Hur är kreativiteten hos nya rollspelare idag?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Nu när det är ett nytt Drakar och Demoner på gång, och nostalgidiskussioner med olika inriktningar dyker upp började jag fundera på en sak: Hur ser det egna skapandet ut hos yngre nya rollspelare idag?

När jag började spela rollspel i mitten av 80-talet skrev jag egna äventyr, och egna rollspel, och så gjorde de flesta som jag kände och spelade med. Delvis var det av nödvändighet. Det fanns ett högst begränsat antal äventyr publicerade, så om vi ville spela något fick i antingen skriva det själva eller spela Dimön en gång till. På den tiden fanns det inga andra spel att sno äventyr från, inget internet och Sinkadus hade kommit ut med två nummer. Nöden är som bekant uppfinningarnas moder.

Men hur är det idag för den som är 10-12 år och får tag på ett nytt rollspel som han eller hon vill spela med sina kompisar? Idag kan man enkelt hitta tusen mer eller mindre bra gratisäventyr på nätet till de flesta rollspel, och ännu fler om man vill betala för det.

Skriver man egna äventyr, kampanjmaterial eller spel ändå, för att det är kul?
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
En mycket intressant fråga, jag undrar också om det verkligen är så att det finns tusen äventyr på nätet? För 20 år sedan var det vanligt att folk lade upp äventyr på sina hemsidor, för då hade folk hemsidor, men nu lyser de med sin frånvaro. Jag vet inte om det bara är så att jag inte är på rätt ställen, men finner jag äventyr eller annat material är det snarare som bilagor till foruminlägg (eller i inlägget) än på självständiga ställen. Det är allt mer sällan som jag hittar äventyr, material, regler eller rollformulär genom att söka på webben.

De tusen äventyren finns "där ute", men hur många skrevs de senaste tio åren? Har rollspelare blivit mer konsumenter och mindre av producenter; vi köper/laddar hem material men sprider inte det vi själva skapat? (Detta är inte samma fråga som i OP som rör om det alls skapas något eller om det bara är konsumtion.)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Skriver man egna äventyr, kampanjmaterial eller spel ändå, för att det är kul?
Alla tre, och även egna spel! Det skapas ju fler rollspel och rollspelsnära produkter än kanske någonsin. Både som saker som säljs (titta exempelvis på Dungeon Masters Guild och dess närmast oändliga mängd material) och som ges ut av hoppfulla eldsjälar via Lulu eller som gratis pdf:er.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag gick till DMs guild och sökte på äventyr som var gratis och fick över 500 träffar. Sen sökte jag på äventyr som var "pay what you want" och fick nästan 2000 träffar (runt 200 av dessa verkade vara överlappande). Samtliga upplagda sen 2016 (vilket jag gissar är typ när DMs guild skapades?).

Jag utgår från att en del av det där är gammalt grejs folk haft i gömmorna som de dammat av och lagt upp. Men vi ska inte underskatta en annan viktig kreativ aspekt av det hela och det är att ta ett färdigt äventyr och sen skriva om det till gruppen.

Och det finns ju många fler sidor att gå till än DMs guild...

Men folk kommer vara kreativa för att de är kreativa personer. Det kommer alltid finnas de som hellre bygger eget än köper färdigt för att det är roligare, eller för att de är hantverkare med högre krav än vad som finns tillgängligt. Jag menar, det finns hur mycket böcker som helst där ute, men det betyder ju inte att folk slutat skriva böcker. Faktum är att ju fler kända författare det finns desto fler personer verkar vilja bli författare =D

