Varför ingen nyversion av Khelataar?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Problemet när vi försökte spela det var att regelböckerna signalerade culture gaming och grisodling medan äventyren var gudar och magi och magiska svärd. Det var svårt att greppa spelet. Dessutom var de äventyr jag läste inte superinspirerande. På encounter list fanns saker som Snubblar i en grop och Biten av en grävling. Jag älskar klan-delen och är jättefascinerad av spelet, men har svårt för att säga vad det är. Kanske därför svårt att re-makea? Men visst finns/ fanns det en live-Khelataar community?
Om jag förstår rätt så är då själva settingen bra och intressant? Det är allt runt omkring som inte håller måttet (regler, äventyr etc.)?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
En i min spelgruppp köpte på sig spelet när det var nytt men orkade inte läsa det, det fick jag göra ;). Minns det som välskrivet men ospelbart (lite som Western I/II) och att äventyren till det gav väldigt svagt stöd till SL. Men också att jag redan då som 14-årig tyckte settingen var suggestiv. Men vi spelade det aldrig och jag känner inte till någon som gjort det.

Edit: Det @Nässe sa alltså 😀.

Jag skulle nog kunna hoppa på en nyutgåva. Kan tänka mig att det skulle kunna funka som pbta - men jag är nog inte representativ och kan förstå om det inte skulle finnas underlag för det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Om jag förstår rätt så är då själva settingen bra och intressant? Det är allt runt omkring som inte håller måttet (regler, äventyr etc.)?
Som jag minns det var settingen välgjord, men det fanns för lite att göra. Fejder med grannarna, visst; men sen då. @Nässe sätter fingret på spelets stora problem; att det inte visste vad det ville vara.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som jag minns det var settingen välgjord, men det fanns för lite att göra. Fejder med grannarna, visst; men sen då. @Nässe sätter fingret på spelets stora problem; att det inte visste vad det ville vara.
Jag ser att folk säger att det är ett problem att spelet inte vet vad det ville vara men är/var det igentligen ett problem för är och blir inte spelet det som sl och spelarna vill att det skall vara ?

Om man vill fejda med grannarna om vems getter som skall få beta på bergssluttningen så gör det och vill man leta magiska artefakter i skogen så gör det liksom.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Som jag minns det var settingen välgjord, men det fanns för lite att göra. Fejder med grannarna, visst; men sen då. @Nässe sätter fingret på spelets stora problem; att det inte visste vad det ville vara.
Är detta något som skulle kunna åtgärdas i en remake, eller är problemen så djupt rotade att det inte är möjligt att göra nåt bra av?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Vi spelade det ett par gånger. Systemet fascinerade men det var inget som fastande. Western II, Wastelands och Traveller 2300 var mer intressanta.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Som jag minns det var settingen välgjord, men det fanns för lite att göra. Fejder med grannarna, visst; men sen då. @Nässe sätter fingret på spelets stora problem; att det inte visste vad det ville vara.
Det var väl väldigt vanligt på den tiden? Settingen ville vara något annorlunda, men reglerna var bara helt vanliga rollspelsregler, och de som skrev äventyren skrev dem till ett vanligt fantasyspel.

Det är i alla fall det intryck jag fått genom hörsägen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag ser att folk säger att det är ett problem att spelet inte vet vad det ville vara men är/var det igentligen ett problem för är och blir inte spelet det som sl och spelarna vill att det skall vara ?

Om man vill fejda med grannarna om vems getter som skall få beta på bergssluttningen så gör det och vill man leta magiska artefakter i skogen så gör det liksom.
Man kan så klart göra ett spel så, men som alla kompromisser är risken stor att spelet bara gör bägge sakerna dåligt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Är detta något som skulle kunna åtgärdas i en remake, eller är problemen så djupt rotade att det inte är möjligt att göra nåt bra av?
Vet inte. För att culture gejming ska funka måste det i min mening finns både ett visst bredd och en viss djup i settingen. Jag tror det är krävande att få till. Kan man få in vanligt jävla äventyrande på ett naturligt sätt vinner men mycket. Det är kombon av cg och äventyrande som gör Pendragon helt lysande.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Man kan så klart göra ett spel så, men som alla kompromisser är risken stor att spelet bara gör bägge sakerna dåligt.
Jag kanske uttrycker mig klumpigt och isf ber jag om ursäkt . Vad jag menar är att om man inte vill spela spelet på ett visst sätt så är det ju bara att spela det på ett annat . Om man inte är intresserad av grisodlar barbarer som fejdar med grannklanen om vems kossa som skall få dricka i floden eller om gothar är skyldig guthar 5 guldmynt för att hen sabbade guthars potatisskörd så är det ju bara för SL att inte lägga fokus på det och skapa en annan typ av äventyr eller ?
 

