Realistiska dvärgar?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Nä, att bo i grottor är ju inte orealistiskt. Men att gräva milslånga gångar och väldiga hallar ...
Finns helt klart vissa problem som måste lösas, men djupa gruvor i sig är inte så orimligt. Jag förstår vad du menar, men har inte jättesvårt att se det ändå. Finns en fantastisk karta över en av kappadokiska grottstäderna som är större än många dungeons! :) Sedan blandar man det med saltgruvor och Yerebatan så har du plötsligt ett dvärgsamhälle under jord! :)

Okej, jag är med, tror jag. Du menar muskeldvärgar. Så vitt jag vet är det dock något som tillkommit efter Tolkien. Hans dvärag skildras väl aldrig som grobianstarka? Dessutom är de artiga, kulitiverade varelser, inte dagens öldrickande bärsärkar. Jag tror GW är skurken i dramat.
Precis, underjordiska vättar odyl känns betydligt rimligare, vilket ju var den mytologiska förlagan. Att Gimli i filmerna blev en stereotypisk rollspelsdvärg fann jag alltid lite märkligt. Helt med på att lägga skulden på GW! :)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Okej, jag är med, tror jag. Du menar muskeldvärgar. Så vitt jag vet är det dock något som tillkommit efter Tolkien. Hans dvärag skildras väl aldrig som grobianstarka? Dessutom är de artiga, kulitiverade varelser, inte dagens öldrickande bärsärkar. Jag tror GW är skurken i dramat.
Thorin med fränder bildade ju även en orkester. :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Det finns gott om fantastiska grottstäder i Turkiet, Gerorgien, Irak etc. Googla Cappadocia så hittar du fantastiska bilder på en del rätt djupa grottstäder. Sydamerika har även sin beskärda del av grottstäder. Grejen är att det här inte var speciellt konstigt. Folk bor fortfarande i grottor i Frankrike, Spanien etc. Naturligvis handlar det inte Moria men det finn ändå gott om underjordiska fantastiska platser på jorden. Tillräckligt för att det inte känns speciellt orealistiskt. Visst, vill man gå in på teknik, försörjning, demografi etc så behöver man hitta en del lösningar, men i sig känns det inte speciellt orealistiskt.
Jag uppfattar väl att problemet mest är att dvärgarna sällan har särskilt mycket matförsörjning från ovan jord. De har sällan ordentliga odlingar (Roghandvärgarna i Eon har det, men andra dvärgar har det inte, utan tycks leva på någon sorts vagt definierad grottsvamp utan närmare förklaring på hur detta är ekologiskt möjligt). Grottboende människor har ju ändå haft djur och odlingar utanför grottorna, medan dvärgar ofta framställs som om de är självförsörjande utan att involvera ovansidan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Thorin med fränder bildade ju även en orkester. :)
Precis! Och de asar med sig sina instrument till andra sidan Midgård när de ska döda en drake. Däremot har de inga vapen med sig ...