Allt alla äventyr har gjort är att de öppnat upp för alla de som inte är kreativa att leka de också.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Alla tre, och även egna spel! Det skapas ju fler rollspel och rollspelsnära produkter än kanske någonsin. Både som saker som säljs (titta exempelvis på Dungeon Masters Guild och dess närmast oändliga mängd material) och som ges ut av hoppfulla eldsjälar via Lulu eller som gratis pdf:er.
Frågan är då när de som skapar dessa började spela. Är det fyrtioåringar eller tjugoåringar som släpper grejer?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Frågan är då när de som skapar dessa började spela. Är det fyrtioåringar eller tjugoåringar som släpper grejer?
Det är svårare att veta, helt klart. Men D&D har ju sin största och mest diversifierade fanbase någonsin, om en tror WotC. Det borde ju åtminstone teoretiskt reflekteras även i vad som skapas av communityt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Alla tre, och även egna spel! Det skapas ju fler rollspel och rollspelsnära produkter än kanske någonsin. Både som saker som säljs (titta exempelvis på Dungeon Masters Guild och dess närmast oändliga mängd material) och som ges ut av hoppfulla eldsjälar via Lulu eller som gratis pdf:er.
Ja, det gör det naturligtvis, men de flesta som gör det är antagligen inte i åldern 10-12 år. Förhoppningsvis är några av dem det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ja, det gör det naturligtvis, men de flesta som gör det är antagligen inte i åldern 10-12 år. Förhoppningsvis är några av dem det.
Min förhoppning är väl att alla splatbooks och publicerade äventyr inte skapar en köptrend mer än en kreativitetstrend. D&D har ju massor med verktyg för världsbygge och äventyrsskrivande i DMG:n trots allt - det uppmuntrar till eget skapande. Men samtidigt uppmuntras ju också köpandet av böcker och spelandet av officiella kampanjer. "Vad hände när ni spelade Curse of Strahd?" Blir ju fet FOMO om du då tvingas svara att du inte spelat den!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag vet inte alls hur kreativa nya rollspelare är, för jag träffar inga, och de hänger inte här. Mina kontaktytor är därmed noll. Men, jag kan ju kontra med hur kreativa rollspelare var förr, och min erfarenhet är att folk inte var speciellt kreativa förr. Själv skrev jag inte mitt första någorlunda strukturerade äventyr förrän jag var en bit över 20 år. De flesta SL jag har haft hittade på i stunden eller hade en rätt lös bas. Eller så spelade vi Marsklandet. Igen.

Idag är det iaf betydligt lättare att skriva material som ser snyggt ut, med ordbehandlare, layoutprogram, gratisbilder etc.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag skulle säga att det är sämre ställt med dagens ungdom idag än för 40 år sedan.

Då var menatliteten mycket mer DIY än vad det är idag.
Det stämmer att det går en våg av DIY inom rollspelsvärlden just nu, men det är vuxna spelare och vågen har inte hittat ner i åldrarna ännu.

Problemet är att tillverkarna VILL ha KONSUMENTER, de vill INTE ha PRODUCENTER.

Jämför med datorer:
För 30-40 år sedan köpte man enkla datorer, där jag och mina kompisar skrev egna program och spel.
(det medges att det inte var några snygga spel, men vi gjorde dem själva)
När man köpte en PC för 30 år sedan fick man en tom dator och en bunt disketter som man använde för att installera MS-DOS och Windows 3 själv.

Hur många människor har byggt sin egen dator idag?
Hur många människor har installerat Windows på en dator de senaste 20 åren?
Hur många människor skriver egen kod idag?

Nu är rollspel och datorer två helt olika saker - men jag ville visa att det är en helt annan mentalitet i dagens samhälle.
Allt ska vara färdigt att konsumeras.
Gå in i en matbutik idag så kommer du finna att det finns flera hyllor/kylar med färdigmat - sånt fanns knappt för 30 år sedan (det fanns frysta portionsrätter då).
Om någon, år 1981, sagt åt mig att år 2021 kan man köpa färdighackad sallad på påse hade jag bara skrattat åt dumheten.

