Varulv [Häxmästarnas rådslag] Spelet slut

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Wow!

Jisses vad jag var slut sista rundan!

Alla ska ha cred för sina insatser!

@Vimes förstås, men även @Impetigo som var himla bra. @LJSLarsson tycker jag vinner priset för högst kvalitet/inlägg.

Och så förstås Xyas och Björn! Vilka stjärnor!

Tack till alla för ett kul parti och ganska* skönt att få vinna ännu ett varulvsspel!

Och jag ser fram emot att få bjuda på öl om våra vägar korsas och den här hemska sjukdomen tar slut någon gång! Påminn mig bara om att vi spelat varulvsspel så ska jag dra en skröna om hur man ulvar sig som en Basse!

😀


*Multiplicera det med det högsta tal @Björn den gode kan komma på!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Mina tankar om upplägget: På det stora hela är jag nöjd! Jag tyckte att det fungerade bra. Jag hade vissa designmål:
  1. Jag ville att det skulle finnas saker att prata och ha åsikter om redan i R1. Inte bara analys av spelupplägget, utan faktiska
    beslut att ta. Hur ska förmågorna användas? Vem ska göra vad?
  2. Jag ville skapa diskussioner i byn om hur man bäst använder förmågorna. Lockelsen att utnyttja extramordet. Vem ska blockas, och så vidare. Och även om hur förmågorna användes. Här var jag supernöjd över hur ni bedyrade att Korpas mord aldrig skulle användas. Någonsin. På riktigt! Och sedan användes det så mycket det bara gick. Och jag ville se hur ulvarna kunde försöka jobba med att använda sina förmågor för sin egen vinning utan att avslöjas av byn.
  3. Jag ville ge information till byn, men genom källor som krävde att man litade på någon. Ett bra exempel här var ju när Sidd sköts och Larsson mördades. Nu var det kanske inte så mycket diskussion om det, men jag gillade hur man kunde veta Sidds lagtillhörighet, men det krävde att man litar på både Larsson och Vimes. Samma sak med sianden från en död siare, även om det av förklarliga skäl inte kom upp denna gång.
  4. Jag ville skapa intressanta synergieffekter mellan förmågorna. Här tycker jag också att vi fick en hel del intressanta situationer. Till exempel R1-grejen där Hellzon stal skyddsvästen, men blev blockad och mördad, och Empi hade den kvar, men blev dubbeldödad genom Korpa. Mycket kul!
  5. Till sist gillade jag helt enkelt tanken på en spelare som alla visste var siare, men som också kunde vara ulv. Det var min första tanke som fick mig att utveckla konceptet. När jag sedan slumpade rollerna och det faktiskt blev så (helt ärligt slumpat!) så tyckte jag att det var skitkul och såg fram emot att se vad Björn skulle göra med detta. Hur skulle han snacka sig ur att han levde så länge?
Jag tror att allas förmågor, utom Xyas, fick direkt eller indirekt inverkan på spelet. Det är jag nöjd med. Jag är lite missnöjd med passantiker-rollen, som var den sista jag kom på. Den fick ju sin synergi med Korpas mord, lite som jag tänkt, men den gjorde också att det inte var en rimlig taktik att mörda Björn och ge ett grönsiande från dödsriket. Jag vet inte om de hade gjort det (antagligen inte), men det hade varit kul att det vore en möjlighet.

Efter att jag slumpat kände jag att det kanske var lite viktat till ulvarnas fördel, men det vete fasen om det var, egentligen. De vann framförallt genom skicklighet. Och jag är inte säker, men jag tror att jag skrev min potentiella ursäkt om obalans innan jag lottade rollerna! Vad tyckte ni, såhär i efterskott? Var det obalanserat som grundkoncept, och var det obalanserat med tanke på hur lottningen blev?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag brukar ju följa med speltrådarna när det är varulvsspel (att läsa allt brukar vara absolut max vad jag orkar med så att vara deltagare svindlar...) men runda 1-2 var det inte rimligt för ni vräkte ur er inlägg. Runda 3 var också högt tempo, så det måste ha varit det inläggstätaste spelet på länge va?

