Nekromanti Vilket spel ska jag köpa?

bech

Veteran
Joined
24 Feb 2001
Messages
12
Har en del rollspelserfarenhet och vill börja pröva på att spelleda bland ett par kompisar som nästan inte alls har någon rollspelserfarenhet, och när jag ändå håller på tänkte jag köpa något rollspel.

Tänkte mig Fantasy (eftersom det är det jag kan nåt om), men vet inte exakt vad jag ska välja. DoD har jag mest spelat, men jag vill helst ha nåt annat för att jag tröttnat på DoD och vill pröva på nåt annat.

Antagligen blir det EON eller kanske Gemini... men jag vet ju inte!! Nån som vill ge mig råd? Är EON nåt att ha? (har hört att eon ska vara väldigt avancerat). Gemini då? Finns det nåt annat som kan vara värt att ta en titt på?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Eon är bra, men kan kanske anses som lite svårare regelmässigt (nja, "mer utvecklat" kanske är rätt ord). Eon har ju regler för det mesta man kan tänka sig, bra enligt många, inte lika bra enligt andra.

Gemini är också ett bra val, även om jag inte tycker det är ett spel för nybörjare. Gemini, med sin mörka fantasyvärld, skiljer sig betydligt ifrån vad som anses vara "mainstream-fantasy" (Tolkien, Jordan etc, etc).

Annars så finns det ju också nya versionen av Dungeons & Dragons. Inte testat spela det själv ännu, men det skall vara bra har jag hört. Är själv inte så lyrisk över det som mina kompisar.

Och slutligen (innan Krille själv påpekar det), så finns ju också <a href="http://www.foxtail.nu/vstmrk.html">Västmark</A>. Gratis är gott.



ALL YOUR BASE ARE BELONG TO US!

>>>
<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A>
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Jag har inte spelat Eon men därimot en hel del Gemini och det är verkligen mycket bra, desutom så tycker jag det går bra även för nybörjare (i motsats till vad Sereg trodde), det var nämligen det första spel som jag och mina kompisar spelade.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Pendragon
Rollspel på kung Arthurs tid. Ett lysande spel helt enkelt.

Earthdawn
Efter katastrofen fantasy.

MERP
Rollspel i Tolkiens värld. Ngt alla borde ha =)

Skyrealms of Jorune
skum techno-fantasy. Ett stört skööönt spel.

Västmark
Det är ju gratis OCH bra.

Rolemaster
Som Eon, fast det Eon gör med två nävar tärningar gör RM med endast TVÅ tärningar.

men tuffaste spelet av alla är nog "Khelataar"!


*tjipp-tjipp*
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
En ganska svår fråga faktiskt. Om vi håller oss till de svenska spelen och stryker Drakar och Demoner så blir valet mycket jobbigt (i mina ögon).

* Eon. Inte direkt ett av mina favoritspel. Mundana är en helt okej värld, men Eons regler är i mina ögon på tok för långsamma. Neogames obT6-system är genialt samtidigt som det är urbota korkat (bra att det saknas tak och större sannolikhet för ett värde i mitten, dåligt för det kan bli mycket tärningar att slå). En klar fördel är att Eon är ett i högsta grad levande spel med många fina supplement.

* Gemini. Mörk fantasy. Har själv inte spelat det, men har hört att reglerna är ganska enkla att lära sig. Stor nackdel är att spelet inte är särskilt levande, och det finns inte särskilt många supplement.

* Gondica. Inte heller den "traditionella" fantasyn. Spelet lever, men endast på nätet, då det bara finns grundregler att köpa i bokform.

* Västmark. Sagofantasy. Gratis. I mina ögon fina och smidiga regler. Sade jag att det var gratis (gratis=mycket bra)?

Jag skulle nog säga Västmark om man kan tänka sig sagofantasy. Annars blir det nog (tyvärr) Eon som är det enda vettiga alternativet. Om man inte kan tänka sig gå in på engelska spel förstås, där det finns en uppsjö spel (som andra förmodligen kan berätta mer om).

