Hur blir jag lycklig med 600 000?

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Så du menar att för att ha en chans att komma in i spelbranschen måste man ha en utbildning specifikt inriktat mot just spel? Att tex gå en YH i programmering rent generellt är ingen idé?

Jag känner mig lite för gammal för en YH i spel. Det känns som att alla andra som går sådana utbildningar kommer vara purfärska 20-åringar uppfödda på Twitch, och att behöva praktisera som en 38-åring med en befintlig examen i bagaget, det känns lite weird. Men det kanske bara är min åldersnojja? Men så fort jag tänker på att behöva gå en YH i spel som 38-åring med 20 års erfarenhet av speldesign i rollspelsbranschen, då börjar jag somehow direkt fundera på andra karriärvägar istället, som inte är lika...uhm...förödmjukande. Det känns som att, typ, desperat är jag inte att få jobba med just datorspel.
Om du är inskriven på Arbetsförmedlingen så kan din handläggare godkänna att du studerar med Aktivitetsersättning istället för CSN, blir lite snålare, men är en möjlighet.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Om du är inskriven på Arbetsförmedlingen så kan din handläggare godkänna att du studerar med Aktivitetsersättning istället för CSN, blir lite snålare, men är en möjlighet.
Det kan dock va så att det kräver att du inte sitter med mer än en viss summa pengar på banken, för att ta in trådens ursprungliga fråga igen.

Det är inte heller omöjligt att om du är arbetslös kan du få ersättning för att göra praktik på ett spelföretag och jobba dig in den vägen, om än att du sannolikt måste fixa praktikplatsen själv.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Det jag gjorde var att skaffa f-skattesedel och bli giggare. Med kronisk depression större delen av livet är friheten att själv välja när och hur en vill jobba typ hur bra som helst. Så jag skriver rollspel bär jag fått uppdrag från något förlag, letar roliga gig när jag har tid över och giggar för lite större uppdragsgivare när jag känner att det behövs. Sen gör jag en massa andra saker när viljan faller sig på, som att pyssla ihop smycken, eller göra pärlplattetavlor. Allt sammantaget är lite random.
Men det rekommenderas! Gör vad du vill, när du vill och hur du vill, så länge du känner att det är något du kan leva på. Med 600k i bagaget har du ju dessutom en rätt stor buffert för att kunna ligga lågt också.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det är inte heller omöjligt att om du är arbetslös kan du få ersättning för att göra praktik på ett spelföretag och jobba dig in den vägen, om än att du sannolikt måste fixa praktikplatsen själv.
På grund av de många bra Yh-utbildningarna tror jag det är svårt att komma in på det här sättet. Tror jag bara sett en enda Af-praktikant någonsin. Anekdotiskt, dock.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
På grund av de många bra Yh-utbildningarna tror jag det är svårt att komma in på det här sättet. Tror jag bara sett en enda Af-praktikant någonsin. Anekdotiskt, dock.
Det är möjligt, jag tror det definitivt krävs en del personliga kontakter för att lyckas med det, men nu har väl TS också haft något med spelbranschen att göra?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den enda YH-utbildningen i level design i hela Sverige verkar dock vara The Game Assembly, som väl är super-högstatus och jättesvårt att komma in på? Dessutom tar den hela 2,5 år. Det är förvisso här i Malmö, så det kan väl inte skada att försöka, men just nu hittar jag inte ens något om när nästa utbildning startar.

Så om inte level design, vilken utbildning skulle jag då gå, om målet är att bli anställd i datorspelsbranschen?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag förstår att det kan låta som att jag gnäller i den här tråden, eller är motsträvig och inbilsk. Men ni måste förstå att jag är jättedeprimerad, och som Skarpskytten säger, att ta stora livsbeslut av den typ jag känner att jag nu måste göra känns helt ofattbart svårt för mig. Jag fokuserar därför på problemen med alla alternativ framför mig, inte möjligheterna, och det måste jag göra just nu, för allt som är en minor inconvenience för andra människor är för mig en gigantisk tröskel. Men den här tråden har varit till jättestor hjälp och ert stöd har både inspirerat och motiverat mig, och jag är jätteglad att jag startat den. Jag kommer återkomma med mer respons efter hand, just nu måste jag bara fokusera på att söka jobb till min aktivitetsrapportering hos a-kassan.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ni får hojta om detta är alltför off-topic.

Är dataspelsbranchen en bra arbetsgivare?
Jag ingen egen erfarenhet och jag känner nog inte någon som har det heller. Men jag är programmerare. Och jag har haft intrycket att det är långa dagar, hårda deadlines och inte så jättebra betalt - som är priset för att få jobba med något så coolt som dataspel. Är det bara fördomar?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ni får hojta om detta är alltför off-topic.

