Nekromanti X-Men 2 äger! [nt]

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: X-Men 2 äger!

det var ju konstruktivt

men jag håller med, den var riktigt fräck
tycker att alla skall se den, imo så var den lika bra, om inte bättre än ettan

//Netfeed, som anser att Kurt Wagner regerar
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Re: X-Men 2 äger!

men jag håller med, den var riktigt fräck
tycker att alla skall se den, imo så var den lika bra, om inte bättre än ettan
Den var klart bättre än ettan. Framför allt var den lagom lång, till skillnad från ettan, som var kort och dessutom gick halva filmen åt till att presentera karaktärer som vi serieläsare redan kände till. I tvåan ödslas inte en sekund åt att presentera någonting (jo en sekund ödslas: professor X säger att det finns mutanter och att de har märkliga krafter, sedan kör filmen igång och du antas veta vem Magneto är, vem Wolverine är och varför Rogue inte vill röra vid någon).
Filmen lider dock av samma problem som "Sagan om de två tornen": den häftigaste scenen i hela filmen är avklarad efter fem minuter.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: X-Men 2 äger!

Helt klart bättre! Kommer det en trea tror ni?

Det enda som var jobbigt var att min blåsa höll på att explodera under halva filmen så det förstörde filmupplevelsen något :gremsmirk:

/Balderk, gillade Wagner
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: X-Men 2 äger! *spoiler*

klart det kommer en trea, jag vill ju veta vad som händer med pyro
sedan så vill jag veta vad dark phoenix gjorde islutet
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: X-Men 2 äger!

jadå den går att se om du tycker om serien, även om du inte tycker om serien men gillade ettan kan du se den, sedan kan du även se den om du inte gillade ettan för att denna var imo bättre än ettan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: X-Men 2 äger!

Är det värt att se filmen? En av mina vänner säger att den var lika kass som skolans fiskgratäng!

"It's okay to eat fish 'cause
they don't have any feelings!"
Om det är OK att äta fisk så är det väl OK att se den?

Om George Bush inte har några känslor, är det OK... äh, förresten, glöm det...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du stal mitt inlägg!

Det var en bra film men jag hade velat ha mer subtilitet och mer fighter mellan olika mutanter. Magneto var ju lätt den bästa karaktären i hela filmen. Scenen där han rymmer ifrån fängelset var mycket trevlig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nej.

... inlägg av den här typen vill vi inte ha.
Hade jag sett det här innan någon hade svarat hade jag låst tråden och varnat dig.

Fortsätter du med sådana här inlägg kommer jag att göra det, så du kan se det här som en mini-varning.

Åsikter utan argument, som dessutom är en trådstart vill vi inte ha.

chrull
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Du stal mitt inlägg!

Scenen där han rymmer ifrån fängelset var mycket trevlig.
Håller med, lätt en av de häftigaste i filmen. Magneto gillar jag med, men så är det ju Ian som spelar honom också. Men jag gillade Kurt Wagner också. :gremsmile:

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: X-Men 2 äger!

Ja, men man kan inte se den om man inte sett ettan och inte läst serien. Helst ska man ha sett ettan även om man har läst serien. Fast jag har inte läst serien så jag vet inte riktigt hur hög sanningsgraden är i mitt andra påstående.

Men gå och se den!

Edit:
Bättre än två tornen? Nej, det var den inte! Men inte så långt efter är den väl... så här säger jag om dem: TT: 5/5 X2: 4/5

/Balderk
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: X-Men 2 äger!

tycker inte de två tornen var så bra

men men jag är ju anit-tolkientaliban
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: X-Men 2 äger!

Jo, jag vet ju det :gremsmile:

Fast det är kanske bättre att bedömma den på en tio-skala... där får den 9/10
Men den är bättre än en fyra... sämre än ettan dock.

/Balderk
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tja...

Nej, men de har en moderator som känner sig lamslagen av förväntningarna på tolerans mot nybörjarna.

