Realistiska dvärgar?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Hur skulle såna leva? Finns det några rollspel som har mer realistiska dvärgar?

Jag tänker att idén om att bo i grottor helt under marken är orimlig på så många sätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Menar du dvärgar som ska vara "Tolkienska" på alla sätt förutom att de lever i grottor?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Menar du dvärgar som ska vara "Tolkienska" på alla sätt förutom att de lever i grottor?
Ja eller i varje falla igenkännbara, men med ett trovärdigt upplägg för hur dem lever och är
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tänker att idén om att bo i grottor helt under marken är orimlig på så många sätt.
Det finns dock gott om kulturer som gjort det så jag tycker nog inte att det är så orimligt.

Då är nog dvärgars fysionomi betydligt orimligare.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Boinsdvärgarna i Sorgeveden är välbetalda experter inom gruv-, damm- och befästningsbranschen. De reser dit där det finns jobb, gör en rejäl insats och drar sedan vidare till nästa arbetsplats.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jepp, det är en bra jämförelse.
Tycker det är ett coolt sätt att göra dvärgar.

Inte helt o-Tolkienskt ens, då ju dvärgarna mot slutet av Trejde åldern delvis skildras som en slag vandrande smeder. Och det skulle vara ännu ett sätt att göra dvärgar. Förr levde de i (möjligen mytiska) underjordiska städer, idag är den diaspora på ytan.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Om jag skulle få fria händer att skapa de klassiska fantasyfolkslagen på nytt till Drakar och Demoner (nej, det kommer inte att hända eftersom Riot håller hårt i det varumärket) så skulle jag tänka såhär: högalver är 7 fot långa, människor 6 fot, skogsalver 5½ fot, dvärgar 5 fot, och halvlängdsfolk 4 fot. Här sätter jag en fot till cirka 30 cm.

Jag har träffat många stadigt bygga nepaleser på kring 150 cm, inga man vill mucka med. Gurkhas som förebilder till dvärgar -- varför inte?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Tycker det är ett coolt sätt att göra dvärgar.

Inte helt o-Tolkienskt ens, då ju dvärgarna mot slutet av Trejde åldern delvis skildras som en slag vandrande smeder. Och det skulle vara ännu ett sätt att göra dvärgar. Förr levde de i (möjligen mytiska) underjordiska städer, idag är den diaspora på ytan.
Jo, jag ville ha en tilltalande förklaring till varför det lever dvärgar i en jättelik skog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det är gjorde mig väldigt nyfiken, för jag inser att jag har en stor kunskapslucka. Kan du ge några exempel, på,sådana kulturer?
Det finns gott om fantastiska grottstäder i Turkiet, Gerorgien, Irak etc. Googla Cappadocia så hittar du fantastiska bilder på en del rätt djupa grottstäder. Sydamerika har även sin beskärda del av grottstäder. Grejen är att det här inte var speciellt konstigt. Folk bor fortfarande i grottor i Frankrike, Spanien etc. Naturligvis handlar det inte Moria men det finn ändå gott om underjordiska fantastiska platser på jorden. Tillräckligt för att det inte känns speciellt orealistiskt. Visst, vill man gå in på teknik, försörjning, demografi etc så behöver man hitta en del lösningar, men i sig känns det inte speciellt orealistiskt.

Hur menar du då?
Beror väl lite på illustratören men finns gott om bilder på dvärgar men rätt omöjlig kropp. När det gäller realism har jag i allmänhet svårare att se hur många avbildade fantasidvärgar ens kan gå :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det finns gott om fantastiska grottstäder i Turkiet, Gerorgien, Irak etc. Googla Cappadocia så hittar du fantastiska bilder på en del rätt djupa grottstäder. Sydamerika har även sin beskärda del av grottstäder. Grejen är att det här inte var speciellt konstigt. Folk bor fortfarande i grottor i Frankrike, Spanien etc. Naturligvis handlar det inte Moria men det finn ändå gott om underjordiska fantastiska platser på jorden. Tillräckligt för att det inte känns speciellt orealistiskt. Visst, vill man gå in på teknik, försörjning, demografi etc så behöver man hitta en del lösningar, men i sig känns det inte speciellt orealistiskt.
Nä, att bo i grottor är ju inte orealistiskt. Men att gräva milslånga gångar och väldiga hallar ...


Beror väl lite på illustratören men finns gott om bilder på dvärgar men rätt omöjlig kropp. När det gäller realism har jag i allmänhet svårare att se hur många avbildade fantasidvärgar ens kan gå :)
Okej, jag är med, tror jag. Du menar muskeldvärgar. Så vitt jag vet är det dock något som tillkommit efter Tolkien. Hans dvärgar skildras väl aldrig som grobianstarka? Dessutom är de artiga, kultiverade varelser, inte dagens öldrickande bärsärkar. Jag tror GW är skurken i dramat.
 
Last edited:
Top