Flera rollpersoner per spelare

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Precis. Att ha flera RP per spelare som kan ge möjlighet att variera utbudet av bakgrund bland RP.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Sen tror jag att de flesta spelare fastnar för någon av sina rollpersoner lite mer än övriga, och det är ju inget fel i sig självt.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Prövade en gång att låta spelarna spela 2 officerare (som var huvudsakliga rollpersoner) men även deras soldater. Funkade helt ok och var ett intressant grepp att pröva.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Gör det relativt ofta i OSR D&D. Det fungerar bra, det gäller bara att spelaren får till en duo mekanik så att det känns som att NPC:en som pratar mindre också är med. Att spela typ Han och Chewie är tex great där man har en karaktär som inte kan prata med resten av gruppen,
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Gillar det: B/X, DCC comes to mind. Men även olika försök i trad-spel med companions, hyrsvärd, familiars som kofotas in.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Två spelare som tillsammans spelar ett gäng om fem figurer har vi gjort. Funkar bra. Man får en annan sorts story bara.
 
  • Like
Reactions: PAX

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Spelar med följeslagare i Symbaroum. Dock hade bara vissa i gruppen en följeslagare och andra inte.
Det resulterade i en obalans i rampljuset som ingen var nöjd med. Vare sig spelare med eller utan "extra" eller spelledaren.

Vi pratade om det och gjorde om följeslagarnas funktion så de hade effekt men inte tog plats. Blev bra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Vi pratade om det och gjorde om följeslagarnas funktion så de hade effekt men inte tog plats. Blev bra.
Skulle du kunna vidareutveckla detta i hur du sköter det regelmässigt?

Själv brukar jag köra med att djur och liknande ger specialförmågor till rollpersonen, snarare än att de ger en extra handling. Samma sak skulle jag göra med hantlangare.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Skulle du kunna vidareutveckla detta i hur du sköter det regelmässigt?
Detta gäller Symbaroum

Bakgrund för de som inte spelat
1. Följeslagare kan få XP som spelarkaraktärer, vilket gör att de blir mäktigare med tiden
2. Precis som många andra rollspel är "action-economy" mycket viktig i detta spel.
3. Huvudrollpersonen var tvungen att vara en fungerande del i samhället. Följeslagaren kunde vara en min-maxad stridsmaskin.

Vi har haft 3(4 potentiellt) varianter av följeslagare totalt och alla upplevde en skevhet, inklusive de som hade en bonuskaraktär.

A. Ett lojalt husdjur. (vanligt djur)
Initialt delaktig i striden. På den tiden var vi ovana vid systemet. Husdjuret tog mest tid.

Beslut om att husdjuret inte var delaktig i striden. Det kunde "ta en träff" för sin husse/matte om det behövdes för att överleva. Annars varnade det för fara vid lägret.

Alla inklusive ägaren var nöjd. Och vi gick från 8 till 7 karaktärer....snabbare strider...mer spel

B. En Flammande tjänare (magiskt ritual för Ordensmagiker), blev dock aldrig aktuellt.
Men nu var vi som grupp medvetna om "problemet" med att vissa hade och andra inte hade följeslagare

Beslut var att "ritualen" var aktiv under "en tid" men inte permanent. Dvs du gick inte runt med en flammande tjänare i trästaden Tistla Fäste. Det var något du var tvungen att aktivera under rätt omständigheter.

Det diskuterade fram och tillbaka kring "action-ekonomi" men inget exakt beslut togs.
Ett förslag var att man hade 3 handlingar totalt på sina två karaktärer, dvs följeslagaren hade enbart en handling om huvudkaraktären använde båda sina. Detta förslag stöttes och blöttes och slutade som"målbild" senare (se Bjära)

C. Skyddsängel.
Eftersom Flammande tjänar varianten (inte alltid aktiv) inte fungerar här så funderade vi vidare och en av oss kom på en brilliant ide. Vi gav Skyddsängeln förmågan Livvakt och satte den förmågan som "gate-keeper" för att ängeln skulle aktiveras.

Detta ledde till att Prios prästen som normalt höll sig längst bak i skydd inte kunde räkna med att livvakten aktiverades....således stannade hen kvar där bak vilket gjorde att livvakten inte aktiverades förrän det var "nödvändigt". Detta gjorde att Skyddsängeln inte närvarade vid 70-80% av alla strider men fanns där vid behov. (så var vi nere på 6 personer).

Tyvärr var en tvungen att sluta.....prat om IRL eller något annat konstigt....så var vi 5

D. Bjära. (häxritual att binda ett djur/djurande till sig för skydda sig/ spana
Ett kraftfullt rovdjur som pga "min-max" kunde göra mer än vanliga rollpersoner efter ett tag.

Vi löste det här (eftersom Flammande tjänarens tillfälliga inhopp och Skyddsängelns "gate-keeper" inte fungerade) genom att bestämma att om Följeslagaren var fullt aktiv så skulle huvudpersonen stå tillbaka......vilket gör att vi nu är nere på 4....vilket gör att fienderna är klart mycket färre.
Om huvudkaraktären är aktiv så "uppehåller" följeslagaren en fiende. Dvs inga slag slås utan de är som en statisk bakgrundsbild.
Vilket gör att vi hinner mer "äventyr"



Kort version
Vanliga husdjur - Ej delaktiga i strid
Hyrsvärd - de är i bakgrunden (inga egna slag) eller så är huvudpersonen i bakgrunden (rekommendation ej regel)
Flammande Tjänare - inte alltid aktiva
Skyddsängel - satt bakom en gate-keeper
Bjära - de är i bakgrunden (inga egna slag) eller så är huvudpersonen i bakgrunden (rekommendation ej regel)

Har fungerat väl. Löste sig efter diskussion. Men det kanske var lättare eftersom alla inblandade uppfattade det som ett problem. Hade varit svårare om någon inte insåg "problemet"

Följeslagare skall fylla en funktion är mitt tips och alla skall ha samma "resurs"
-Är ni bara två spelare som inte kan fylla alla positioner. Ta varsin följeslagare som får fylla nödvändiga funktioner
-ÄR ni alla "icke-stridisar". Alla har ett hyrsvärd som fyller stridsfunktionen.


Nästa steg är vad man skall göra om en följeslagare kan bli bättre (dvs få xp) För det blir ett problem
- om de inte får xp så blir de verkningslösa med tiden, de måste följa med xp-kurvan i spelet (om ett sådant finns)
- om de får lika mycket xp som huvudkaraktären men bara skall fylla en roll så blir de "min-maxade" på det området.

- mitt förslag är att de får XX% av huvudkaraktärens xp.....hur mycket tror jag passar....jag höftar vilt och säger ca 50% i Symbaroum.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Men tråden handlar ju specifikt om att ha fler RP för att fylla ut gruppen, eftersom spelarna är för få. Att rollpersonerna ska dö är ju väldigt kontraproduktivt.
Ja absolut, menar bara att mitt inlägg som svarades och citerades handlade om funnels och vilka spel som pratar om sånt. Det finns säkert en massa andra spel som pratar om att spela flera RP i andra kontext.

Edit: en grej som jag såg nån ta upp nån gång (tror det handlade om AW då där man kan ta en till RP när man levlar) var att det viktigaste är att man ser till att rollpersonerna har relationer till de andras rollpersoner och inte sina egna. Annars riskerar man att få motsvarande den där grejen när SL sitter och har dialoger mellan SLPs.
 
Top