Är dataspelsbranchen en bra arbetsgivare?
Jag ingen egen erfarenhet och jag känner nog inte någon som har det heller. Men jag är programmerare. Och jag har haft intrycket att det är långa dagar, hårda deadlines och inte så jättebra betalt - som är priset för att få jobba med något så coolt som dataspel. Är det bara fördomar?
När jag var en lowly frilansare på Paradox Arctic fick jag vad som i branschen ansågs vara, tydligen, en låg lön. Jag minns inte exakt vad den var men det var runt 200 kronor i timmen. Jag uppfattar det som en ganska hög lön. Däremot rök jag mycket i avgifter och liknande eftersom jag fakturerade som frilansare. Sammanhållningen på kontoret var otrolig, de hade ett fucking brädspelsbords uppe permanent och det var i allmänhet en väldigt välkomnande och trevlig stämning. Särskilt heartwarming var när jag besökte kontoret och de hade satt upp foton och korta, smickrande biografier på alla i teamet på väggen - inklusive frilansare som mig. Men arbetet skedde helt klart i hög takt, det var en kamp att hinna med, särskilt i en så kreativ roll som event-författare. Jag tror att jag kunnat vänja mig vid det dock, jag behöver bara bli bättre på att spamma ur mig material som inte är perfekt.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag förstår att det kan låta som att jag gnäller i den här tråden, eller är motsträvig och inbilsk. Men ni måste förstå att jag är jättedeprimerad, och som Skarpskytten säger, att ta stora livsbeslut av den typ jag känner att jag nu måste göra känns helt ofattbart svårt för mig. Jag fokuserar därför på problemen med alla alternativ framför mig, inte möjligheterna, och det måste jag göra just nu, för allt som är en minor inconvenience för andra människor är för mig en gigantisk tröskel. Men den här tråden har varit till jättestor hjälp och ert stöd har både inspirerat och motiverat mig, och jag är jätteglad att jag startat den. Jag kommer återkomma med mer respons efter hand, just nu måste jag bara fokusera på att söka jobb till min aktivitetsrapportering hos a-kassan.
Förstår hur du mår, jag är själv utbildad lärare i historia och religion för gymnasiet. Dock trivdes jag aldrig med det jobbet trots fem och ett halvt års utbildning till skiten, detta har lett till att jag som 38 åring kom på att jag skulle byta bana. Min bror är advokat och jag tycker det ser ut som om han inte har tråkigt på jobbet och yrket verkar intressant så för ett och ett halvt år sedan så riktade jag in mig på juridik. Nu har jag ingen CSN kvar då jag brände det på diverse utlandsstudier och lärarutbildningen, så jag får helt enkelt studera i en takt jag klarar av samtidigt som jag jobbar. Hade inte min fru haft en bra lön så hade det blivit snålt för hela min familj, men nu så klarar vi som tur är även av att spara pengar och konsumera i vad jag anser vara en ganska hög grad. Men jag har GAD och har läkemedel mot både ångest och depression som jag tar dagligen då jag har en dålig tendens att stänga av helt och bara må skit några gånger per år. Utan läkemedel och den professionella hjälp jag fått via psykiatriker så hade dessa depressioner tagit överhanden, nu klarar jag att ta mig igenom stormarna även om det inte är lätt. Det är inte heller speciellt häftigt att berätta för andra att jag som om lite mer än ett år fyller 40, inte är färdigutbildad till det jag faktiskt vill jobba med.

Så även om jag inte vet exakt hur du känner så tror jag att jag har haft och fortfarande har liknande tankar, upplevelser och känslor av ångest. Så om du vill snacka med en annan medelålders man med kronisk ångest och historia med klinisk depression så är det bara att skicka ett PM! Även om jag inte vill grotta ner mig i min ångest eller liknande för mycket så kanske jag kan ge dig några visdomar från mina egna erfarenheter och på så vis förhoppningsvis få dig att lättare och snabbare röra dig mot stabilare mentala tillstånd. Önskar dig all lycka och tveka inte att skicka ett PM om du bara vill prata eller bar att någon skall lyssna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Den enda YH-utbildningen i level design i hela Sverige verkar dock vara The Game Assembly, som väl är super-högstatus och jättesvårt att komma in på?
Sök! Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Och även om det är tråkigt så är det inte en katastrof. Bor du i Malmö rekommenderar jag dig att gå på deras öppet hus-dag också. Vet inte exakt när den infaller, dock. Eller bara höra av dig och snacka med deras huvudlärare för level design. Han råkar dessutom vara supertrevlig. :)

Playground Squad och Futuregames kallar inte sina utbildningar specifikt Level Design utan Design eller Game Design, men level design är en av sakerna du läser. Skillnaden är att TGA:s fokus är lite mer riktat. Men du kan absolut få jobb som level designer (om det är vad du vill) från alla tre. Futuregames största fördel är att det ligger på Södermalm, stenkast från flera av Sveriges största spelbolag. Men branschen växer väldigt snabbt i Malmö också.

