PROMOTION Leda - Ett inoffociellt äventyr till Barkhäxan

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,804
Hej allihopa!

Blev så inspirerad när jag köpte det utmärkta rollspelet Barkhäxan att jag skrev ihop ett äventyr till det.

Leda, som äventyret heter, bjuder på mysterier, ockultism, skräck och ond bråd död! Hoppas att någon eller några därute får nytta av det! Äventyret finns att hämta här: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=leda

Detta är det första skräckäventyr jag skrivit, så jag tar hemskt gärna emot respons och konstruktiv kritik! Kanske @God45 vill ge det en traditionsenlig recension? 🙂
 
Känner att jag behöver läsa det här, men har lite svårt att konsumera fler grejer precis just nu. Samtidigt är det alltid jobbigt för mig att inte läsa direkt när God45 hyllar något med toppbetyg. Risken finns att det här kommer trycka sig före i kön. :)
 
Nu har även jag läst det här. Fy fasiken vilken otäck historia. Tycker det följer de tidigare Barkhäxan-scenariona väldigt väl tematiskt. Som God45 skrev i sin recension så behöver man (som i de flesta äventyr) smyga in ett passande incitament för att spelarna inte skall känna sig inknuffade i berättelsen. Hittade en handfull korr-fel också, men i övrigt är det här kanon!
 
Nu har även jag läst det här. Fy fasiken vilken otäck historia. Tycker det följer de tidigare Barkhäxan-scenariona väldigt väl tematiskt. Som God45 skrev i sin recension så behöver man (som i de flesta äventyr) smyga in ett passande incitament för att spelarna inte skall känna sig inknuffade i berättelsen. Hittade en handfull korr-fel också, men i övrigt är det här kanon!
Tack så jättemycket, väldigt roligt att höra att äventyret uppskattas! Håller med om att själva början är den svagaste biten av äventyret, just inredningar har jag alltid tyckt varit svårt. Jag ska vara mer noggran vad gäller korrfel i kommande äventyr, superbra att du påpekar det! 😊👍
 
Tack så jättemycket, väldigt roligt att höra att äventyret uppskattas! Håller med om att själva början är den svagaste biten av äventyret, just inredningar har jag alltid tyckt varit svårt. Jag ska vara mer noggran vad gäller korrfel i kommande äventyr, superbra att du påpekar det! 😊👍
Ja, som jag skrev så är det alltid klurigt med inledningar, men här nedan följer några idéer...
Tycker egentligen att premissen "brottslingar på rymmen" är ganska bra, men kanske inte nödvändigtvis att Anette behöver bli en uttalad uppdragsgivare utan snarare en räddare i nöden. Tänker t.ex. att polisen är dem på spåren och att de är tvugna att fly. Plötsligt springer de på Anette (eller någon annan bybo) som plockar bär/svamp och hon verkar harmlös och frågar om hon kan hjälpa dem alt. att de kommer fram till en väg och Anette kommer körande. Om man istället utgår från att Anette (alt. annan bybo) hjälper RP undan rättvisan så finns det genast någon form av tacksamhetsskuld på bordet. Dels blir det inte så konstlat som med pengar och dels är det svårare att tacka nej till en gentjänst i efterhand. :)

Andra tänkbara varianter är att man är en annan sårbar grupp. Kanske utvisningshotade flyktingar som flytt från ett förvar där de väntar på att få sin utvisning verkställd och av en händelse springer de rätt på byn efter flera dagars vandring i vildmarken samt där byborna bjuder in dem.

Kan också tänka mig en variant där RP är privatspanare eller till och med poliser som sänds för att undersöka barnens försvinnande. Det intressanta med poliser är att deras auktoritet och beväpning lätt kan invagga spelarna i en falsk trygghet, men det går ju ganska lätt att deras bil (och komradio) saboteras. Mobiltelefoner har ingen mottagning och tjänstevapen kan man ju inte avlossa hur som helst. Det kanske rent av är så att en av RP-poliserna är bybo med en mer personlig anknytning till byn och de försvunna barnen och ber de övriga RP ha överseende med det som sker i byn. Skulle kunna vara en intressant mätare hur mycket de andra RP är beredda att se mellan fingrarna med för sin kollegas skull.
 
Ja, som jag skrev så är det alltid klurigt med inledningar, men här nedan följer några idéer...
Tycker egentligen att premissen "brottslingar på rymmen" är ganska bra, men kanske inte nödvändigtvis att Anette behöver bli en uttalad uppdragsgivare utan snarare en räddare i nöden. Tänker t.ex. att polisen är dem på spåren och att de är tvugna att fly. Plötsligt springer de på Anette (eller någon annan bybo) som plockar bär/svamp och hon verkar harmlös och frågar om hon kan hjälpa dem alt. att de kommer fram till en väg och Anette kommer körande. Om man istället utgår från att Anette (alt. annan bybo) hjälper RP undan rättvisan så finns det genast någon form av tacksamhetsskuld på bordet. Dels blir det inte så konstlat som med pengar och dels är det svårare att tacka nej till en gentjänst i efterhand. :)

Andra tänkbara varianter är att man är en annan sårbar grupp. Kanske utvisningshotade flyktingar som flytt från ett förvar där de väntar på att få sin utvisning verkställd och av en händelse springer de rätt på byn efter flera dagars vandring i vildmarken samt där byborna bjuder in dem.

Kan också tänka mig en variant där RP är privatspanare eller till och med poliser som sänds för att undersöka barnens försvinnande. Det intressanta med poliser är att deras auktoritet och beväpning lätt kan invagga spelarna i en falsk trygghet, men det går ju ganska lätt att deras bil (och komradio) saboteras. Mobiltelefoner har ingen mottagning och tjänstevapen kan man ju inte avlossa hur som helst. Det kanske rent av är så att en av RP-poliserna är bybo med en mer personlig anknytning till byn och de försvunna barnen och ber de övriga RP ha överseende med det som sker i byn. Skulle kunna vara en intressant mätare hur mycket de andra RP är beredda att se mellan fingrarna med för sin kollegas skull.
Jättebra idéer! Ska ha dem i åtanke till framtida äventyr 🙂
 
Back
Top