Det kändes också som fler irriterade inlägg än vanligt, alltså att ni var mer irriterade på varandra än de senare varulvsspelen vi haft. Upplevde ni deltagare det också så?

Och grattis till varulvarna. Jag var helt off (men så har jag ju läst färre poster än vanligt, typ hoppat över flera sidor för att jag inte orkat så jag får skylla på det).
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Jag har sagt att jag tänker tro att Xyas är häxa även om det visar sig att han inte är det. Så jag tror att alla här ljuger :)

Bra spelat hörni, synd att jag trodde på dig Xyas^^
Tack och bock
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Sen tycker jag vi var lite elaka mot Genesis när vi direkt började hitta kryphål, (Vimes ska förstås kopiera alla inlägg från dödsriket annars är han ulv!) och även nu på slutet när vi började komma in på detaljer som "men exakt när checkas vinstvillkoren" (hade dom checkats efter varje steg hade ju spelet varit slut typ där också för då hade väl alla röstat på Korpa) men jag tyckte han tålmodigt och bra lyckades reda ut alla frågetecken. Fördelen med stängda upplägg är ju att man alltid kan retconna sina egna regler ;)
Alltså, min största lärdom är att tänka igenom riktigt ordentligt i förväg och sedan verkligen läsa igenom sitt startinlägg. Jag filade ändå på det där rätt mycket, men det var sjuka mängder information som var otydlig eller rakt av saknades. Och vissa saker hade jag helt enkelt inte tänkt på utan fick göra avgöranden när de togs upp. Först så skrev jag ju förtydliganden i tråden när saker dök upp, men jag kände att det kunde påverka spelet och övergick till en policy att endast ge svar på direkta frågor, och endast på exakt de frågor som ställs (och inte lägga till typ "Fast om X sker så händer ju Y istället"), för att vara så opartisk som möjligt. Och det blev ju lite ett spel i sig, tänker jag, att fundera ut reglerna och klargöra dem för att se konsekvenserna. :gremgrin:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har sagt att jag tänker tro att Xyas är häxa även om det visar sig att han inte är det. Så jag tror att alla här ljuger :)

Bra spelat hörni, synd att jag trodde på dig Xyas^^
Tack och bock
Skitkul att du var med, och förlåt att jag drog in dig utan förvarning på hur tidsintensivt det är, när du försöker att hålla dig borta från dator och mobil (något jag lite förträngt).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag tror att allas förmågor, utom Xyas, fick direkt eller indirekt inverkan på spelet. Det är jag nöjd med. Jag är lite missnöjd med passantiker-rollen, som var den sista jag kom på. Den fick ju sin synergi med Korpas mord, lite som jag tänkt, men den gjorde också att det inte var en rimlig taktik att mörda Björn och ge ett grönsiande från dödsriket. Jag vet inte om de hade gjort det (antagligen inte), men det hade varit kul att det vore en möjlighet.

Efter att jag slumpat kände jag att det kanske var lite viktat till ulvarnas fördel, men det vete fasen om det var, egentligen. De vann framförallt genom skicklighet. Och jag är inte säker, men jag tror att jag skrev min potentiella ursäkt om obalans innan jag lottade rollerna! Vad tyckte ni, såhär i efterskott? Var det obalanserat som grundkoncept, och var det obalanserat med tanke på hur lottningen blev?
Jag hade nog inte skjutit mig själv ändå, men absolut kom funderingen upp men som du säger blev ju omöjlig av passantikerrollen. Jag vill ju tro att vi var skickliga, och fy satan vad jag kämpade för att överleva, särskilt då runda två. Men spontant så tror jag nog ändå att det var lite fördel lag ulv (vilket iofs inte är fel med tanke på hur ruskigt bra den här byn brukar vara) när jag analyserade förmågorna så var det flera som var riktigt mäktiga som ulvar men som samtidigt var ganska halvdåliga som bybor (Korpa, Hellzon, Vimes var ju alla såna till exempel tycker jag). Sen behöver man nog lösa det där med Nekromantikerrollen också för det blir lite otydligt att man inte får skicka hela citat, hur nära och hur mycket får man skicka i så fall liksom.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Ratade roller:

