Hur är kreativiteten hos nya rollspelare idag?

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hur många människor skriver egen kod idag?
Tangent, och anekdot meeeeen.....

När jag var ung var jag teknikintresserad. Inte sådär att jag lödde kretskort hemma i källaren eller så, men gillade datorer lite mer än snittet. Jag kunde, i bästa fall, prestera ett program som var på nivån "hello world", alternativt, skriva av kod från någon tidning. Jag var inte ens på nivån att bygga moddar till spel, eller ens skapa ett eget från grunden...

Min dotter?

  1. Bygger världar i Minecraft där *sjuka saker* händer (fråga mig någon gång hur det gick till då de löste problemet med en exploderande kaninpopulation...)
  2. Designar Mario-banor i Mario Maker
  3. Bygger egna spel i Gamemaker Garage
  4. Spelar och skapar i Roblox.

Jag tror att det är *massivt fler* som idag skapar grejer digitalt än för 30 år sedan. Även relativt till population. Därför att det är *massivt enklare* att skapa saker idag än det var då. Visst, det är nog ganska få som kompilerar om sin Linux-kernel, men inte är det en indikation på att det fattas kreativitet?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Fast grejen är ju att idag behöver du inte köpa äventyr och du behöver inte heller ersätta dom med hemmagjorda äventyr iom att nästan alla familjer i Sverige har internet och på internet finns en uppsjö äventyr att få tag i lagligt och som sagt ju ljusskyggare du är desto mer kan du få tag i (olagligt) .

Idag har tom personer ur socialgrupp 3 mobil och internet .

Saxat ifrån Wikipedia

2018 hade 98% av alla svenskar tillgång till internet . 2019 hade 92% av svenskarna en smartphone med internet .
Jag gjorde bedömningen utifrån den kontakt jag har med nya/unga spelare inte på någon killgissning kring hur många som laddar ner äventyr.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag gjorde bedömningen utifrån den kontakt jag har med nya/unga spelare inte på någon killgissning kring hur många som laddar ner äventyr.
Ok så du gjorde ett anekdotiskt antagande.

Icke jag heller gjorde ett såkallat killgisande angående nedladdningsstatistik av rollspelsäventyr utan konstaterade att ditt antagande om att folk skapar för att dom inte har råd att köpa "troligtvis" är felaktigt iom att du i dagens samhälle inte behöver köpa äventyr då du med en knapptryckning kan ladda ned dom helt gratis ist.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Jag håller inte med om ditt resonemang, varken om att ungar idag skulle vara rikare och därför mindre kreativa eller att bara för att saker finns på internet skapt man mindre saker. Jag ser inte korrelationen alls, men då varken du eller jag har någon möjlighet att bevisa våra teser är det väl lika bra att lämna det därhän.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tror att det är *massivt fler* som idag skapar grejer digitalt än för 30 år sedan.
100%!

Det där Internet har ju oändligt många videos och artiklar som demystifierar hur “svårt” skapandet nu skall vara. När jag växte upp försökte jag inte ens ge mig på programmering för alla sa att det var supersvårt och krångligt. Idag kan du börja lära dig programmera knappast ens fem minuter efter att du tänkt tanken!

Eller skriva. Eller rita. Eller spelleda. Eller starta podd (många bevis bland rollspelare).

“Dagens ungdom” har en galet häftig situation som jag bara kan vara lite avis på!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Men om inte ungdomen är latare/vekare/mindre kreativa nu än de var när vi var små, hur kan det då vara bättre förr!!???
Det var inte bättre förr.
Det är bara sjukt mycket sämre nu.
Men det är inte barnens fel.
Det är hårdrockens.

//EvilSpook
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag funderar på om det är lite samma klyfta som finns inom många andra områden som idrott. Det är färre som är kreativa men de som verkligen är det går in för det 100%.
Medhåll. Får väl inte glömma att vi är (den kreativa?) procenten av de som prövat rollspel som blev kvar. Jag tror frågan är rättfärdigad, men fel forum för att svara på det.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Mina tvillingar (idag 17) är förvisso inte rollspelare (tro mig, jag har försökt) men de spinner ändå ut hela världar flera gånger om dagen, ritar, skapar karaktärer och planerar strukturer för framtida tv-spel de tänker göra. Min äldsta (19) har jag fått att spela rollspel, men han är ganska lat så han föredrar färdiga äventyr över att komma på egna, men han har ändå tagit på sig att vara spelledare i sin spelgrupp. Han är nog mer för system än setting, så det kan förklara varför han föredrar färdiga äventyr.

Är rätt säker på att ungdomar är minst lika kreativa idag, som de alltid har varit, men det kanske inte alltid märks lika tydligt/på samma sätt. Sen är de ju uppvuxna med helt andra förutsättningar än vad en annan var, vilket får mycket av deras vardag att te sig annorlunda/främmande för en själv. Det tog mig flera år innan jag fattade att mina barn hade hela sitt umgänge online och det var så de ville ha det. Men skapar saker, det gör de definitivt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Min upplevelse är att tolvåringar älskar tjocka regelböcker, dock, så det kanske löser sig!
Spännande, du syftar på mig när jag var 12?