Är dataspelsbranchen en bra arbetsgivare?
Skulle säga att den av dina tre punkter som stämmer bäst är den om lön. Löner är generellt lägre än motsvarande jobb i andra branscher. I synnerhet för programmerare. Men däremot är det svårt att vara till exempel level designer utanför spelbranschen. :)

De andra punkterna är väldigt varierade. Branschen har mognat väldigt mycket de senaste tio-femton åren. Obetald övertid är fortfarande normen när det blir övertid, men mängden övertid har sjunkit drastiskt. Många företag har "ingen övertid" som uttalad policy. Ett par bolag har rentav kollektivavtal, vilket har varit typ helt otänkbart till för bara några år sedan. Med stor tillväxt behövs fler som jobbar och då blir förhållandena bättre helt enkelt för att det inte går att köra med folk längre—då drar de någon annanstans. Plus att yrkeskåren blivit äldre och mognat ganska mycket.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Och Ymir, du har något ingen av ungtupparna på utbildningen har: kontakter.

Typ hela paradox ledning är ju rollspelare. Och fria ligan har starka band till Cabinet - som också är ganska tungt investerade i datorspel.

Så snacka lite med Marco och Tomas H och folk. Se vad de säger.
Jag tror att rollen som Content Designer hos Paradox skulle kunna funka. Det beror lite på hur duktig du är på att "scripta", dvs lätt pseudo-kodning, då du designar, skriver och tekniskt bygger narrativ och events själv till något av våra Grand Strategy-titlar. Mest utbud finns dock i Stockholm även om vi har en mindre studio även i Malmö. Och svjv kräver dessa roller ingen utbildning som så.

Här finns ett exempel på en tjänst som låg ute före jul, vet ej status på den. Men det ger inblick i uppgiften som så. Och om du har goda vitsord från din frilansarvända med vårt Umeå-kontor så underlättar det så klart.

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror att rollen som Content Designer hos Paradox skulle kunna funka. Det beror lite på hur duktig du är på att "scripta", dvs lätt pseudo-kodning, då du designar, skriver och tekniskt bygger narrativ och events själv till något av våra Grand Strategy-titlar. Mest utbud finns dock i Stockholm även om vi har en mindre studio även i Malmö. Och svjv kräver dessa roller ingen utbildning som så.

Här finns ett exempel på en tjänst som låg ute före jul, vet ej status på den. Men det ger inblick i uppgiften som så. Och om du har goda vitsord från din frilansarvända med vårt Umeå-kontor så underlättar det så klart.

Jo, så har jag också tänkt, men jag har flera gånger sökt content designer-tjänster hos Paradox, utan att ens få komma till intervju. Så det börjar kännas som att jag är jobbig om jag fortsätter söka jobb hos dem, när jag är nästan säker på att jag inte kan få dem. Det måste vara något som fattas, och eftersom jag tror mig ha goda vitsord från Umeå (det är vad de sagt till mig, åtminstone), så torde det snarare röra sig om erfarenhet eller färdigheter. När jag sökte den senaste tjänsten hos dem sade de, i ett generellt meddelande riktat till alla sökande, att det bästa sättet att bli anställd var att först ha praktik, eller att ha gjort moddar till deras spel. Scriptande var tyvärr något jag aldrig hann lära mig innan projektet jag jobbade på i Umeå lades ned, finns det någonstans där jag kan slipa den typen av skills tar jag gärna emot tips. Frågan är om det hade gått att få praktik hos Paradox Malmö utan att gå via spelutbildningar...kanske vore värt ett försök?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Jo, så har jag också tänkt, men jag har flera gånger sökt content designer-tjänster hos Paradox, utan att ens få komma till intervju. Så det börjar kännas som att jag är jobbig om jag fortsätter söka jobb hos dem, när jag är nästan säker på att jag inte kan få dem. Det måste vara något som fattas, och eftersom jag tror mig ha goda vitsord från Umeå (det är vad de sagt till mig, åtminstone), så torde det snarare röra sig om erfarenhet eller färdigheter. När jag sökte den senaste tjänsten hos dem sade de, i ett generellt meddelande riktat till alla sökande, att det bästa sättet att bli anställd var att först ha praktik, eller att ha gjort moddar till deras spel. Scriptande var tyvärr något jag aldrig hann lära mig innan projektet jag jobbade på i Umeå lades ned, finns det någonstans där jag kan slipa den typen av skills tar jag gärna emot tips. Frågan är om det hade gått att få praktik hos Paradox Malmö utan att gå via spelutbildningar...kanske vore värt ett försök?
Troligen är högt tryck på den typen av tjänster då inträdeskraven är förhållandevis låga. Jag skulle lära mig något av GSG-spelen, typ Crusader Kings 3, Stellaris eller motsvarande, genom att spela. Sedan skulle jag joina communityt, läsa på och scriptning och börja testa själv på kammaren. Och inse att det kanske är ett 6-12 månaders projekt och komma upp på banan. Det är lite av ett gesällprov. Det visar på vilka som verkligen vill och är villiga och ivriga. Har man inte ett gediget CV så är den typen av prov/arbetsprov vanligt.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
Den enda YH-utbildningen i level design i hela Sverige verkar dock vara The Game Assembly, som väl är super-högstatus och jättesvårt att komma in på? Dessutom tar den hela 2,5 år. Det är förvisso här i Malmö, så det kan väl inte skada att försöka, men just nu hittar jag inte ens något om när nästa utbildning startar.

