Det är helt klart att det finns Warhammer Battle-ismer i WFRP1 som man helst ignorerar fullständigt, framförallt vad gäller magi.
Till exempel. Jag tänkte även på sådant som de illa genomtänkta överförningarna av sånt som
instability och
animosity.
Men en "hybrid av Runequest/BRP" är ju inget skällsord - tvärtom är ju dessa Chaosium-spel grunden för många mycket älskade och uppskattade rollspel.
Absolut, och det var inte heller avsett som något skällsord. BRP är min favoritengine.
Och att kalla WFRP1 "snabbt hoprafsad" stämmer helt enkelt inte. Bara Careers-systemet ensamt utgör ett sinnrikt och genomtänkt system. (Du behöver inte gilla det, jag säger inte det är perfekt eller utan brister; jag vill bara du håller med om att "snabbt hoprafsat" är det inte)
Tja, det var kanske lite onödigt raljant uttryckt, men jag utgick från vad t ex Graeme Davis och Phil Gallagher sagt i intervjuer senare: arbetet med WFRP 1E-reglerna blev jäktat och i vissa stycken (i synnerhet men inte enbart magireglerna) ett hastverk. De fick för kort tid på sig att arbeta om det första utkastet, som mer direkt byggde på WFB 2, till ett färdigt rollspel. Se t ex:
https://awesomeliesblog.wordpress.com/2020/12/30/the-wfrp-story-xxxvi-passing-the-baton/ och
HISTORY. The new recruits finalise the WFRP1 rulebook.
awesomeliesblog.wordpress.com
Vad gäller career-systemet så är det väl flera frågor i en. Det verkar ha funnits med redan i det första utkastet och gå tillbaka på
ett tidigt tillägg till WFB1, men det fortsatte fyllas på in i det sista. Jag kan väl backa på specifikt "snabbt hoprafsat" om det är viktigt (det är svårt att avgöra även med bakgrunden ovan).
Careersystemet är otroligt charmigt och vi hade mycket kul med det när jag spelade en del WFRP1 på 90-talet (det blev inte av på långa vägar tillräckligt mycket). Jag spelade dock inte tillräckligt mycket för att kunna bedöma hur väl det fungerade i längden, och redan då det begav sig var jag lite förbryllad över vad yrkena egentligen betecknade: är det här ditt
gamla yrke, innan du blev äventyrare? Men hur fortsätter du då avancera i det? Etc.
Det som IMO är mest briljant med yrkena i WFRP1 är att det i praktiken - tidstypiskt men samtidigt eget - är yrkeskapitlet som är settingbeskrivningen. Världen i stora drag beskrivs kanske i "The World Guide", men det är de två Careers-avsnitten som verkligen målar upp en levande bild av hur tillvaron i the Empire ser ut.
Visst kan man kalla WFRP1 "klumpigt" och beroende på exakt vilka subsystem man tänker på kan det till och med vara en rättvis utsaga. Men då tycker jag det är viktigare att fokusera på att spelet är - precis som de flesta spel från den tiden - enkelt och rättframt och relativt fritt från bloat. Jag vill väl mest säga att få såpass enkla system kan sägas vara särskilt klumpiga, särskilt i jämförelse med nutida system.
Visst. På 90-talet var WFRP1 mitt favoritsystem och jag använde det t o m för ett par one-shots i andra spelvärldar. Jag är fortfarande svag för det. Det är väl helt enkelt få regelsystem från mitten på 80-talet som, i sin dåvarande form, står sig särskilt bra idag. Jag vidhåller att de svagheter som WFRP1 fick med sig genom att börja som en hybrid av WFB2 och Runequest är ett arv som de senare utgåvorna inte i tillräcklig grad har frigjort sig från.