...men seriöst jobbar på att skippa den toleransen.

- Ymir, som börjat låsa i allt större utsträckning
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: X-Men 2 äger faktiskt, ja.

Superhjältefilmer lider allt som oftast av problemet att de känns intetsägande. De börjar, körs efter en standardmall och avslutas, och i slutändan sitter man där med känslan 'var det allt?'. I 'X-Men 1' tog det alldeles för mycket tid att presentera karaktärerna, och känslans fanns där direkt - intetsägande. Visst var den rätt välgjord, men styrkorna i genren, som är särdeles framträdande i just X-Men, hann aldrig lyftas fram i någon större utsträckning.

Men oboj, det gjorde de med råge i 'X-Men 2'. Karaktärerna. Personligen är jag av åsikten att bra, intressanta och engagerande karaktärer är det viktigaste av allt i såväl rollspel som film och litteratur - handling är otroligt sekundärt i jämförelse, och just plotten i den här filmen var som förväntat inget vidare, även om den var allt annat än ointelligent (jag ääälskar när fiender som Magneto-possen och X-Men tvingas alliera sig med varandra mot ett yttre hot). Men karaktärerna...vilka personligheter, vilka intriger...bra, utan tvekan. Cyclops är en rätt trist torrboll som man borde gjort mera av, men Wolverine är såå skön, och hans triangeldrama med Cyclops och Jane Grey fungerar utmärkt - speciellt med Mystiques lilla nattliga utspel. Hon lyfter för övrigt filmen också i övrigt, med en cool men mystisk approach, och okuvlig lojalitet till Magneto. Såå skön är hon. Jag hade gärna haft en egen lady Deathstrike, också ;-)
Nightcrawler var också bra, och Magneto som förväntat njutbar. Skådespelarna skötte sig föredömligt, och filmen lade helt rätt fokus på de karaktärer och de relationer som är X-Mens styrka.

Också koreografin var underbar (jag äääälskar Mystiques fajjt mot vakterna i dammbyggnaden, och Nightcrawlers rush in i Vita Huset. Deathstrikes fajjt mot Cyclops var kanske inte mycket, men nästan det snyggaste av allt. För att föra in ett sexistiskt argument så gjorde sig hennes höfter väldigt bra i kostymbyxor :gremwink: ), befriad från den sedvanligt dötrista släng av Yuen Wo Ping-sjuka som annars tycks råda i Hollywood. (Typiskt av jänkarna att ta det sämsta från Hongkong). Nej, här var det i stället snygga, snabba fajjter, med bibehållen estetik. (Men Deathstrike kunde gott blött lite mera. Jag vet inte, men det känns verkligens om blod borde spruta när hon och Wolverine fajtas. Och blod är ju sött, dessutom). Likaså var soundtracket oväntat bra. Jag har väldigt svårt för dunkande rock och metal i film, och också här gladde det mig att man frångick Matrix-tendenserna och körde klassisk musik istället. (Wagner till Nightcrawler var ju sååå rätt, juh). Det är betydligt mer stämningsskapande än Marilyn Manson, i mitt tycke. Specialeffekterna var utmärkta, även om X-Mens jetplan såg lite datorgjort ut i någon scen, och kändes lite väl 'serietidningsaktigt'. (Kunde de inte ersatt det med en helikopter eller något?). Effekterna i Dr Xs maskin var väldigt vackra, ett imponerande visuellt stilgrepp likt regnet i den annars föga sevärda 'Daredevil'. Slutscenen gick i samma anda - snyggt, utan tvekan, även om det bäddade för en uppföljare.

