[D&D5] Hur många spelare bör man ha?

Ymir

Importerad söderhipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,451
Location
Södermalm
Hur många spelare bör man ha i en grupp för att D&D5 ska fungera optimalt? Normalt sett när jag spelleder lutar jag åt att ha ganska få spelare, 3-4, för att alla ska få maximalt utrymme, men D&D har ju ett fundamentalt speligt inslag, så jag tänker att det kanske behövs en något större grupp än så för att bli bra där?
 
Sedan 3E så är D&D konstruerat och balanserat utifrån att man har fyra spelare (plus spelledare.)
Det går naturligtvis att spela med färre eller fler spelare, men antal monster man möter och liknande kan behöva justeras då.

I äldre versioner av D&D (OD&D, AD&D 1e) så var det däremot inte helt ovanligt att äventyrsmoduler var skrivna för 6-8 spelare.
 
Ja, D&D5s system för att skapa encounters utgår ifrån en grupp på fyra spelare, så din normala gruppstorlek ska inte vara några problem.

Übereil
 
4 är det spelet är byggt runt. Men 3 fungerar lika bra om spelarna bygger bättre karaktärer.
 
Måste man ha en cleric, en fighter, en rogue och en wizard, eller är det lättare att köra konstiga mixar nuförtiden?
 
5 pers (inklusive SL) är det ultimata antalet för alla rollspel tycker jag.
 
Sedan 3E så är D&D konstruerat och balanserat utifrån att man har fyra spelare (plus spelledare.)
Det går naturligtvis att spela med färre eller fler spelare, men antal monster man möter och liknande kan behöva justeras då.

I äldre versioner av D&D (OD&D, AD&D 1e) så var det däremot inte helt ovanligt att äventyrsmoduler var skrivna för 6-8 spelare.

Man är ju 6 i Baldur's Gate och Icewind Dale, jag undrar vad de fick den siffran ifrån...
 
Måste man ha en cleric, en fighter, en rogue och en wizard, eller är det lättare att köra konstiga mixar nuförtiden?

Det finns inga strikta krav på att det är den klasscombon. Eller ens att man har en tank, en striker/skillmonkey, en healer och en war caster. Olika klasser är bra på olika saker och inga parties är bra på allt. Saknar man någon roll så får man se till att kompensera på andra sätt. Jag har t ex spelat en all rogues kampanj en gång - hemligheten där var att man aldrig körde frontalangrepp och aldrig fick stå still. Spelar spelarna smart och lite försiktigt så funkar alla combos (även om vissa är svårare att få till än andra, skulle jag tro).

Übereil
 
Måste man ha en cleric, en fighter, en rogue och en wizard, eller är det lättare att köra konstiga mixar nuförtiden?

5an är bra på att köra konstigare mixer. Hit dice helning löser mycket och har man inte förmånga fäller behövs inte tjuven.
 
Man är ju 6 i Baldur's Gate och Icewind Dale, jag undrar vad de fick den siffran ifrån...

2ed AD&D hade antagligen de mest stuprörssmala klasserna och rollerna någonsin. Eftersom som spelet inte kunde anpassa någonting gruppen stötte på körde man med 6 karaktärer för att maxa chansen att gruppen skulle ha allt som behövdes. Men 5ed har gjort att klasserna inte är allas lika smala längre.

6 karaktärer ökar och chanserna för party banter mellan NPC companions.
 
2ed AD&D hade antagligen de mest stuprörssmala klasserna och rollerna någonsin. Eftersom som spelet inte kunde anpassa någonting gruppen stötte på körde man med 6 karaktärer för att maxa chansen att gruppen skulle ha allt som behövdes. Men 5ed har gjort att klasserna inte är allas lika smala längre.

6 karaktärer ökar och chanserna för party banter mellan NPC companions.

Baldur's Gate, Icewind dale och även senare DnD datorspel som Dungeons&Dragons Online (i princip alla 2 till 3.5 spel) så behövde man ofta 1-2 grabbar med hög AC plus några 3/4th klasser eller 2wf/2h för att kunna screena, så 5-6 personer var ofta idealiskt (då man behövde rogue, cleric och mage/sorceror också).
 
Rollfigurer i DnD5 tål mycket och har stora resurser. Du kan utan problem köra med fyra spelare, tre kräver kanske lite eftertanke. Låt folk spela precis vad de vill. En av det bästa sakerna med femman är att man kan göra kraftfulla rollfigurer som käns unika. Ingen klass är oumbärlig, ingen måste vara helare eller tjuv
 
Healing pots löser också bristen på healer om ingen vill ta den rollen. Och då behöver man max en per spelare. En per 1.5 spelare borde räcka.
 
4 spelare är den standard som gäller för ett adventure party . Det är vad jag fått inpräntat när det kommer till DnD.

En tank/meatshield , en tjuv , en caster, och en healer sedan om man är en extra spelare så blir det en ranged damage class för den personen så som ranger eller nått annat
 
4 spelare är den standard som gäller för ett adventure party . Det är vad jag fått inpräntat när det kommer till DnD.

