Rollspelens utveckling (WTF?)

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag hade tänkt att jag skulle skriva en tråd om hur spel, och dess innehåll, utvecklats under de 40 år de har funnits i Sverige. Väldigt ofta, som i min tråd om att "inget händer" tycks man utgå ifrån de spel som spelades på 80- och 90-talet. Det känns väldigt kontraproduktivt för mig. Så gör vi inte med något annat. Om jag har gått och sett en film på bio så tror ingen att jag menar Top Gun och fortsätter diskussionen utifrån det.

Så, jag öppnade Drakar och Demoner, den första utgåvan från 1982. Och fick en chock. Jag har aldrig spelat den utgåvan, och har nog heller aldrig läst den. För mig var det ärligt talat svårt att hitta likheter med de spel jag läser och spelar idag. Det kändes precis så primitivt och banalt som när man plockar fram ett gammalt TV-spel från 70-talet och jämför med dagens spel eller som de första experimentella stumfilmerna jämfört med dagens spektakel.

Jag hade ärligt trott att skillnaderna skulle vara mindre. Så vi får se hur den här tråden utvecklar sig :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Väldigt ofta, som i min tråd om att "inget händer" tycks man utgå ifrån de spel som spelades på 80- och 90-talet.
Samtidigt har vi den sentida ultravurmen för BRP, som ju går hela spektrumet från dåtid till nutid, men det är framförallt äldre utgåvor av DoD, RQ, etc., som verkar bli föremål för vurmen. Tycker rollspel är lite annorlunda nämligen. En spelgrupp kan utan problem köpa ett nytt spel, läsa det, och sen använda sina gamla husreglade spel från barndomen när de väl spelar det. I stort eller smått. För att de kan det, föredrar det, eller inte tycker det nya spelet låter intressant. Eller inte orkar lära sig nya regler.

Jämför du med digitala spel så kan du liksom inte köpa något nyproducerat men sen ta fram en gammal C64 för att du föredrar det tangentbordet. Retrovurmen är dock enorm även bland digitala spel - något som även påverkar nyproduktionen. Precis som med rollspel.

Så visst sker utveckling och visst finns det coola spel som gör coola saker. Men många gillar också att dra på sig sina gamla invandrade bekväma skor.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Det är jättestora skillnader mellan 82 och 84-85-87 års utgåvor av Drakar och Demoner. Antagligen ett ämne värt en tråd i sig.

Det vill säga, om du hade tittat på någon aningen senare version hade du nog känt igen dig betydligt mer.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
saker och ting utvecklats ju under 40 års tid . Folk har skapat och sedan upptäckt brister i sin skapelse och moved forward genom att skapa nya och bättre ting som löser problemen som uppstod .

Så att kolla på 40 år gamla rollspel och bli förundrad över hur primitiva och banala dom är jämfört med dagens rollspel blir lite lustigt för mig . Det är som att kolla på en Volvo 740 och bli förundrad över att den inte är på samma teknologiska nivå som en xc60 .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Nu gäller inte detta de flesta på rollspel.nu då jag tycker att de flesta här har väldigt bra koll på det mesta som ges ut idag, men på andra delar av nätet tycker jag absolut att många människor mest spelar och uppskattar gamla spel, mycket mer än vad till exempel filmnördar gör. Jag skulle gissa på att det beror på att en rollspelsession kräver mer att starta upp än vad det gör att slå på en film. Säg att du tillhör en rollspelsgrupp där flera av medlemmarna har jobb och familj. Säg sedan att ni spelat samma system i flera år, det gör ju sessionerna lättare då alla kan det utan och innan. Ska man testa på något nytt så måste alla vara sugna på det. Sen måste alla läsa in sig på reglerna/settingen. Sen måste alla tycka att reglerna/settingen är intressant. Sedan måste alla tycka att reglerna/settingen är såpass intressant att vi ska spela denna istället för den gamla inkörda. Egen erfarenhet säger mig att detta är väldigt svårt. Jag kunde köpa nya spel till min gamla spelgrupp, men det räckte ju med att en enda spelare skulle vara opepp på det för att det inte skulle bli något av det.