/Azagthoth
 

Herr Celric

Veteran
Joined
2 Aug 2000
Messages
24
Jag tycker att du ska satsa på Eon. I varje fall om du vill ha ett svenskt rollspel. Västmark vet jag för lite om för att våga uttala mig. Gemeni är tufft men som sagt inte klassisk fantasy (Men det kanske du inte heller vill ha..).
Nya drakar och demoner (v.6) är enligt mig inte alls det man önskade att det skulle vara så ska du lira Drakar så tycker jag du ska hålla dig till de gamla boxarna.

Vad det gäller regler så tycker jag att det är mindre viktigt. Plocka bort det du tycker är för svårt/onödigt och spela med de regler du vill ha.Eon har en massa regler men en mängd av dessa går att välja bort utan problem.Så satsa dina slantar på Eon, jag har svårt att tro att du skulle bli besviken.
 

bech

Veteran
Joined
24 Feb 2001
Messages
12
Har nu kikat lite på Västmark.

...

Jag kan sammanfatta det hela genom att säga att det var trevligt skrivet, och reglerna var väl OK... fast jag får ju erkänna att Zhoria var mer tilltalande.

En sak som jag hängde upp mig på var bara Herr Sundelins dragning till 'flickor med rävöron och rävsvans'. Efter en titt på hans Playelf-sida så bekräftades min uppfattning rejält. (No offence)

--- bech
 

Dayn

Veteran
Joined
23 Feb 2001
Messages
2
Location
Södertälje, Linköping
Om du inte har tittat på Warhammer Fantasy Roleplaying game så tycker jag att du ska göra det. Världen är mycket bra, regelboken beskriver den ingående och man behöver inte köpa flera komplement det första man gör. Trevliga regler.
Jag såg att de fått in en hel drös med nya WFRP-grejer på Tradition i Linköping. Positivt.
Dessutom tycker jag det behövs lite fler WFRP-spelare i sverige.
 

bech

Veteran
Joined
24 Feb 2001
Messages
12
Har aldrig spelat Warhammer, men jag har sett spelet och tyckte inte det tilltalade mig faktiskt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
EN kommentar! [kanske lite OT]

they're FOXY!

och det var allt för den här gången

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Det är rätt, khelataar ska du lätt satsa på. Inte så dyrt, jävligt bra, ganska mycket grejer man kan tanka hem och en skitbra värld. Det finns att köpa på legend hobbyspel.

Per
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag håller med om Eon. Ett finfint rollspel. [NT]

Sådeså!

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
En sak som jag hängde upp mig på var bara Herr Sundelins dragning till 'flickor med rävöron och rävsvans'. Efter en titt på hans Playelf-sida så bekräftades min uppfattning rejält. (No offence)

Det är väl inget fel på svansar (även om den där röda tonen är lite gräll :gremsmile:? Terra Draconis (www.surf.to/ferret) är annars ungefär lika gratis och innehåller inte lika många svansar *snyft*. Spelandet tilldrar sig i en kultur som påminner om Romarriket med influenser från antika Grekland och Egypten - med andra ord fantasy inspirerat av antiken i stället för medeltiden.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Svansfaktorn

"En sak som jag hängde upp mig på var bara Herr Sundelins dragning till 'flickor med rävöron och rävsvans'."

En sak som de flesta killar inte tänker på vad gäller svans är att svansen gör att det är förbaskat obekvämt att ha trosor på sig under kjolen. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
EON är ett regelverk med en omfattande, men tråkig, binge bakgrundsmaterial. Av de två givna alternativen skulle jag garanterat välja Gemini.

Betänk följande:

EON = Massor med regler, mer regler, ett par regler till, några meningar om världen, lite mera regler, ytterligare ett par regler, tillbehör med larviga monster, enorm doktorsavhandling i mögel angående magi, mera regler och till sist en binge regler.