Det har gått förlorat på vägen. Liksom Gimlis artighet. Och det faktum att han inleder fine amour a la 1300-talets riddarromanser med Galadriel.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Jag uppfattar väl att problemet mest är att dvärgarna sällan har särskilt mycket matförsörjning från ovan jord. De har sällan ordentliga odlingar (Roghandvärgarna i Eon har det, men andra dvärgar har det inte, utan tycks leva på någon sorts vagt definierad grottsvamp utan närmare förklaring på hur detta är ekologiskt möjligt). Grottboende människor har ju ändå haft djur och odlingar utanför grottorna, medan dvärgar ofta framställs som om de är självförsörjande utan att involvera ovansidan.
Jag har tänkt på detta för Boinsdvärgarna i Sorgeveden. De köper livsmedel av kringboende människor och betalar dels i lödigt mynt och dels med högkvalitativa jordbruksredskap av järn.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Jo, jag ville ha en tilltalande förklaring till varför det lever dvärgar i en jättelik skog.
Jag provade något liknande till ett äventyr jag kört ett par gånger "fornnordisk"/naturromantisk urskogsmiljö. Då är den lilla dvärgbosättning man kommer i kontakt med torvgrävare, utstötta ytdvärgar som trots det förser det stora dvärgriket med viktigt bränsle.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag provade något liknande till ett äventyr jag kört ett par gånger "fornnordisk"/naturromantisk urskogsmiljö. Då är den lilla dvärgbosättning man kommer i kontakt med torvgrävare, utstötta ytdvärgar som trots det förser det stora dvärgriket med viktigt bränsle.
Alltså, jag hade tänkt att inte köpa Kopparhavet men jag får ju säga att skaparna gör rätt bra reklam för spelet här. (Även på tal om andra poster ovan, alltså). :unsure:
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Angående realismen med milslånga gångar och salar.
Jag bor på ett ställe där det finns ett komplex i ett berg som innehåller över 600 rum i olika storlek, varav de fyra största salarna är stora nog för att rymma Uppsala domkyrka. Utöver det finns lite tågräls och strax över en mil bilväg.

Förvisso ett industrikomplex av kraftverkssort, men men.
Sen är jag rätt säker på att vissa gruvor har milslånga vägar och salar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag uppfattar väl att problemet mest är att dvärgarna sällan har särskilt mycket matförsörjning från ovan jord. De har sällan ordentliga odlingar (Roghandvärgarna i Eon har det, men andra dvärgar har det inte, utan tycks leva på någon sorts vagt definierad grottsvamp utan närmare förklaring på hur detta är ekologiskt möjligt). Grottboende människor har ju ändå haft djur och odlingar utanför grottorna, medan dvärgar ofta framställs som om de är självförsörjande utan att involvera ovansidan.
Ja, det är märkligt. Jag inser att jag alltid har tänkt mig att dvärgar trots allt spenderar rätt mycket tid på ytan. Och det är väl egentligen den enda ingrediens man måste lägga till för att göra dvärgarna realistiska?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ja, det är märkligt. Jag inser att jag alltid har tänkt mig att dvärgar trots allt spenderar rätt mycket tid på ytan. Och det är väl egentligen den enda ingrediens man måste lägga till för att göra dvärgarna realistiska?
Jag tänker att de utöver det behöver något för att förklara i alla fall väldiga komplex i Moria-stil. Typ magi, eller gruvmaskiner. Mer än bara hackor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag tänker att de utöver det behöver något för att förklara i alla fall väldiga komplex i Moria-stil. Typ magi, eller gruvmaskiner. Mer än bara hackor.
Precis. Och ändå lär det krävas rätt stor arbetsför skara att sköta logistik, underhåll etc.

Kanske stor slavbefolkning bestående av vättar och kastlösa dvärgar. Skulle tvätta bort Good Guy-stämpeln avsevärt dessutom.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Alltså, jag hade tänkt att inte köpa Kopparhavet men jag får ju säga att skaparna gör rätt bra reklam för spelet här. (Även på tal om andra poster ovan, alltså). :unsure:
Tack! Det Måns skriver handlar om Kopparhavet - där vi inspireras av Himalaya och olika turkiska och mongoliska anslag.

Men det jag skriver om ovan, torvdvärgarna, har inget med Kopparhavet att görs - förutom att min skruvade hjärna släppts lös med båda :)

I Kopparhavet har vi istället Yama - stenbockens kast, som är en sorts herdar och ytspejare i Grynnerbergen,
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Precis. Och ändå lär det krävas rätt stor arbetsför skara att sköta logistik, underhåll etc.