1. Bakoframtiker. Kan byta plats på två spelares förmågor.
2. Secondhandtiker (originalversionen). Kan plocka upp en döds förmåga någon gång under spelet.
4. Skvallertantiker. Kan skicka dolda meddelanden till andra spelare via PM. Dessa får svara i samma PM-tråd, om de vill, men kan inte själva ta kontakt. Får även diskutera med personer som inte är med i spelet alls.
5. Tjänstemantiker. Tar reda på vem någon använde sin förmåga mot.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Sen behöver man nog lösa det där med Nekromantikerrollen också för det blir lite otydligt att man inte får skicka hela citat, hur nära och hur mycket får man skicka i så fall liksom.
Ja, jag antar det. Men man brukar ju ha en regel om att man inte får citera roll-PM, så jag tänkte att det var lite samma sak. Eventuellt kunde man låta nekromantikern endast få kommunicera ut från dödsriket när hen hamnat där, och inte innan. Men jag tyckte att det var lite kul för folk som åkt ut att ha någonstans att diskutera spelet och kunna påverka det litegrann, också.

EDIT: Eller låta dödsriket komponera ett meddelande som SL skickar till nekromantikern som PM.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag försökte ju hälsa till Dödsriket, ni som huserade där tänkte ni på det?

Jag tyckte (till och med som ulv) att det hade varit helfestligt om alla skickade in "spökröster" för att på så vis hjälpa byn, men det kanske bara kändes drygt?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
4. Skvallertantiker. [...] Får även diskutera med personer som inte är med i spelet alls.

Jag gillar tanken, jag skulle änne mer tycka om förmågan om den fick en att få ha en privat PM tråd med en annan specifik erfaren varulvspelare. Typ
Lukasiker: Du har förmågan att få ha en PM tråd med Lukas om spelet.
(men förmodligen borde det vara med en bättre spelare än mig)
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ja det var verkligen världsklass på ulveriet denna gång. Vi blev helt borttrollade!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Jag försökte ju hälsa till Dödsriket, ni som huserade där tänkte ni på det?

Jag tyckte (till och med som ulv) att det hade varit helfestligt om alla skickade in "spökröster" för att på så vis hjälpa byn, men det kanske bara kändes drygt?
Vi spökröstade faktiskt i sista rundan. Enhälligt på dig... (fast det var bara fyra som röstade med tanke på att dödsriket var uppdelat i två)😁
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Ja, jag antar det. Men man brukar ju ha en regel om att man inte får citera roll-PM, så jag tänkte att det var lite samma sak. Eventuellt kunde man låta nekromantikern endast få kommunicera ut från dödsriket när hen hamnat där, och inte innan. Men jag tyckte att det var lite kul för folk som åkt ut att ha någonstans att diskutera spelet och kunna påverka det litegrann, också.

EDIT: Eller låta dödsriket komponera ett meddelande som SL skickar till nekromantikern som PM.
Ja absolut, själva idén gillar jag, men tja, särskilt i den här byn så blir det klurigt med regler som av nödvändighet blir lite sådär vaga, och du har ju rätt i att det blir ungefär som att inte citera roll-PM men jag tycker den biten också är lite oturlig om jag ska vara ärlig. Men ja, nån variant att dödsriket får skicka ett par meddelande på högst x tecken per dag och som sen går via SL till nekromantikern tror jag är renast. Och så får det väl bli nån regel om att en majoritet i dödsriket måste vara för att det skickas för att det ska gå iväg.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Grattis Basse, Xyas och BDG!

Jag gillar att dödsrikesmekanismer har blivit en grej, det är ju kul att snacka skit med övriga döda även om det av rimliga anledningar inte kan bli särskilt mäktigt.
 
Top