Nekromanti Vilket spel ska jag köpa?

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Eon kan jag å det varmaste rekommendera. Det är inte så jämrans avancerat som en del påstår, man kommer in i det rätt kvickt. Ta en titt i Eon-forumet och sök/fråga efter speltips så får du nog förslag som snabbar upp systemet. Det har redan diskuterats några gånger, men det kan väl diskuteras igen/images/icons/wink.gif

Melius frangi quam flecti
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Plots, metaplots och whatever

Nej, förutom ett, de kan vara svåra att få tag på, speciellt om man är ny i hobbyn och inte känner till alla gömmor.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Anledningen till att ett spel behöver en metaplot är att annars blir det bara spel för spelets skull. De flesta spel som kommer ut på den kommersiella marknaden måste ha ett tema för att överleva</I>

Tja, i så fall är väl Eons "hook" ganska tydlig? Spelet där man kan fortsätta lira fantasyäventyr sedan Ereb Altor gick i graven.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Personligen är jag inte så förtjust i metaplotter. Jag anser mig faktiskt kapabel själv att hitta på kampanjidéer, och behöver inte spelkonstruktörer till detta. I stället kan spelkonstruktörerna ägna sig åt att beskriva en intressant värld med många möjligheter till utveckling av spelledaren, samt designa spelsystem som faktiskt fungerar.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
gått i graven?

Tja, i så fall är väl Eons "hook" ganska tydlig? Spelet där man kan fortsätta lira fantasyäventyr sedan Ereb Altor gick i graven.

Ereb Altor gått i graven? Va? Ereb Altor lever och mår fint. Bara för att ett spelvärld inte länge utvecklas med nya versioner av DoD så behöver den inte vara död. Vad jag minns så har det förkommit ett par trådar som handlat om något i stil med "Är det fortfarande någon som spelar DoD91" och då svarar många och uttrycker sin glädje över den fantastiska spelvärld som Ereb Altor är (...ok, jag hittar på lite nu).

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som gillar Ereb Altor starkt...</font color=red>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Poängen med en metaplot är inte att beröva SL från allt vad utvecklingsmöjligheter är. Meningen är att världen/settingen/spelet ska ha ett tema som är genomgående för att det inte bara ska bli en ren uppsats i nonsens. För om det inte finns någon anledning till saker och ting så är spelet skrivet för spelets skull.

Tänk efter lite, så kommer du antagligen fram till att de flesta spelen på marknaden har någon form av metaplot - hur långsökt det än kan vara.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: gått i graven?

<I>Ereb Altor gått i graven? Va? Ereb Altor lever och mår fint. Bara för att ett spelvärld inte länge utvecklas med nya versioner av DoD så behöver den inte vara död.</I>

Blivit odöd, då. Det kommer inte upp några nya Ereb-moduler på butikshyllorna, man kan inte skicka in frågor till Sinkadus, och det är ytterst sällan som nån ny rollspelare introduceras till hobbyn genom den världen. Det är där Eon kommer in i bilden.

Lustigt fenomen, det där. Anhängare av <I>andra</I> spel brukar inte ha några problem med att konstatera att deras favoritlir är dött när det bevisligen inte produceras nåt nytt material till det, men just till gamla DoD är det alltid folk som vill fortsätta låtsas att det är 80-tal.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag tror vi har olika definitioner av metaplot... definitionen jag hört och använder är att handlingen i spelvärlden drivs framåt genom supplement och äventyr som släpps av förlagets utgivare. Detta är inte samma sak som ett "tema" i världen. Det finns i och för sig, som du säger, i större eller mindre mängd i de flesta kommersiella rollspelsvärldar - helt enkelt för att det är ett bra sätt att sälja mer prylar på, folk känner att de vill "hänga med" i världens utveckling. Nackdelen ur kommersiell synvinkel är att "tröskeln" för nya kunder kan kännas hög - det räcker inte med att köpa världsboken för 350 spänn, utan man tror att man behöver fem-sex böcker till för 250 kr var, och då kanske man hellre köper en annan värld.

Därmed inte sagt att jag tycker om det. Jag föredrar en "frusen" spelvärld, där alla supplement och såsböcker beskriver världen vid en specifik tidpunkt (t ex 610 e.O., 2501 e.Kr., 1372 DR, o s v). Då får jag en fin ögonblicksbild av världen, som jag senare kan utveckla åt vilket håll jag vill. Då blir också "min" version av världen mindre låst av vad någon speldesigner i USA hittar på - visst, jag kan ignorera vad designersarna hittar på, men då blir framtida supplement mindre värdefulla för mig.

