Tyck till om Caldarox

Masen

Veteran
Joined
20 Jun 2021
Messages
6
Hej hej!

Jag håller på med lite nytt material till Riotminds spelvärld Caldarox. Jag vet att forumet inte är så glada i RM generellt, men jag tänker ge detta ett försökt. Jag skulle hemskt gärna uppskatta all feedback kring världsboken och settingen Caldarox och vad ni skulle vilja se från den världen i framtiden. Vad gillade ni? Vad hatade ni?

I framtiden kan jag komma att behöva några frivilliga ögon som kan ge mer detaljerad feedback på materialet, så om det skulle vara intressant för någon så anmäl gärna det här i tråden så hör jag av mig när det blir aktuellt.

Allt gott!
- Max
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Jag hade gärna skrivit något lite mer genomtänkt, men jag saknar ett ex och vad jag kan se så går det inte att köpa just nu. Skall rota lite och se om jag inte hade något nånstans från innan...

Tror att många nog blir lite besvikna på att det inte är Ereb Altor, och inte riktigt ger Caldarox en chans som egen spelvärld. Den kanske kommer mer till sin rätt till Ruin Masters, utan "bagaget"?

Vad jag minns från när jag läste den fanns det definitivt coola idéer där - kopplat till att det är en postapokalyptisk spelvärld bokstavligen byggd på ruinerna av det gamla.

Jag har för mig det var andra coola grejer med. Skall se om jag kan uppfriska minnet och återkomma :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag har ett vagt minne av att Spelsnackarna pratat om Caldarox i något avsnitt av podden. Det kanske kan vara till hjälp. Annars vet jag ärligt talat ingen som tittat på Caldarox efter besvikelsen med DoD 2016.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Kul att du frågar om input! Jag har inte hunnit läsa Caldarox ännu, men ska se om jag hinner när semestern börjar.

Det jag spontant känner är att jag tycker det vore roligt med mycket små "påskägg" som refererar tillbaks till gamla Ereb Altor, att man i den "nya" världen hittar rester av den gamla. Det är ju kanske knepigt med namn och sånt, jag vet inte hur det funkar med upphovsrätten, men man kanske kan "fila av serienumren", och låta de gamla namnen ha förvrängt så att man känner igen dem men är annorlunda, så att säga.

Hoppas att du kan få mer positiv feedback! (I'm looking at you, wrnu!)

MVH

/Magnus
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag vill gärna läsa! Men ska man köpa nya Ereb Altor boxen då?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag tror att den stora risken är att det helt enkelt blir för lite material som släpps. Går man ut med att det är en spelvärld och åtminstone i tanken en uppföljare till Ereb Altor så är det nog det folk förväntar sig och vill ha. Det är nog egentligen viktigare än innehållet i enskilda produkter.

Det räcker liksom Inte bara med en världsbok och ett äventyr. Utan det krävs att flera områden faktiskt får sina egna beskrivningar (moduler), att det släpps ett par, tre kampanjer och därutöver en hel del kortare äventyr och annat blandat material.

Hittills tycker jag inte att de verkar ha haft varken kapaciteten eller ambitionen. (Och inga andra svenska rollspelstillverkare heller, med undantag för Neogames/Eon).

//EvilSpook
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag tror att den stora risken är att det helt enkelt blir för lite material som släpps. Går man ut med att det är en spelvärld och åtminstone i tanken en uppföljare till Ereb Altor så är det nog det folk förväntar sig och vill ha. Det är nog egentligen viktigare än innehållet i enskilda produkter.

Det räcker liksom Inte bara med en världsbok och ett äventyr. Utan det krävs att flera områden faktiskt får sina egna beskrivningar (moduler), att det släpps ett par, tre kampanjer och därutöver en hel del kortare äventyr och annat blandat material.

Hittills tycker jag inte att de verkar ha haft varken kapaciteten eller ambitionen. (Och inga andra svenska rollspelstillverkare heller, med undantag för Neogames/Eon).