Min äldsta (19) har jag fått att spela rollspel, men han är ganska lat så han föredrar färdiga äventyr över att komma på egna, men han har ändå tagit på sig att vara spelledare i sin spelgrupp.
Låter som min son och hans gäng sju år in i framtiden...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Hur många människor har byggt sin egen dator idag?
Hur många människor har installerat Windows på en dator de senaste 20 åren?
Hur många människor skriver egen kod idag?
Räknar du i andel av befolkningen eller i andel av de som äger en dator?

Eller räknar du av någon anledning i absoluta antal människor?

Jag tror absolut att en lägre andel av datorägarna idag byggt den själv, till exempel. Men det är också väldigt mycket större del av befolkningen som äger en dator. Jag är absolut inte speciellt säker på att det är en mindre andel av befolkningen i stort som byggt en dator.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Mest en allmän trend att ålder och erfarenhet korrelerar med en preferens för enklare och mer strömlinjeformade spel.
Hm, möjligt, ska man vara allvarlig är det nog en något slags vågrörelse i så fall. Jag kan inte se att det finns något speciellt intresse för komplexa spel hos de 12-åringar jag haft kontakt med. Men jag ser det närmast som likgiltighet, inte direkt preferens för enkelhet vid spelbordet i sig. Det vill säga, jag tror inte de skulle ha något emot att spela tex Svärdets sång eller Kopparhavets hjältar för att de är för regeltunga - inte så länge någon annan än de själva läser in reglerna och ett äventyr/äventyrsplats. (Men som sagt, det är inget unikt för folk i den åldern, jag har folk i en av mina spelgrupper som aldrig introducerat ett spel eller lett ett scenario.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Eftersom flera som gillade och/eler lockades av tjocka regler och så när de var unga bidragit med sina anekdotiska bevis om att unga minsann gillar sånt, så vill jag flika in följande anekdotiska datapunkt: Jag har alltid ogillat och varit helt ointresserad av regler. Jag har aldrig gillat tjocka regelböcker eller krångliga eller detaljerade/realistiska regler. Det har gällt från det att jag först började spela tills nu, utan någon form av avbrott.

Jag brukar ibland tänka att den här idén om att "unga gillar visst tjocka regler, se på mig, jag gillar ju det och skrämdes inte bort" mest blir som ett slags överlevar-bias. De som inte gillade krångliga regler t.ex. när Eon var som störst blev väl helt enkelt utsorterade, och hänger inte på wrnu? Jag började visserligen spela rollspel ganska sent och med Mutant Chronicles, men just då fanns det knappast några särskilt lättillgängliga enkla eller strömlinjeformade regelsystem. Ville man ha ett sånt fick man leta ordentligt, och det var inte som att tillgången till internet var på dagens nivå.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har vid ett eller annat tillfälle/period gillat allt från enbladsspel till tungsimulationism. Tror inte folk är så enkla att kategorisera. Ibland gillar jag ett spel pga bilderna, ibland för att det saknar bilder. Etc.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Något man måste ta i bejakande när det kommer till nästan allt som folk här inne tar ställning till är att wrnu är inte representativt för hur världen utanför wrnu ser ut . Folket här inne tillhör en väldigt speciell skara som jag skulle våga mig på att säga inte är särdeles representativ för resten av Sveriges rollspelare. Oavsett om det kommer till saker som kreativitet eller approach till rollspel rent generellt
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Något man måste ta i bejakande när det kommer till nästan allt som folk här inne tar ställning till är att wrnu är inte representativt för hur världen utanför wrnu ser ut . Folket här inne tillhör en väldigt speciell skara som jag skulle våga mig på att säga inte är särdeles representativ för resten av Sveriges rollspelare. Oavsett om det kommer till saker som kreativitet eller approach till rollspel rent generellt
Så är det. Men här sitter folk med erfarenhet från att ha skapat spel i 40 år, som har jobbat med de flesta förlag och spelförfattare i landet. Även om det är mycket lösa åsikter så skjuter vi inte direkt från höften. Vi har i väldigt många fall förstahandsefarenhet av det vi pratar om. Det gäller även flera i den här tråden ävem om ex. jag har dålig koll på detta.

Själv har jag varit direkt involverad i spelutgivning i 20 år. Jag har läst 1000-tals hobbyäventyr och annat material. Men jag är inte unik. De flesta här är som mig eller har ännu större erfarenhet av olika delar av hobby. Ex har jag noll koll på konventscenen eller den internationella OSR-scenen men där är två arenor som sprudlar av kreativitet.

Så, nej vi är inte representativa för hobbyn i stort. Vi representerar den :)
 
Top