Din historiebeskrivning är säkert korrekt, men är det inte också sant att "system matters!" var, eller åtminstone uppfattades, som ett stridsrop för en viss skola av just regeldesign? Så att oavsett vad den officiella definitionen var, så kom det att tolkas, i Forge-skolans faktiska praktik, i termer av hur olika regelmekaniker mattrar? Och är det inte sant att Edwards motiverade "system matters" delvis i opposition mot vanliga sägningar i stil med "regelsystem spelar ingen roll, min spelledare kan skapa en kul upplevelse med vilket spel som helst", och ville påvisa just att även om vissa spelledare har den talangen så finns det utrymme för en kritisk diskussion om regelsystem och deras olika företräden?
Visst, så är det ju. Essän sade väl typ "Hur vi kommer överens om vad som händer i spel spelar roll, och om du kan kola* och hacka spelet till att fungera som du vill så har du ju ändrat på systemet. Vore det inte bättre att ha ett spel som gör det där från början istället?
I alla fall, mekanik spelar såklart roll. Det är ju trivialt. Som du säger så är det intressantare att se på
hur det spelar roll, eller kanske
vilken roll det spelar. Jag ser det som att man kan se på två frågor:
1. Till vilken grad är det regelverket som avgör hur kul vi har runt spelbordet?
2. Till vilken grad gör regelverket att upplevelsen blir annorlunda?
På den första frågan skulle jag säga att det varierar mellan grupper, men vilka vi spelar med har mycket större betydelse än vilket spel vi spelar för att se hur kul vi har. På den andra frågan, däremot, så säger jag att reglerna har enorm betydelse. Upplevelsen att spela Nerver av stål är fundamentalt annorlunda än upplevelsen att spela Kutulu. Liksom, jag kan säga "Det spelar ingen roll om man går på pubben eller har filmkväll, för hur trevligt du har beror på vilka du gör det med." Om jag och en grupp vänner går på pubben eller tittar på film så kommer vi att ha kul, för vi gillar att hänga med varandra. Men det är ändå helt olika saker vi sysslar med, och det är fortfarande rimligt att säga "Jag föredrar filmkväll." Och vissa spelstilar är också såpass olika att det är fullt möjligt att gilla en men ogilla en annan. Jag tycker att
@krank är jättetrevlig, men skulle jag sitta och lira ett deckarspel med honom skulle jag ha tråkigt. Och skulle han lira berättarspel med mig skulle han avsky det. Precis som att om jag och en grupp vänner skulle gå och se på fotboll så skulle jag sitta och kolla på mobilen hela matchen och ha tråkigt, även om jag gillar de vänner jag är där med.
* Jag har just bestämt mig för att den svenska översättningen av "to fudge" är "att kola".