TobiasEkwall
Hero
- Joined
- 26 Aug 2007
- Messages
- 1,022
På det stora hela är jag en rätt traditionell rollspelare, altså inte fullt gamla dungound and dragons traditionell, men neotrad, sandlådor och fisktankar. Spelarna har var sin karaktär och spelledaren håller hårt i värld och spelledarkaraktärer.
Men ibland ger jag mig in kast med flummiga spelledarlösa historier. Det har blivit ett par vänder sjätte inseglet och lite tespian.
Något jag har tänkt på är att det typ alltid finns någon poäng ekonomi, tärningar man får när man "spelar rätt" enligt sin karaktärs drivkrafter eller enligt genrens konventioner. Och vi glömmer alltid bort det tills det kommer någon form av resolutions situation. Då sitter man där utan tärningar.
Känner folk igen sig i det här?
Hur för folk för att minnas? Sitter Det automatiskt?
Det är ju ett litet bekymmer då det blir liksom ett hack när man inte har den metavaluta som spelet antar att man ska sittta på.
Men ibland ger jag mig in kast med flummiga spelledarlösa historier. Det har blivit ett par vänder sjätte inseglet och lite tespian.
Något jag har tänkt på är att det typ alltid finns någon poäng ekonomi, tärningar man får när man "spelar rätt" enligt sin karaktärs drivkrafter eller enligt genrens konventioner. Och vi glömmer alltid bort det tills det kommer någon form av resolutions situation. Då sitter man där utan tärningar.
Känner folk igen sig i det här?
Hur för folk för att minnas? Sitter Det automatiskt?
Det är ju ett litet bekymmer då det blir liksom ett hack när man inte har den metavaluta som spelet antar att man ska sittta på.
Både D6i och Sakval har mekanismer i preppen för att förhindra det. I D6i står det explicit att du är en hjälte som vill göra gott, och att du kämpar mot din karaktärssvaghet. I Sakval har du ditt ankare, som är någon du genuint älskar och bryr dig om.