som e inspirationen
Kung fu förekommer. Buddhism förekommer (och är ju dock också japanskt, med kollisionen shinto och buddhism). Andar och andra mytologiska aspekter tror jag tar sin inspiration från lite här och var. Men ja - det är helt klart till absolut störst del Japan, och i synnerhet feodala Japan i någon sorts mytologisk variant, som är förlagan. Det är ju skrivet av japaner från början dessutom.

Men jag kan för lite för att göra någon riktig djupgranskning av vad som är vad.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Shadows
Sista kapitlet i världsboken tar upp ett antal olika organisationer. Dessa presenteras som både onda och goda, och uppmaningen är återigen att göra lite vad ni vill med det och använda dem som ni tycker passar.

Kimentoh är en organisation som tar på sig demonmasker för att utföra rena terrordåd. Men de verkar också i det fördolda. De är fjärilen som viftar med vingarna. De som är riktigt konspiratoriskt lagda kan tillskriva dem nästan vad som helst - det är kimentoh. Deras mål är att störta prästerskapet och byta ut deras ordning med sin egna.

Kuze, eller kuze-shu, är en buddhistisk orden med den heliga uppgiften att skydda prästerskapets allra heligaste stad - Jinrai - från prästerskapets fiender. Grundaren har delat sin själ i två olika meikyo-speglar, där en av dem leder de som skyddar det norra prästerskapet och en det södra. Det finns ingen hård sådan skiljelinje egentligen utan har mest blivit så. Men i likhet med prästerskapet så är det sällan några rena stridigheter mellan de två kuze-grupperna.

The Hidden 28th Chamber of the Merciful Phoenix Sect, eller bara The 28th Chamber, är en hemlig gren av Phoenix-sekten som jagar monster. När rykten sprids om oni eller ayakashi som sprider rädsla och oreda, eller en agent från 28:e kammaren får nys om någon annan av Buddhas fiender, så skickas en eller två av medlemmarna för att utplåna hotet. De är beredda att resa land och rike runt - inklusive mellan kontinenter - för att jaga sitt villebråd. Men den 28:e kammaren agerar även hemlig polis i Phoenix internt, för att se till så att sekten sköter sig. Och på senare år har den även anklagats för att utföra rena attacker mot andra buddhistiska sekter -- något som tidigare varit otänkbart.

Zedaishu är en samling oni som funnit en stolthet - och en särskild svärdskonst - i sina identiteter. Istället för att dölja att de är oni visar de det och använder sig av sina krafter i svärdskonsten. Genom att förutse vad motståndare kommer göra på telepatisk väg och även manipulera verkligheten telekinesiskt blir de formidabla krigare. Varhelst folkmord befaras eller arméer samlas för att döda oni och stjäla deras hjärtan kan du vänta dig att zeidashu försöker stoppa orättvisan.

The Hyakki Swarm består av konghoki som "vaknat". När själen som driver en konghokis meikyo-spegel återfår sitt medvetande, helt enkelt för att processen för att skapa speglarna inte är perfekt, så blir den oftast galen. Hyakki Swarm är en samling uppvaknade konghoki som hängivit sig till förstörelse. De låtsas vara legosoldater, men deras sanna drivkraft är hela Tenras förstörelse.

The Five From Kasumidani är en grupp på fem självutnämnda ninjor som tar välbetalda uppdrag från folk. Ingen vet varför de gör det eller om de jobbar åt någon, men de nämner ibland "the Liege", och Kasumidani verkar kunna vara en by.

###

Så! Jag tycker det här verkar supercoolt, på ett galet "no holds barred"-sätt. Härnäst är det dags för regelboken, som dock är dubbelt så stor som världsboken. Men jag räds inget längre, efter att ha läst Degenesis.
 
Top