Planescape - Vad ska jag köpa?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,978
Location
Åmål
Har sedan jag spelade igenom PC-spelet alltid gillat Planescape, men har aldrig kommit till kritan att faktiskt köpa några böcker.
Nu känner jag att jag vill skaffa en bok, och enbart en (om möjligt), för att framöver kunna leda en kampanj i denna galna stad. Men vad ska jag köpa?
Sitter och kollar på denna, men är osäker på om det kanske finns en mer lämplig bok?
Därav att jag vänder mig hit. Räknar med att det finns någon som har bra koll på Plancescape och som kan leda mig i rätt riktning.

Tack på förhand! :)
 
Det finns två val varav den där boxen är den ena. Den andra är att leta rätt på den fanproducerade Planescape-pdf:en som är gjord för att användas till D&D 5E. Lägg dock märke till att fokuset är på miljön som helhet, inte bara staden Sigil.

Om du bara vill köra i Sigil, och bara vill betala för en produkt skulle jag köra på fan-pdf:en för värden, raser och sånt, och boken In the Cage - Guide to Sigil för staden.
 
Det finns två val varav den där boxen är den ena. Den andra är att leta rätt på den fanproducerade Planescape-pdf:en som är gjord för att användas till D&D 5E. Lägg dock märke till att fokuset är på miljön som helhet, inte bara staden Sigil.

Om du bara vill köra i Sigil, och bara vill betala för en produkt skulle jag köra på fan-pdf:en för värden, raser och sånt, och boken In the Cage - Guide to Sigil för staden.


Kan det vara denna fanproducerade PDF(er) du menar?
 
Köp boxen du länkar till. Får du mersmak för en kampanj eller äventyr på något specifikt plan, köp boxen som matchar de planen också. (Chaos, Law, Conflict). Jag tycker att alla de boxarna är mysiga och helt klart värda hundralappen pdferna kostar.
 
Kan det vara denna fanproducerade PDF(er) du menar?

Yes, de pdf:erna.

En sak du behöver vara medveten om är att grundreglerna inte finns i Planescapematerialet, utan Planescape är en miljö till Dungeons & Dragons. Så för själva reglerna kring färdigheter, klasser och så vidare så behöver du för 2nd Edition åtminstone Advanced Dungeons & Dragons Player's Handbook, eller för Dungeons & Dragons 5E Dungeons & Dragons Player's Handbook.
 
Yes, de pdf:erna.

En sak du behöver vara medveten om är att grundreglerna inte finns i Planescapematerialet, utan Planescape är en miljö till Dungeons & Dragons. Så för själva reglerna kring färdigheter, klasser och så vidare så behöver du för 2nd Edition åtminstone Advanced Dungeons & Dragons Player's Handbook, eller för Dungeons & Dragons 5E Dungeons & Dragons Player's Handbook.


Jag är dock enbart ute efter själva settingen. Kommer med all sannolikhet att spela med ett helt annat system.
 
Jag är dock enbart ute efter själva settingen. Kommer med all sannolikhet att spela med ett helt annat system.
Tänk då på att alignment, en ofta kritiserad och sällan utnyttjad d&d-regel är central i planescape.
 
Tycker att Uncaged: Faces of Sigil är en väldigt mysig bok för att få lite inblick i quirky karaktärer som settingen skapar förutsättningarna för. De flesta äventyren kan du dock skippa. Den stora behållningen får du helt klart från boxarna som utforskar världen och dess olika grupperingar, som andra redan varit inne på.
 
Det finns en äventyrsserie som består av:
1.The Great Modron March
2. Dead Gods

Och slutligen, om du vill, och tycker metaplot är intressant:
3. Faction War

Dessa brukar vara svindyra att köpa andrahand, men kanske också finns om pdf:er?
 
Det finns en äventyrsserie som består av:
1.The Great Modron March
2. Dead Gods

Och slutligen, om du vill, och tycker metaplot är intressant:
3. Faction War

Dessa brukar vara svindyra att köpa andrahand, men kanske också finns om pdf:er?

Tack för tipsen! Ska kolla om de går att hitta. Drivethru verkar ha rätt mycket Planescape PDFer.
 
Alignment som koncept må vara central i Planescape, men som användbar mekanik är den precis like halv-bakad som alltid. Så att man måste använda det är rätt överreklamerat. Bättre att använda något system där faktionska övertygelsen ger för- och nackdelar i spel och låta alignment hålla sig på fiction first-nivå.
 
Alignment som koncept må vara central i Planescape, men som användbar mekanik är den precis like halv-bakad som alltid. Så att man måste använda det är rätt överreklamerat. Bättre att använda något system där faktionska övertygelsen ger för- och nackdelar i spel och låta alignment hålla sig på fiction first-nivå.

Några tankar kring hur du själv skulle lägga upp det?
 
Back
Top