Följeslagare

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har några funderingar kring följeslagare. I min grupp har vi egenligen aldrig använt följeslagare (hirelings, henchmen), alltså SLP som rollpersonerna betalar för att de ska hänga med. Men jag tänker nu detta ur ett OSR-perspektiv: dödligt spel med SL mer som opartisk domare.

Spelar och kontrollerar spelarna själva sina följeslagare?
Kan man rent av "skicka fram dem" eller "låta dem gå först" och "ta en för laget"?
Eller bör SL säkerställa att följeslagarna gör allt de kan för att bevaka sina egna intressen och sin egen säkerhet?

Hur brukar man göra i OSR? Hur brukar ni göra?

En anledning till att jag kommit in på detta är att vi körde en Dungeon Crawl Classics-funnel för några veckor sedan. Dvs ett glatt gäng med ett dussintal level-0-karaktärer blir slaktade under en kväll, och några enstaka blir sedan uppgraderade till level-1 för "riktigt" spel. Det blir såklart så att spelarna har möjlighet att vara lite taktiska med sina 0-level-karaktärer.

Nu dog en rollfigur förra spelmötet, och jag har ett köpt äventyr på gång som kommer vara för svårt för min lilla grupp. Så det får mig att fundera att spelaren med den döda karaktären skulle kunna få skapa flera nya rollpersoner till nästa gång, så blir även det en funnel i viss utsträckning. Och de som överlevde skulle ev kunna få en följeslagare. Fördelen är att om någon dör så blir det inte så mycket avbrott, utan det går bra att fortsätta med en annan karaktär som redan finns i sällskapet.

Någon som använder följeslagare, eller sådana 2-hands-karaktärer för att så att säga fylla på underifrån? Några tips?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag brukar slå ett slag för att testa deras lojalitet, lyckas det gör de det, misslyckas det vägrar de, och misslyckas det rejält kanske de bara drar direkt. Är det något helt vansinnigt de blir ombedda om sänker jag kanske deras lojalitet ett snäpp, eller sätter en liten stjärna för att jag ska komma ihåg att de nu fan är besvikna på sin arbetsgivare.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
I AD&D1 har folk man tar med sig ett lojalitetsvärde som går upp och ner beroende på hur RP behandlar dem samt situationen. Jag brukar sällan köra med hyrfolk, men exempelvis när vi nyligen körde White Plume Mountain så fick de med sig två hyrsvärd var. De fick kontrollera dem, med att jag tog över spelandet ibland. Ett alternativ är att ge hyrfolket faddrar i form av andra spelare, men jag har inte gillat hur det funkat i andra spel själv.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Låt en spelare vara följeslagarspelaren. Denne har ingen egen rollperson, men får istället spela hela gruppen av följeslagare.
Det var lite så jag tänkte... han som dog får spela en hög följeslagare... och nästa äventyr har en av dem blivit uppgraderade till riktig rollperson.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Ja för DCC är nog en ny funnel för den spelaren vars rollpersoner dött helt rätt väg att gå, att få en grisbonde att överleva en demoninfekterad grotta är ju som något som påverkar hen framåt! (alltså bara köra äventyret som kommer som en funnel, oavsett om det beskrivs som en sådan eller ej)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag tycker att det funkar bra om rollfigurerna hyr in en bärare, en helare och en lägervakt. Inhyrda krigare funkar sämre. Risken är att de inte agerar på ett rimligt sätt, gör eventuella strider otympliga och medför extra mycket tråkig administration. Om det ska finnas inhyrda krigare brukar jag försöka styra det till så få som möjligt och se till att de inte reduceras till köttsköldar.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag tycker henchmen är klockrent och viktigt. I en warhammerkampanj vi spelade var vi spelare ledare för ett legoförband som skulle göra uppror mot kejsaren. Vi hade typ ett kompani av henchmen.
I KH har vi en piratbesättning
 
Top