//EvilSpook
Det handlar sällan varken om kapacitet eller om ambition, utan främst om att det inte finns tillräckligt många intressenter för att det ska bli försvarbart. Men det är lite OT.
 

Masen

Veteran
Joined
20 Jun 2021
Messages
6
Tack för alla svar!

Jag tror fundamentalt att det stjälpte mer än det hjälpte Caldarox att vara länkat tillbaka till Ereb Altor eftersom att många då, som du säger Leon, inte gav spelvärlden en chans. Att DoD2016 inte var det många hade tänkt sig hjälpte nog inte heller goodwillen. Om jag får gissa (eftersom att jag inte sitter inne på någon hemlig info så kan jag bara gissa) så ligger nog framtiden för Caldarox i Ruin Masters (engelskt dungeon-crawl från riotminds) snarare än i Drakar och Demoner. Jag hoppas det kan ge spelvärlden ett nytt liv eftersom att det kändes lite döfött när vi släppte Caldarox till DoD, såg knappt några diskussioner om det.

Jag hoppas det blir som du säger, EvilSpook, att det ska bli fler initiativ och att jag och andra kan få chansen av RM att bygga ut världen som de gjorde med Trudvang. Rom byggdes inte på en dag, och det gör inte en spelvärld heller.

Lemur, om du är intresserad av att läsa i framtiden och ge dina åsikter skulle jag satsa på Ruin Masters :)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Det handlar sällan varken om kapacitet eller om ambition, utan främst om att det inte finns tillräckligt många intressenter för att det ska bli försvarbart.
Menar du nån typ av medarbetare/skribenter eller faktiska köpare? Kickstartern drog ju in 250 tusen även om förutsättningarna var sådär. Så ett visst intresse verkar det ju ändå finnas därute?!

//EvilSpook
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Menar du nån typ av medarbetare/skribenter eller faktiska köpare? Kickstartern drog ju in 250 tusen även om förutsättningarna var sådär. Så ett visst intresse verkar det ju ändå finnas därute?!

//EvilSpook
En kickstarter av en grundbok som drar in 250 000 har kanske runt 300 backers.

Av dessa köper kanske 50%, om man har tur, en modul. Det blir 150 backers. Det är väldigt, väldigt lite, och modulens budget blir därför av nödvändighet mycket begränsad.

Jag skulle säga att för att modulutgivning ska vara ekonomiskt försvarbart, om man har som mål att gå med vinst, behöver man ha sålt grundboken i åtminstone 5-700 ex, gärna 1000. Detta behöver inte tvunget stoppa en - det finns enstaka exempel på spel som gått sämre än så och ändå ger ut material i en stadig ström, och vi älskar dem för det. Men används någonsin det materialet, är frågan?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Nu har jag hunnit läsa lite mer. Jag tror min uppfattning kvarstår - det finns mycket coolt här - fornmarkerna, ruinbälterna, alla riddarordnar och borgar, farorna som beskrivs kopplat till olika terrängtyper. Det här är coolt och upplagt för äventyr! Känns också som naturligt upplägg för hex-crawl!

Om jag skulle ge lite konstruktiv feedback vore det nog att det är ganska långa beskrivande texter, och ibland får man leta en del för att plocka ut russinen ur kakan. Det kan vara en skillnad i still kanske, men jag föredrar nog när det är lite mer kort och koncist - gärna mer punktlistor och redskap för läsaren att hänga upp sitt äventyrande på en beskrivande eller kronologiska texter.

Gillar avsnittet med platser - det är vad jag menar. Korta koncisa beskrivningar med äventyrkrokar. Påminner lite om hur Age of Arthur presenterar sin setting, vilket är ett gott betyg!
 

Masen

Veteran
Joined
20 Jun 2021
Messages
6
Monsterboken drog in 156 000. En väldigt fin monsterbok för den delen, jag gillar den skarpt.

/M
Tack! Det värmer.