Jag hoppas och tror att dagens unga som börjar rollspela kommer att upptäcka hur kul det är att göra egna saker - men jag tror att det kommer att ta lite längre tid innan de börjar producera eget, för de är så indoktrinerade av att de är konsumenter, inte producenter.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Kolla itch.io vilken dag i veckan som helst, det släpps grejer hela tiden. Tidsbestämda och tematiska jams, allt fler spel med öppna licenser, compilations och hela DIY-zinekulturen talar sitt tydliga språk: Det råder ingen brist på kreativitet bland "dagens ungdom".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vi som kom igång med spelandet på riktigt under tidigt 2000-tal hade också för vana att göra mycket själva. Äventyrsspel hade lagt ner DoD och Mutant så inget nytt kom ut och i och med att internet inte var vad det är idag var det inte helt lätt att hitta begagnade grejer. Vi sökte oss ofta till Sveroks scenariobank för nya äventyr och vi höll många av dem lika högt som de officiella äventyren, samt skrev väldigt mycket själva.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag hoppas och tror att dagens unga som börjar rollspela kommer att upptäcka hur kul det är att göra egna saker - men jag tror att det kommer att ta lite längre tid innan de börjar producera eget, för de är så indoktrinerade av att de är konsumenter, inte producenter.
Det slår mig som något potentiellt sett positivt att Matt Mercer - som torde vara en rollmodell för många (mer eller mindre) unga rollspelare - både gör sin egen värld och sina egna äventyr. Den som tänker att vara DM är att vara som Mercer kommer alltså prompt börja med att göra en egen värld, inte köpa en. Eller så köper hen Mercers värld ...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Eller så köper hen Mercers värld ...
Det var lite den erfarenheten Matt Colville gjorde när han körde en serie streamar på Twitch ämnade att visa folk hur enkelt det är att skapa en spelvärld: många tog istället den exempelvärlden och började köra =D
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det var lite den erfarenheten Matt Colville gjorde när han körde en serie streamar på Twitch ämnade att visa folk hur enkelt det är att skapa en spelvärld: många tog istället den exempelvärlden och började köra =D
O tempora, o mores.

Ligger det där på jubbtubb också eller?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Kolla itch.io vilken dag i veckan som helst, det släpps grejer hela tiden. Tidsbestämda och tematiska jams, allt fler spel med öppna licenser, compilations och hela DIY-zinekulturen talar sitt tydliga språk: Det råder ingen brist på kreativitet bland "dagens ungdom".
Det som är intressant med det är att spelen ofta är tydligt icke-traditionella, inklusive "game poems" som typ inte är gjorda för att spelas.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Min erfarenhet, som inte är en statistisk sanning, är att barnen är lika kreativa. Min yngsta dotter ville omedelbart fördjupa sig i Drakar och Demoner, sluka alla böcker hon kom över, spelleda, skriva äventyr och rita kartor. Hon tvingade sina kompisar att rollspela på sitt födelsedagskalas.

På vårt konvent hade vi som inofficiellt mål att den nya generationen (upp till tonåringar) skulle ta över och organisera tillräckligt många konventsäventyr/spelsessioner så att vi stofiler inte behövde dra det tunga lasset. Det uppnådde vi redan andra eller tredje året.

Problemet tror jag är samma som alla hobbys har. Det finns för mycket att välja på, man har flera andra aktiviteter, föräldrarna kan inte riktigt engagera sig och det är svårt att hitta en stabil grupp som regelbundet kan träffas. Det blir därför lättare att spela andra spel, titta på film eller bara hänga, vilket kräver så mycket mindre framförhållning och planering.

Men kreativitetsmässigt tror jag att de är bättre än oss. Har större referensramar och bättre verktyg. Men det är såklart fortfarande bara 20% som är drivande på det sättet.

//EvilSpook
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Det som är intressant med det är att spelen ofta är tydligt icke-traditionella, inklusive "game poems" som typ inte är gjorda för att spelas.
Beror på vad man menar med "spelas", men visst det görs både traddgrejer, osr, story games, journaling games och lyric games/game poems. Kort sagt en hel drös med spel!
 
Top