För att ta ett exempel från Forgotten Realms: om jag inte gillar händelserna i romanen "Prince of Lies" (lite ommöblering bland gudarna, en ny dödsgud, att tre fjärdedelar av Zhentil Keep raseras) så står det mig givetvis fritt att ignorera detta. Dock så innebär det att det utmärkta supplementet "Faiths and Avatars", som är skrivet efter romanen i fråga och behandlar Forgotten Realms gudar, blir avsevärt mindre användbar för mig, eftersom den räknar med de händelser som utspelar sig i Prince of Lies.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Svansfaktorn

En sak som de flesta killar inte tänker på vad gäller svans är att svansen gör att det är förbaskat obekvämt att ha trosor på sig under kjolen.

Krille, nu vet jag hur vi skall få fler tjejer intresserade av hobbyn. Rita bara några killar med svans också, för inte lär det väl bli bekvämare att ha kalsonger om man har svans? ;)

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svansfaktorn

"Krille, nu vet jag hur vi skall få fler tjejer intresserade av hobbyn. Rita bara några killar med svans också, för inte lär det väl bli bekvämare att ha kalsonger om man har svans? ;)"

Bättre idé: vi tvingar alla rollspelande killar att bära kilt som en kilt ska bäras! /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Svansfaktorn

Bättre idé: vi tvingar alla rollspelande killar att bära kilt som en kilt ska bäras!

Jag får nog ge dig rätt, jag frågade min sambo och hon tyckte också att kiltgrejen lät som en bättre idé så nu blir det väl att föregå med gott exempel...
Å andra sidan så kanske toga på grekiskt vis inte vore så dum idé heller...
<font size=+2>:)</font>

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Svansfaktorn

Kilt?
Toga?

Har ni tittat på en Termometer? .. Vi lever i SVERIGE!!!

*hutter*

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Re: gått i graven?

[/i]Lustigt fenomen, det där. Anhängare av andra spel brukar inte ha några problem med att konstatera att deras favoritlir är dött när det bevisligen inte produceras nåt nytt material till det, men just till gamla DoD är det alltid folk som vill fortsätta låtsas att det är 80-tal.[/i]

Tja, jag har inte spelat en enda minut rollspel på hela åttiotalet (född -81). Fick 91:an i julklapp eller liknande 91 (eller om det var 92, minns inte) och det är den världen jag "växt upp i" som rollspelare. Därför kommer den aldrig att dö för mig så länge jag spelar eftersom jag känner den alldeles väl.

Visst, det kanske inte introduceras några nya rollspelare till den världen och det görs mycket riktigt inga nya moduler, men är det verkligen bara till DoD som rollspelare är "konservativa" och håller fast vid gamla regler? Vet inte själv då det är först på senare tid (två år typ) som jag testat andra grejer än just DoD91. De som bara spelat Eon hela tiden kommer kanske att hålla fast vid sin spelvärld när den övergivits av förlagen...

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som gillar Ereb Altor starkt...</font color=red>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
<I>"Jag tror vi har olika definitioner av metaplot..."</I>

Visst, eftersom jag inte ser någon nödvändig skillnad på tema och metaplot. En metaplot kan vara ett bestämt historieförlopp eller en drivande "kraft" som för spelet framåt i supplement (ex. mörkret, tvillingarna et cetera i Gemini) men det kan också vara ett grundläggande fenomen som gör att spelet är det det är. Filosofi i Planescape och ångest/fördrivandet av besten i VtM är exempel på gråzonen mellan metaplot och tema.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Eon har en ganska bra värld om man gillar klassisk högfantasy. Men eon har en MASSA mer eller mindre krångliga regler, så om dina spelare är nybörjare skulle jag nog satsa på Gemini. Som också har en ganska bra värld om man gillar lite mörkare fantasy.

Per
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Svansfaktorn

Rita bara några killar med svans också, för inte lär det väl bli bekvämare att ha kalsonger om man har svans? :gremwink:

Problemet är väl att detta lätt kan blandas ihop med en redan befintlig kille med svans. Och bockfötter. Och horn. Och treudd. /images/icons/smile.gif

Ridijeck
som inte har svans, men väl en miniräknare
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Kiltfaktorn

"Kilt? [snippeti] Har ni tittat på en Termometer? .. Vi lever i SVERIGE!!!"

En kilt av den gamla sorten är tio kvadratmeter tjockvävt ylletyg. Det ska nog kunna hålla dig varm.


Äh, jag tycker Chrull verkar lite fjollig :gremsmile:

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top