I den numera nedlagda men likväl utmärkta bloggen Piruett fanns en kommentar från en person som beskrev att när rollspelen ändrade riktning under det sena 90-talet struntade han och hans spelgrupp i att köpa nytt, istället fortsatte de med Gamla Mutant och såg sig själva lite som en familj från 50-talet som rädda för kärnvapenkrig låst in sig i en bunker och lever där fortfarande som om tiden stått stilla lyckligt ovetande om hur världen förändrats. Det känns inte helt ovanligt bland rollspelare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu gäller inte detta de flesta på rollspel.nu då jag tycker att de flesta här har väldigt bra koll på det mesta som ges ut idag, men på andra delar av nätet tycker jag absolut att många människor mest spelar och uppskattar gamla spel, mycket mer än vad till exempel filmnördar gör. Jag skulle gissa på att det beror på att en rollspelsession kräver mer att starta upp än vad det gör att slå på en film. Säg att du tillhör en rollspelsgrupp där flera av medlemmarna har jobb och familj. Säg sedan att ni spelat samma system i flera år, det gör ju sessionerna lättare då alla kan det utan och innan. Ska man testa på något nytt så måste alla vara sugna på det. Sen måste alla läsa in sig på reglerna/settingen. Sen måste alla tycka att reglerna/settingen är intressant. Sedan måste alla tycka att reglerna/settingen är såpass intressant att vi ska spela denna istället för den gamla inkörda. Egen erfarenhet säger mig att detta är väldigt svårt. Jag kunde köpa nya spel till min gamla spelgrupp, men det räckte ju med att en enda spelare skulle vara opepp på det för att det inte skulle bli något av det.

I den numera nedlagda men likväl utmärkta bloggen Piruett fanns en kommentar från en person som beskrev att när rollspelen ändrade riktning under det sena 90-talet struntade han och hans spelgrupp i att köpa nytt, istället fortsatte de med Gamla Mutant och såg sig själva lite som en familj från 50-talet som rädda för kärnvapenkrig låst in sig i en bunker och lever där fortfarande som om tiden stått stilla lyckligt ovetande om hur världen förändrats. Det känns inte helt ovanligt bland rollspelare.
Sedan finns det en ju en trygghet och en Comfort i det man känner till . Gamla beprövade rollspel är som den där t-shirten man inte kan slänga , den är ful och Sliten och full med hål men satan vad den är bekväm .
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Väldigt ofta, som i min tråd om att "inget händer" tycks man utgå ifrån de spel som spelades på 80- och 90-talet. Det känns väldigt kontraproduktivt för mig. Så gör vi inte med något annat.
Kontraproduktivt? Det är för att en del av de spelen fortfarande spelas, och en del som kanske inte spelar de spelen spelar fortfarande på samma sätt som när de spelade de spelen.

Och vurmen (enligt somliga, "den desperata fastklamringen" enligt andra) för gamla prylar går igen även i andra sammanhang. Så som bilar.

Styrkan och problemet med det här forumet är att det är ett forum för "bilar i allmänhet", allt ifrån veteranbilar, till 2021 års modeller, till nascar och dragrace, plus militära fordon. Och då och då kommer vi in på flyg- och rymdindustrin också (typ lajv och brädspel och sånt).

Jag hade inte velat ha de på något anat sätt, för det är den blandningen som ger de riktigt intressanta resultaten. Men det blir lite märkligt när nån säger rollspel som om vi alla pratade om samma sak =D
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Jag hade inte velat ha de på något anat sätt, för det är den blandningen som ger de riktigt intressanta resultaten. Men det blir lite märkligt när nån säger rollspel som om vi alla pratade om samma sak =D
Tycker det här är en superviktig poäng! +10
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Samtidigt har vi den sentida ultravurmen för BRP, som ju går hela spektrumet från dåtid till nutid, men det är framförallt äldre utgåvor av DoD, RQ, etc., som verkar bli föremål för vurmen.
Ja, det var ju i det ljuset jag kikade på DoD1. Skillnaden mellan Hjältarnas Tid och DoD1 kunde inte vara större.

