NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Jag skulle nog vilja ha Fv istället för %.
Jag alltså, skulle nog vilja att det skulle bygga på expert - gigant. Ta nästa steg, rätt steg, inte det där fummelsteget som dod 91 blev. Utan bygga vidare på det gigant gav, fältslag, örter, borgar, län osv. Mer regler för världen runt om rollpersonerna.
Men gärna ingen egen värld.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Alternativt DoD Samuraj
Vill tillägga här att om man gjorde det så vill jag ha uppdateringen där man faktisk inkorporerar DoD:s fantasy raserna i världen istället för bara ha människor o monsterraser

Mer regler för världen runt om rollpersonerna.
Men gärna ingen egen värld.
Men hur ska du ha regler för världen om det inte finns någon värld?
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag skulle gärna se en setting fri box men en Ereb bok på sidan om. Sen skulle jag gärna se forumets take på chronopia via free league workshop eller motsvarande.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Ett fantasyspel behöver en spelvärld.
Sedan när?
Dungeons&Dragons hade ingen spelvärld när det kom. Drakar och Demoner hade ingen spelvärld när det kom.
Rolemaster hade ingen egen spelvärld när det kom. (Och när det kom en spelvärld specifikt till Rolemaster var det få som använde den.)

Bevisligen kan fantasyspel klara sig alldeles utmärkt utan att ha någon spelvärld.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vi klarade av att spela Drakar och Demoner i flera år på 80-talet innan Ereb Altor dök upp, och jag är säker på att det är genomförbart även idag.
Går rent säkert i någon slags filosofisk mening att spela utan spelvärld.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Alltså.

Bara för att en del klarar av att spela utan spelvärld betyder inte att alla klarar av det.

Därmed: avsaknad av spelvärld leder till en reell risk att "man" inte kan spela.

Under förutsättning att "man" tillhör de som behöver en spelvärld för att spela.


Det är lite osnyggt att utgå från att alla kan göra allt man själv klarar av att göra, tycker jag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Alltså.

Bara för att en del klarar av att spela utan spelvärld betyder inte att alla klarar av det.

Därmed: avsaknad av spelvärld leder till en reell risk att "man" inte kan spela.

Under förutsättning att "man" tillhör de som behöver en spelvärld för att spela.


Det är lite osnyggt att utgå från att alla kan göra allt man själv klarar av att göra, tycker jag.
Mitt argument mot en spelvärld är (förutom att man kan klara sig utan en) att en värld ökar mängden information man måste ha med i ett spel, och att ju mer information en nybörjare behöver ta till sig, ju större risk att det aldrig blir något spel för att man antigen inte klarar av att tillgodogöra sig informationen eller förstår hur man ska använda den.
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Jag kan personligen uppleva en alltför noga utstakad spelvärld avtändande. Ett av mina större nöjen i rollspel är att fritt uppfinna: rollpersoner, konflikter, historia, mytologi, hela universum. Att ha en värld tydligt knuten till spelet hämmar ofta de senare; även om det går att använda spelet separat från världen kräver det ofta att man sliter ut en del.

I det avseendet föredrar jag spel med en definerad genre och en uppsättning verktyg (äventyrsplatser, varelser, teknologi, magi m.m.) som man kan använda för att skapa egna världar. Spel som äldre DnD, DoD (pre-Ereb) och Fantasy!
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Mitt argument mot en spelvärld är (förutom att man kan klara sig utan en) är att en värld ökar mängden information man måste ha med i ett spel, och att ju mer information en nybörjare behöver ta till sig, ju större risk att det aldrig blir något spel för att man antigen inte klarar av att tillgodogöra sig informationen eller förstår hur man ska använda den.
Man behöver ju inte bracka på spelarna en massa världsbeskrivning i grundreglerna. Men är ju ganska svårt för nybörjarna att spela mer än nåt intro-grott-röj om all andra äventyr äger rum i något genereiskt kontextuellt vakuum
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tycker FL ska unna sig att snegla lite på hur WotC gör, då det verkar vara ett framgångsrikt koncept. Forgotten Realms är den huvudsakliga världen men den är inte knappt nämnd i regelböckerna. I olika äventyr får du gott om stoff för de platser som är relevanta för äventyret men det är alltid fullt möjligt att flytta hela kalaset till en annan setting, hemmagjord eller inte.
 
Top