En tank/meatshield , en tjuv , en caster, och en healer sedan om man är en extra spelare så blir det en ranged damage class för den personen så som ranger eller nått annat

Med risk för att upprepa vad andra och jag själv redan har sagt: denna modell för ett standarparty gäller inte i DnD5 (Däremot tex i DnD3). Spelet är medvetet designat för att undvika detta tråkiga standardparty. Man kan spela utan helare, man kan spela utan tjuv. Man kan vara fyra munkar, eller två trollkarlar och två barder. Låt tusen parties blomma, är DnD5s motto.
 
Med risk för att upprepa vad andra och jag själv redan har sagt: denna modell för ett standarparty gäller inte i DnD5 (Däremot tex i DnD3). Spelet är medvetet designat för att undvika detta tråkiga standardparty. Man kan spela utan helare, man kan spela utan tjuv. Man kan vara fyra munkar, eller två trollkarlar och två barder. Låt tusen parties blomma, är DnD5s motto.
Jo jag är medveten om detta faktum samt även att alla races skall kunna vara alla klasser i DnD5:e även om det i min mening finns vissa races som lämpar sig bättre för vissa klasser .

Men jag har ändå fått bilden att dom flesta spelar DnD5:e på samma sätt som man spelar ett MMORPG på datorn så som tex wow och standard uppsättningen blir då tank ,rouge , caster,healer
 
Men jag har ändå fått bilden att dom flesta spelar DnD5:e på samma sätt som man spelar ett MMORPG på datorn så som tex wow och standard uppsättningen blir då tank ,rouge , caster,healer

Jag har faktiskt ingen aning.

Varifrån kommer din bild?
 
Jag har faktiskt ingen aning.

Varifrån kommer din bild?
Nu har jag inte spelat DnD5:e på åratal men när jag spelade så minns jag tex att jargongen gick ok jag är tank , Lisa kan du va ranged dps (damage per second ) ? Lisa-- ok jag e ranger då . Kalle vill du va caster ? Och Anna du e healer .

Ok när vi når dungeonbossen så Kalle glöm inte att casta dina Warlock dots (damage over time)

Osv osv osv .

Detta är alla ord som används i MMORPG's

Folk tenderade att se spelet som ett dataspel det märktes också i folks inställning till karaktärsskapande att man skulle inte skapa rollspeliga karaktärer utan speliga karaktärer för att besegra spelet typ nä men var inte dwarf Warlock utan var tielfling Warlock med (insert name) pact och var halforch barbarian för då får du orc ferocity osv osv osv

Sedan vill jag minnas jag att God45 nån gång talade om något äventyr hen skapat där hela äventyret var en boss rush och vem talar om boss rushes i rollspel .Det var även nått äventyr där man skulle battla sig högre och högre upp i nått torn med saveslots och när man dog kom man tillbaka på en lägre nivå med mer kunskap om att besegra bossar .

Detta låter jäkligt dataspeligt i min ödmjuka uppfattning
 
Last edited:
Nu har jag inte spelat DnD5:e på åratal men när jag spelade så minns jag tex att jargongen gick ok jag är tank , Lisa kan du va ranged dps (damage per second ) ? Lisa-- ok jag e ranger då . Kalle vill du va caster ? Och Anna du e healer .

Ok när vi når dungeonbossen så Kalle glöm inte att casta dina Warlock dots (damage over time)

Osv osv osv .

Detta är alla ord som används i MMORPG's

Folk tenderade att se spelet som ett dataspel det märktes också i folks inställning till karaktärsskapande att man skulle inte skapa rollspeliga karaktärer utan speliga karaktärer för att besegra spelet typ nä men var inte dwarf Warlock utan var tielfling Warlock med (insert name) pact och var halforch barbarian för då får du orc ferocity osv osv osv

Ah. Jag är med.

Jag tror att vi ska komma ihåg att det finns två stora, delvis överlappade grupper av DnD5-spelare, de som @Bolongo härförleden kallade minmaxarna och esteterna. Spelar man spelet för att vinna gör man en maxad gubbe med högsta skade-outputen man kan få och gör ett party som komplettera varandra optimalt i strid. Många, framförallt jänkare, verkar spela så. Men man kan spela spelet på andra sätt, som ex i Critical Role eller in min spelgrupp, där rollspel och utforskningen är viktigt. Då spelar det där med skada per runda och partyts taktiska sammansättning inte så stor roll. Grejen är att det är nästa omöjligt att göra en dålig DnD5-rollfigur; jag har bara en minmaxad gubbe i min grupp och ändå är partyt som helhet stenhårda i strid. Alla spelar exakt det de vill! Gruppen har aldrig haft en tjuv och det har orsakat noll problem. Gruppen har klarat sig utmärkt i 30 spelmöten utan en präst. Und so weiter.
 
Last edited:
Back
Top