Nu har jag hunnit läsa lite mer. Jag tror min uppfattning kvarstår - det finns mycket coolt här - fornmarkerna, ruinbälterna, alla riddarordnar och borgar, farorna som beskrivs kopplat till olika terrängtyper. Det här är coolt och upplagt för äventyr! Känns också som naturligt upplägg för hex-crawl!

Om jag skulle ge lite konstruktiv feedback vore det nog att det är ganska långa beskrivande texter, och ibland får man leta en del för att plocka ut russinen ur kakan. Det kan vara en skillnad i still kanske, men jag föredrar nog när det är lite mer kort och koncist - gärna mer punktlistor och redskap för läsaren att hänga upp sitt äventyrande på en beskrivande eller kronologiska texter.

Gillar avsnittet med platser - det är vad jag menar. Korta koncisa beskrivningar med äventyrkrokar. Påminner lite om hur Age of Arthur presenterar sin setting, vilket är ett gott betyg!
Mycket bra feedback! Det tar jag till mig av på riktigt. Själv gått i liknande tankar för detta projekt.
 

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
25
Det finns flera bra saker med boken:
- Den är heltäckande med information om allt från bröllop till begravning. Inte jättenödvändigt men jag har ändå haft lite nytta av det för att kunna beskriva när rollpersonerna snubblar in i en stad och det t.ex. pågår ett bröllop eller en begravning. Kul för inlevelsen.
- Det finns, precis som skrevs ovan, många äventyrsfrön i texten. Stycket om Goleborg har givit mig uppslag till flera olika äventyr.
- Slumptabellerna som följde med i rollpersonshäftet ger en del variation till rollpersonerna när man skapar dem. Vissa av dem ger även möjligheter för framtida spel.
- Det är lite roligt med några throwbacks till gamla Ereb men jag vet inte om de är nödvändiga i framtiden?
- Kapitlet med platser är mycket bra och innehåller en mängd nyttiga saker.

Saker att förbättra:
- Ibland kan äventyrsfröna vara lite svåra att se vid en första genomläsning. Jag hade i vissa fall uppskattat en punktlista med konfliktytor/äventyrsfrön för att lättare hitta inspirationen.
- Det alternativa sättet att skapa rollpersoner på upplever som jag överflödigt. Det hade varit bättre att "tweka" det ordinarie systemet med t.ex. en alternativ metod hur man placerar ut sina "X".
- Stats och bilder på de monster som beskrivs i texten hade varit kul. Jag kan nog sätta ihop en "svarlandsmantikora" ändå men för stämningens skull hade det varit bra.

Saker jag vill veta mer om:
- Fornmarkerna! När jag läst böckerna så uppfattar jag det som att det är dessa som är spelets centrum, det är dessa spelet vill att man ska utforska. Det här behöver inte vara författarens mening men det är i alla fall så jag uppfattar texten.

Allt ovan sagt så tycker jag det är ett bra arbete du gjort och vill du ha hjälp i framtiden så hjälper jag gärna till.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Tack för alla svar!

Jag tror fundamentalt att det stjälpte mer än det hjälpte Caldarox att vara länkat tillbaka till Ereb Altor eftersom att många då, som du säger Leon, inte gav spelvärlden en chans. Att DoD2016 inte var det många hade tänkt sig hjälpte nog inte heller goodwillen. Om jag får gissa (eftersom att jag inte sitter inne på någon hemlig info så kan jag bara gissa) så ligger nog framtiden för Caldarox i Ruin Masters (engelskt dungeon-crawl från riotminds) snarare än i Drakar och Demoner. Jag hoppas det kan ge spelvärlden ett nytt liv eftersom att det kändes lite döfött när vi släppte Caldarox till DoD, såg knappt några diskussioner om det.

Jag hoppas det blir som du säger, EvilSpook, att det ska bli fler initiativ och att jag och andra kan få chansen av RM att bygga ut världen som de gjorde med Trudvang. Rom byggdes inte på en dag, och det gör inte en spelvärld heller.