Asta_Echo

Veteran
Joined
2 Aug 2021
Messages
43
Jag spelade det en gång för länge sen, jag tyckte det var helt okay, men det saknade den "WOWfaktor" som andra spel har.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Vet inte. För att culture gejming ska funka måste det i min mening finns både ett visst bredd och en viss djup i settingen. Jag tror det är krävande att få till. Kan man få det n vanligt jävla äventyrande på ett naturligt sätt vinner men mycket. Det är kombon av cg och äventyrande som gör Pendragon helt lysande.
Eller RuneQuest. RuneQuest och Pendragon har också spelighetsfördelen att även om vardagslivet är rätt trovärdigt och realistiskt, finns det fantastiska magiska saker bortom knuten eller nästa land bort. Man kan både jaga kossor som ens slemma grannar har stulit och ge sig ut på drakjakt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Eller RuneQuest. RuneQuest och Pendragon har också spelighetsfördelen att även om vardagslivet är rätt trovärdigt och realistiskt, finns det fantastiska magiska saker bortom knuten eller nästa land bort. Man kan både jaga kossor som ens slemma grannar har stulit och ge sig ut på drakjakt.
RQ har jag ingen relation till men jag tror ju att det är rätt likt KAP givet samma upphovsman.

Precis. Det KAP gör så bra är blandningen av konkret vardag och fantastik/mystik, och det faktum att kulturens delvis gestaltas genom rollspersonernas personlighet - det gör att kulturen är närvarande både när man bråkar med grannen om de där korna och när man jagar den där draken.

Och min känsla är att Khelatar misslyckades på den punkten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag kanske uttrycker mig klumpigt och isf ber jag om ursäkt . Vad jag menar är att om man inte vill spela spelet på ett visst sätt så är det ju bara att spela det på ett annat . Om man inte är intresserad av grisodlar barbarer som fejdar med grannklanen om vems kossa som skall få dricka i floden eller om gothar är skyldig guthar 5 guldmynt för att hen sabbade guthars potatisskörd så är det ju bara för SL att inte lägga fokus på det och skapa en annan typ av äventyr eller ?
Grejen är väl - som med nästan alla spel i min mening - att spelet måste vägleda mig som läsare. Det bästa och enklaste sättet att göra det är att förse ett spel med välgjorda äventyr eller äventyrsmiljöer. Det finns spel som inte går den vägen men de har ofta svårare att nå ut (det finns bra undantag jag vet). Ska jag skala av saker uppstår alltid frågan varför jag alls ska använda spelet? De spel som klarar de är då främst sådana som redan byggt upp en gedigen setting genom tidigare utgivning - ett spel utan den fördelen har betydligt svårare att sälja sig själva.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag kanske uttrycker mig klumpigt och isf ber jag om ursäkt . Vad jag menar är att om man inte vill spela spelet på ett visst sätt så är det ju bara att spela det på ett annat . Om man inte är intresserad av grisodlar barbarer som fejdar med grannklanen om vems kossa som skall få dricka i floden eller om gothar är skyldig guthar 5 guldmynt för att hen sabbade guthars potatisskörd så är det ju bara för SL att inte lägga fokus på det och skapa en annan typ av äventyr eller ?
Absolut, så kan man ju göra men jag kan ju känna lite att varför ska jag spela grottröj i en rätt fräck fantasy-järnålder? Vill jag inte hellre spela ett spel som gör grottröj bra, typ BECMI i så fall?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Absolut, så kan man ju göra men jag kan ju känna lite att varför ska jag spela grottröj i en rätt fräck fantasy-järnålder? Vill jag inte hellre spela ett spel som gör grottröj bra, typ BECMI i så fall?
Jag förstår vad du menar men om vi tex tar DnD som exempel eftersom du nämner BECMI , om jag inte vill hack n slasha gobbos i grottor så kan jag ju göra en kampanj där man är pirater på sjön eller en hovkampanj eller en kampanj där man är en cirkus som reser runt i landet eller vad det nu månde vara på samma sätt som folk hävdar att DnD är inte bara Dungeon bashing och hack n slasha utan det är vad man gör det till på samma sätt torde det ju "kunna" vara så även med khelataar att det är vad man gör det till
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag förstår vad du menar men om vi tex tar DnD som exempel eftersom du nämner BECMI , om jag inte vill hack n slasha gobbos i grottor så kan jag ju göra en kampanj där man är pirater på sjön eller en hovkampanj eller en kampanj där man är en cirkus som reser runt i landet eller vad det nu månde vara på samma sätt som folk hävdar att DnD är inte bara Dungeon bashing och hack n slasha utan det är vad man gör det till på samma sätt torde det ju "kunna" vara så även med khelataar att det är vad man gör det till
Själv känner jag väl att det blir rätt märkligt att göra ett spel med en fräck, originell järnålderssetting och sedan ge ut fantasygrottor modell 101 som äventyr till det. Det känns ogenomtänkt och jag skulle välja bort ett sådant spel idag. Back in the days var det ju inte så noga, för vi förstod inte bättre, och det vi hade ju ofta kul ändå. MERP är ju typ det sämsta system man kan tänka sig för att köra i Tolkiens Midgård men vi hade ju sjukt kul ändå. Det betyder inte att vi led av falskt medvetande. Idag skulle jag dock aldrig välja att använda det systemet eller den sortens äventyr om jag skulle spela i Tolkiens Midgård - det finns spel som gör det jobbet bättre.
 
Last edited:
Top