Borde det väl vara ganska enkelt att bygga för rollspel? Har inte någon gjort det redan?
Lite slumptabeller som beskriver vad som hände. Några tabeller som indikerar vilken typ av ledtrådar som trillat ut. Sedan får du väl ta på spelledarhatten och väva äventyret omkring dem.Borde verkligen gå! Jag har suttit och trixat med ett gäng kortlekar för ledtrådar, kopplingar, etc men jag gillar ju samberättardelen av det så då blir det mer berättarutmaning än detektivarbete att få ihop det. Borde dock gå bra som spelledarverktyg. Typ kranks subway-grej.
Jag förmodar nu att du nu inte bara menar innan man spelar utan även medan man spelar?Borde det väl vara ganska enkelt att bygga för rollspel? Har inte någon gjort det redan?
Borde det väl vara ganska enkelt att bygga för rollspel? Har inte någon gjort det redan?
Lite slumptabeller som beskriver vad som hände. Några tabeller som indikerar vilken typ av ledtrådar som trillat ut. Sedan får du väl ta på spelledarhatten och väva äventyret omkring dem.
Rent allmänt funkar väl deckare så att hjälten hittar ledtrådarna i omvänd ordning mot vad de skapades, Varje ledtråd ställer frågan "Varför?" och när de följer kedjan av ledtrådar till den första. Och då blir mysteriet löst, de misstänkta samlas i salongen och avslöjandet kan se.
Detta är riktigt ballt. Jag tänker också på mysterier som flödesscheman.Det beror väl lite på vad du menar, såklart. En tanke jag hade med Subway var ju just att procedurellt generera mysterier – eller åtminstone deras struktur.
En klassiker är ju att se alla deltagare i någon av 36 Plots som en variabel och sedan plocka dem från en pool av kandidater. E.g., om du väljer "Supplication" så kommer det finnas: a persecutor; a suppliant; a power in authority, whose decision is doubtful. Tre deltagare som behöver genereras med hjälp av SLP-tabeller eller vad du nu har.
Detta är riktigt ballt. Jag tänker också på mysterier som flödesscheman.
Tänker att om man analyserar typiska kriminalromaner och filmer så finns det 3-4 flödesscheman som återkommer. Om man sållade ut dessa skulle man kunna bygga mallar av dem och sedan slumpa fram innehåll till mallarna.
Typ såhär:
View attachment 4646
Som utgångspunkt är det inte alls dåligt, och det finns nog en hel del spelledare som inte behöver speciellt många fler förberedelser än bara en "situation", en utgångspunkt…