Lemur, om du är intresserad av att läsa i framtiden och ge dina åsikter skulle jag satsa på Ruin Masters :)
Kul att du jobbar på nytt material till Caldarox!
Ska det länkas till Ereb Altor så hade det som nämts varit kul att känna igen sig i någon del om än i raserad form, se dock upp så det inte blir något rättighetsproblem. Ska ärligen säga att jag inte hunnit läsa så mycket av det nya materialet till DoD2016 och Caldarox (kanske hinner med en del på semestern). Tror dock att en del av det som gjorde att det ej blivit så mycket diskussioner är iaf dels pga stor konkurrens inom fantasygenren runt tiden för DoD2016 och Caldarox. Visste knappt själv i vilken ände jag skulle börja med allt som kom ut och är fortfarande ej ikapp med allt spelande och läsande från de åren.
 

Masen

Veteran
Joined
20 Jun 2021
Messages
6
Det finns flera bra saker med boken:
- Den är heltäckande med information om allt från bröllop till begravning. Inte jättenödvändigt men jag har ändå haft lite nytta av det för att kunna beskriva när rollpersonerna snubblar in i en stad och det t.ex. pågår ett bröllop eller en begravning. Kul för inlevelsen.
- Det finns, precis som skrevs ovan, många äventyrsfrön i texten. Stycket om Goleborg har givit mig uppslag till flera olika äventyr.
- Slumptabellerna som följde med i rollpersonshäftet ger en del variation till rollpersonerna när man skapar dem. Vissa av dem ger även möjligheter för framtida spel.
- Det är lite roligt med några throwbacks till gamla Ereb men jag vet inte om de är nödvändiga i framtiden?
- Kapitlet med platser är mycket bra och innehåller en mängd nyttiga saker.

Saker att förbättra:
- Ibland kan äventyrsfröna vara lite svåra att se vid en första genomläsning. Jag hade i vissa fall uppskattat en punktlista med konfliktytor/äventyrsfrön för att lättare hitta inspirationen.
- Det alternativa sättet att skapa rollpersoner på upplever som jag överflödigt. Det hade varit bättre att "tweka" det ordinarie systemet med t.ex. en alternativ metod hur man placerar ut sina "X".
- Stats och bilder på de monster som beskrivs i texten hade varit kul. Jag kan nog sätta ihop en "svarlandsmantikora" ändå men för stämningens skull hade det varit bra.

Saker jag vill veta mer om:
- Fornmarkerna! När jag läst böckerna så uppfattar jag det som att det är dessa som är spelets centrum, det är dessa spelet vill att man ska utforska. Det här behöver inte vara författarens mening men det är i alla fall så jag uppfattar texten.

Allt ovan sagt så tycker jag det är ett bra arbete du gjort och vill du ha hjälp i framtiden så hjälper jag gärna till.
Otroligt roligt att höra att du har haft glädje av boken. När man sitter och skriver är det lätt att man känner att man jobbar i ett vakum och sedan skjuter ut det man gjort till den stora evigheten i tystnad. Så, det värmer att höra. Och jag tar till mig av det konstruktiva du kom med också, stort tack för det!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
Nu måste jag erkänna att jag inte läst något av Riotminds material på väldigt länge, men fick ändå en idé. Om det är så att Caldorax är en värld efter Ereb som gått under och det ska vara throwbacks utan några problem vad gäller rättigheter skulle det ju vara rätt kul att göra på så sätt som man i Mutsnt gör med vår tid. Det vill säga hitta spår av dem gångna tiden (Ereb) men totalt missuppfatta vad det hela handlade om. Det finns legender om den modige minotauren Grimogrom som bringade ära till stora riken, det sjungs om en vanskapt häxa med en svart formelbok som bodde i en gigantisk ros. Och så vidare. Som sagt, har inte läst om Caldorax innan, så detta kanske redan är gjort?
 
Top