Saga rules. Questions if you don't mind

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
As usual, feel free to respond in Swedish or English as you prefer.
I hope some folks are around to see this :)

So I have been reading the rulebook and really liking it. It feels a lot like a post-BRP game.

I do have some questions, particularly around skill values: It seems that a lot of the time you are rolling against very low chances. A lot of the sample characters in the book are rolling against a 10-12 on a T20 if they are lucky and often lower.

Is this an issue in play or are we supposed to only roll in rare circumstances? Combined with very slow progression rates, it is the only thing that makes me a little hesitant as some of my group get easily discouraged by repeated failures.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det beror på att det i grunden är gammaldags BRP. I de gamla spelen började man alltid med kassa färdigheter.

Den långsamma ökningshastigheten är också klassisk BRP. Jag vet inte om det var genomtänkt i just Saga, men i de gamla spelen beror det på att färdigheter är det enda sättet att bli bättre, och om man toppar ut färdigheterna för fort finns det "inget mer att göra" i spelet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Mmm. Att slå under 10 på en T20 motsvarar ju att slå under 50 på en T100. 12 motsvarar 60. I de flesta BRP-spel motsvarar ju ett värde på 50-60 någon som är väldigt "bra" på det man gör. Även om jag har 100% förståelse för de som tycker det är allt för dåligt.

Vidare motsvarar ju en höjning på 1 i ett T20-system en höjning på 5 i ett T100-system. Åter igen, jag fattar de som fortfarande tycker det är för dåligt.

(Som jag hävdat i andra trådar är det ju egentligen enbart den subjektiva upplevelsen som borde räknas i sånna här fall =)

Vill man justera upp det lite skulle jag dels fundera på att dubbla bonusen man får vid "nästan rutin" och "enkla" svårigheter (om man ens bryr sig om att slå för sånt) till +4/+2 respektive (dvs motsvarande +20/+10 på en T100-skala).

Annars skulle jag nog överväga att lägga till modifikationer för särskild utrustning. Typ att utrustningen som finns i utrustningslsitan är den standardutrustning man behöver för att utföra uppgifter. Men köper man motsvarande utrustning fast för 10 gånger priset får man +1, och för 100 gånger priset får man +2.

Eller nått sånt. Saga är ju hyffsat lätt att tweaka.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Det är ju en väldigt intressant fråga. Risken är ganska stor att Tomas inte minns hur han tänkte när han skrev det. :(

//EvilSpook
 
Top