Tycker rollspel är lite annorlunda nämligen. En spelgrupp kan utan problem köpa ett nytt spel, läsa det, och sen använda sina gamla husreglade spel från barndomen när de väl spelar det. I stort eller smått. För att de kan det, föredrar det, eller inte tycker det nya spelet låter intressant. Eller inte orkar lära sig nya regler.
Ja, det var ju en de sakerna jag försökte säga i "inget händer"-tråden :) Och det går ju inte som speldesigner att göra något åt det. Om regeln finns men inte används... Ja, då blir det som det blir.

Så visst sker utveckling och visst finns det coola spel som gör coola saker. Men många gillar också att dra på sig sina gamla invandrade bekväma skor.
Dock, och det här är en viktig poäng; den här tråden handlar om vad som står i spelen, deras supplement och annat publicerat material. Inte hur vi spelar dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det är jättestora skillnader mellan 82 och 84-85-87 års utgåvor av Drakar och Demoner. Antagligen ett ämne värt en tråd i sig.

Det vill säga, om du hade tittat på någon aningen senare version hade du nog känt igen dig betydligt mer.
Ja, det blir steg 2. När jag har lite tid.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Så att kolla på 40 år gamla rollspel och bli förundrad över hur primitiva och banala dom är jämfört med dagens rollspel blir lite lustigt för mig . Det är som att kolla på en Volvo 740 och bli förundrad över att den inte är på samma teknologiska nivå som en xc60 .
Nej, det är att som att bli förvånad över att skillnaderna var större än man hade trott. Att det skulle vara skillnad fattade t.o.m jag på förhand :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Ok, jag måste ha rullat fail på den här tråden med. Jag ville alltså prata om skillnaderna mellan nya och gamla rollspel, inte hur folk spelar i stugorna eller vad man menar med rollspel eller vad vi ska diskutera på forumet eller vilka skor som är skönast. Kanske dags att ta paus från wrnu ett tag... Inget jag skriver tycks nå fram som jag vill, och jag tar på mig det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Inget jag skriver tycks nå fram som jag vill, och jag tar på mig det.
Det är en högst välbekant känsla! ;)

Ta ett exempel. Citera ett par böcker - en nu, en då. Då blir det lättare att prata om skillnaderna mer konkret tror jag.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej, det är att som att bli förvånad över att skillnaderna var större än man hade trott. Att det skulle vara skillnad fattade t.o.m jag på förhand :)
Jag försöker inte vara en douche nu men du måste ju på ett plan förstått att en signifikant utveckling skett på 40 års tid .

Rollspelsutvecklingen har ju inte stått stagnant i 40 år . Det borde ju ditt medlemskap här på wrnu kunnat talat om för dig då allt folk gör här inne är att tala om rollspelsutveckling och rollspesteori samt att du talat om jag inte missminner mig i att du var involverad i forgesvängen .

Så du måste ju haft nått hum om vilken vändning rollspel tatt dom sista 40 åren och att den vändningen inneburit en avsevärd skillnad ifrån 80-90 talets rollspel
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag har aldrig läst DoD-82 (men spelat det en gång, då vi gemensamt konstaterade att allt inte var bättre förr). På vilket sätt tycker du att det skiljer sig från moderna rollspel, utöver att regelsystemet uppenbarligen är väldigt primitivt?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Det kändes precis så primitivt och banalt som när man plockar fram ett gammalt TV-spel från 70-talet och jämför med dagens spel eller som de första experimentella stumfilmerna jämfört med dagens spektakel.
Den stora skillnaden gentemot exempelvis stumfilm är att vi som "var med" och känner personlig nostalgi inför hobbyns ursprung fortfarande är i livet! :)

Ett annat sätt att se på det är att "stumfilmshobbyn" sedan länge passerat den ärligt talat mest tröttsamma fasen där hobbyn anklagas för att vara primitiv och banal...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har aldrig läst DoD-82 (men spelat det en gång, då vi gemensamt konstaterade att allt inte var bättre förr). På vilket sätt tycker du att det skiljer sig från moderna rollspel, utöver att regelsystemet uppenbarligen är väldigt primitivt?
Inställning till maktförhållandet SL-spelare.

Alla känner vi ju till regel nummer 1 sl har alltid rätt . Den uppfattningen att sl är omnipotent är ju något som modernare rollspel verkar gått ifrån
 
Top