En slentrianmässig plott var väl inte mer än man kunde förvänta sig, men det kändes som om filmskaparna undvek att moralisera (tex när de lät Deathstrike, som ju bara var kontrollerad av Stryker, dö, och lämnade Jason Stryker i dammbygget), och det var oväntat. Jag tyckte de kunde gjort mer av just det att Stryker kontrollerade Deathstrike - varför lyfta fram i en scen att hon i praktiken var hans slav, och sedan aldrig göra mer av det? Det hade ju kunnat ge stora möjligheter i den sista scenen med henne...ett blekt leende eller en glimt av insikt i ögonen när Wolverine dödade henne hade räckt för att vara medryckande. Deathstrike som karaktär slösades verkligen bort en smula. En snygg detalj var dock att händerna på röntgenbilderna i laboratoriet var hennes, inte Wolverines - sådana subtila små ledtrådar uppskattas. Det blir liksom lite mer att upptäcka...

Jag älskar inte direkt superhjältegenren, och tycker fortfarande inte handlingen var något vidare, men trots det har man i 'X-Men 2' verkligen gjort något riktigt bra av det hela. Det är inget mästerverk det rör sig om, men en mycket medryckande och välgjord film som kanske är det bästa jag sett från Hollywood det här året. Och det är inget dåligt omdöme, på min ära.

- Ymir, kommer kanske sansa sig och se fler brister senare, men just nu kan han bara ge ett mycket gott betyg


Förresten, folk...ta er i kragen och skriv lite mer innehållsrika inlägg om ni ska diskutera den här filmen. Nästan vartenda ett är ju på gränsen till NT...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,495
Location
Stockholm
Re: X-Men 2 äger faktiskt, ja. (spojlers)

NT-stuket på denna tråd får jag nog ansvara för eftertsom jag började den med ett NT-inlägg. :)

ett blekt leende eller en glimt av insikt i ögonen när Wolverine dödade henne hade räckt för att vara medryckande.
Men fanns inte ett sådant? Jag har för mig att strax innan hon kolar, så förvandlas hennes ögon från iskallt omänskliga till förvånat sorgsna och högst mänskliga.

En snygg detalj var dock att händerna på röntgenbilderna i laboratoriet var hennes, inte Wolverines - sådana subtila små ledtrådar uppskattas. Det blir liksom lite mer att upptäcka...
Håller med. Det finns ju massor av små detaljer i hela filmen som är roliga att upptäcka. Ta bara alla filer i Strykers dator! Jag har inga falkögon direkt men jag han uppfatta Franklin Richards (Mr. Fantastic och Invisible Womans übermäktiga mutantson), Muir Island ("snällt" mutantforskningscenter som dök upp i serien ganska ofta) och Omega Red (ryssarnas svar på Wolverine).

Stykers son verkar också vara en referens antingen till Hellfire Clubs Mastermind (som hette Jason och kunde skapa helt verklighetstrogna illusionsvärldar i folks hövven) eller till Prof. Xs son "Proteus" som var värsta dundertelepaten och hade ett blått och ett grönt öga.

Hank McCoy (Beast) och Sebstian Shaw (från hellfire club) blinkar dessutom förbi på tvn som den där lilla unge zappar på med ögonen.

Nerd out,
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: X-Men 2 äger faktiskt, ja.

Deathstrike som karaktär slösades verkligen bort en smula.
Just Deathstrike hade ändrats väldigt mycket från serien. Där är hon ingens "slav" direkt - hon är dotter till snubben som kom på hur man injicerar adamantium i folks skelett, och ger sig efter Wolverine på eget bevåg. Hon är inte heller mutant, utan "bara" cyborg. Rätt mycket intressantare än "precis som Wolverine, fast snygg brud i stället".
En snygg detalj var dock att händerna på röntgenbilderna i laboratoriet var hennes, inte Wolverines - sådana subtila små ledtrådar uppskattas. Det blir liksom lite mer att upptäcka...
Hela filmen var ju full av coola små detaljer, framför allt Strykers dator. Muir Isle och Franklin Richard har redan nämnts, liksom debatten mellan Dr. McCoy och Shaw, men andra saker som kan nämnas är Project Wideawake (Sentinel-projektet - sketstora mutantdödarrobotar) och massvis med kända mutantnamn.
 
Top