Kanske stor slavbefolkning bestående av vättar och kastlösa dvärgar. Skulle tvätta bort Good Guy-stämpeln avsevärt dessutom.
Eons dvärgar löste det med att förslava alver. Det är dock absolut, 100% inget de gör längre, och om de nu skulle råka ha någon undangömd alvisk slavpopulation så är det egentligen rättmätigt, och hur som helst förföll ju de förrymda slavarna i barbari, så det är ju lika bra att behålla dem i ett välordnat samhälle.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Tack! Det Måns skriver handlar om Kopparhavet - där vi inspireras av Himalaya och olika turkiska och mongoliska anslag.

Men det jag skriver om ovan har inget med Kopparhavet - förutom att min skruvade hjärna släppts lös med båda :)

I Kopparhavet har vi istället Yama - stenbockens kast, som är en sorts herdar och ytspejare i Grynnerbergen,
Jo, jag förstod det, men jag får ju en känsla av hur ni har byggt världen här. Det var det jag gick igång på. Språket ni använder vet jag att jag har svårt och reglerna känner jag väl mig inte så upphetsad över, och därför har jag inte hoppat på skeppet. Vi får la se om jag ändå gör det! (Jag fattar ju att ni försöker göra Drakar och Demoner 2016 fast bra här, och det sympatiserar jag med).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jo, jag förstod det, men jag får ju en känsla av hur ni har byggt världen här.
Stämmer rätt väl. Det är typ såhär våra interna diskussioner har sett ut. Nu är vår ambition inte alls att detaljerat beskriva Kopparhavsregionen men vi roas för mycket av nya perspektiv och oväntade sammanhang för att avhålla oss! :)

Språket ni använder vet jag att jag har svårt [för?]
Vet att detta är OT men blev lite nyfiken. Min avsikt är inte alls att försvara språket, utan jag är genuint intresserad. Du får gärna svara i PM om vi inte ska smutsa ner tråden :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jag tänker att de utöver det behöver något för att förklara i alla fall väldiga komplex i Moria-stil. Typ magi, eller gruvmaskiner. Mer än bara hackor.
Varför det? Några tiotusental flitiga dvärgar med hackor som jobbar i ett par århundraden så har du Moria.
Liksom Rom så byggdes inte Moria på en vecka, och det bodde många dvärgar där.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag gillar den här dvärgtråden.

När jag läste på om Tolkiendvärgar på wikipedia visade det sig att Tolkien, i synnerhet vid tiden för The Hobbit, tänkte sig en parallell mellan dvärgar och vår världs judar (till den grad att han designade dvärgarnas språk på basis av hebreiska): de hade en gång sitt eget land, men har nu fördrivits därifrån och spritts över världen.

Man kan kanske tänka sig att de stora dvärgstäderna, Moria osv, är skapade i ett mytiskt förflutet. Vad forntidens dvärgar använde för konst och magi för att karva ut berget är det ingen som längre vet, inte heller hur de löste problemet med matförsörjning. Än i våra dagar bebor vissa dvärgstammar de gamla grottstädernas förgemak, men de väldiga djupen har lämnats därhän åt vättar, troll och än värre saker. Behovet av att importera livsmedel från dalgångarnas jordbrukare begränsar kraftigt dvärgabefolkningens storlek, och de kan alltså inte uppbåda de mantal som skulle krävas för att ta städerna i besittning i deras helhet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Varför det? Några tiotusental flitiga dvärgar med hackor som jobbar i ett par århundraden så har du Moria.
Liksom Rom så byggdes inte Moria på en vecka, och det bodde många dvärgar där.
Vet du vad? Ge mig en faktabaserad formel över hur många kubikmeter sten en person kan hacka sig igenom per arbetad timme, så kan vi räkna ut hur rimligt Moria är.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Varför ska man bryta kanon i fantasidvärgarnas mot realism? Jag hade snarare velat skruva till dvärgarna ett par varv till. Typ att dvärgar äter sten, dvärgöl är odrickbart för det är mineralolja.
För att man är sugen på det. Den här tråden är för oss som gillar realistiska dvärgar. Du är välkommen att starta en egen tråd om stenätande mineraloljedickande dvärgar!
 
Top