Så om inte level design, vilken utbildning skulle jag då gå, om målet är att bli anställd i datorspelsbranschen?
Gå Game Design på någon av skolorna.
Jag gick Game Design på futuregames, fick praktik och sedan jobb som leveldesigner.

Personlig anser jag att det är bra att få en bred design kunskap när det kommer till spel. Att rikta in sig specifikt på level under hela utbildningen tror jag är lite för specifikt. Också eftersom just jobbet level designer betyder vädligt olika beroende på vart du jobbar.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Frågan är om det hade gått att få praktik hos Paradox Malmö utan att gå via spelutbildningar...kanske vore värt ett försök?
Om du känner någon på Paradox underlättar det nog avsevärt, även en svag bekant kan göra mycket.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jag har helt ändrat uppfattning om spelbranschen sen jag själv började där. Jag antog 10-12 timmars dagar, crunchtime inför release, låg lön och arbetskamrater så nördiga att inte ens jag skulle passa in men det var bara fördomar. Misstänker att det var så för 10-15 år sedan men nu har det rejält svängt. Jag har normala 40h-veckor, i princip ingen crunchtime, väldigt trevliga och öppna arbetskamrater och bättre lön än när jag jobbade för en high-end konsultfirma så branschen har nog svängt en hel del.
Jag fick dock söka jobbet 13 gånger (på samma företag) innan jag fick chansen så det gäller nog att inte ge upp om man vill dit och inte ge upp på vägen. Sökte första jobbet 2008, fick mitt första svar 2014 om jag inte minns fel, har jobbat där sen 2017.
Det är ju dock en bransch som är väldigt tuff att ta sig in på och det finns nog fortfarande spelföretag som har de äldre förväntningarna på en.
Det finns dock mängder av utbildningar att titta på och jag tror inte man behöver snöa in på de absolut bästa, bättre att komma igång än att vänta på sin tur på den bästa utbildningen.
Jag hoppas du kommer kunna hitta ett jobb som passar det du brinner för, ibland kan man behöva ta andra jobb på vägen dit men jag är säker på att om du har ett mål och kan dela upp det i mindre och konkreta mål så kommer du kunna nå dit en dag. Vad gör det om man är 25 eller 50? Vi här tror på dig!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Liten uppdatering: Jag har bjudits in att göra ett arbetsprov för en mycket tillfällig anställning som game writer åt de kawaii mobilspelen CastleCats och DungeonDogs. Det är inte riktigt min typ av författande, men jag kommer göra mitt bästa ofc, och har jag tur och får det jobbet hade det varit en fin merit på mitt CV! Innan fredag måste jag ha mitt arbetsprov klart, så det är vad jag kommer fokusera på den här veckan. Wish me luck!
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
Liten uppdatering: Jag har bjudits in att göra ett arbetsprov för en mycket tillfällig anställning som game writer åt de kawaii mobilspelen CastleCats och DungeonDogs. Har jag tur och får det jobbet hade det åtminstone varit en fin merit på mitt CV! Innan fredag måste jag ha mitt arbetsprov klart, så det är vad jag kommer fokusera på den här veckan. Wish me luck!
Säg till om du vill ha feedback eller liknande :)
Lycka till!
 
Top