Gemini = En intressant bakgrundshistoria och en mer eller mindre originell värld med ett tydligt budskap och en mycket intressant setting. Reglerna hamnar här i skymundan för själva rollgestaltandet och det är mer tydlig klassisk medeltid än det svårtydbara EON. Dessutom ger världen möjlighet för både klassiska äventyr, dock med en mörk "twist", och samhällskritiska epos.

Min fråga till eventuella EON-fantaster som läser detta: Vad går egentligen Mundana ut på ? Vad är metaploten/settingen/meningen med Mundana ?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Min fråga till eventuella EON-fantaster som läser detta: Vad går egentligen Mundana ut på ? Vad är metaploten/settingen/meningen med Mundana ?"

Måste man ha en mening nu också? Kan man inte bara spela för att ha kul? Och varför är det helt omöjligt att uppfinna en egen?

Men om det nu är så att du måste ha en metaplot och inte orkar uppfinna en själv, vänta på Legender&Hemligheter.

Annars är meningen med Eon att ha kul och vara kreativ.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Hehe... jag minns (kan tyvärr inte citera) dina egna utlägg om EON's - och hela NeoGames - brist på profilering; förmodligen det enda jag någonsin hållit med dig om.

Anledningen till att ett spel behöver en metaplot är att annars blir det bara spel för spelets skull. De flesta spel som kommer ut på den kommersiella marknaden måste ha ett tema för att överleva, exkluderat NeoGames produkter och möjligen AD&D som däremot överlever genom att ha det namn det har.

För egen del anser jag att spel bör ha en "hook", som Shane Lacy Hensley skriver i förordet till AFMBE, "a hook jagged enough to catch the player and drag him down into the grave". Planescape Campaign Setting har sina alternativa dimensioner och den stora meningen med alltet - nämligen filosofiska och politiska frågeställningar tagna till sin spets. Gemini har sitt mörker, Mutant Chronicles den mörka legionen och de eviga krigen, Drakar och Demoner har äventyren precis som majoriteten av den gamla skolans fantasy-spel och så vidare. Listan kan göras lång, även utan de uppenbara spelen som bygger på en särskild handling. Ex. In Nomine eller Vampire: The Masquerade.

Spel utan metaplot saknar denna "hook" och får förr eller senare bana väg för andra spel. Det förvånar mig därför att EON blivit så stort, men jag ser det istället som inkörsporten till bättre spel - precis som gamla Mutant var min inkörsport till denna underbara hobby.

<I>"Måste man ha en mening nu också? Kan man inte bara spela för att ha kul?"</I>

Blir det kul om det inte finns någon anledning till saker och ting ? Enligt mig håller inte spel utan metaplot särskilt länge eftersom de inte har någonting som håller en kvar när man senare får upp ögonen på andra spel. De har, återigen, ingen "hook".

Å andra sidan kvittar det mig vad andra spelar, det jag häver ur mig är mina egna åsikter :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Plots, metaplots och whatever

En värld behöver ingen underliggande plot för att vara kul att spela med. De världar som inte har dessa är istället mer öppna för spelledarens manipulation och idéer.

Vad man tycker är bäst är givetvis upp till ens egen smak och tycke men ska man ha en av dessa tematiska världar gäller det ju att man gillar temat.

Tematiska världar banar väg för en viss typ av stämning och ibland en viss typ av äventyr, men de exkluderar också samtidigt det övriga.

För mig personligen gäller att jag från en värld vill kunna göra alla de typer av äventyr jag vill utan något inbyggt direktiv från ovan. Dock, precis som jag kan använda ett köpt äventyr kan jag ibland ta åt mig av ett köpt koncept, om jag gillar det eller inte brukar ofta höra ihop med hur mycket jag kan härleda. Kan jag härleda alltför mycket brukar jag tycka att det blir ointressant.

Eftersom den som startade tråden frågade vilka spel vi rekommenderar så får det bli som följer.

Regler: Top Secret/S.I., AD&D 2nd edition, Drakar och Demoner '91 och Amber.

Världar: Forgotten Realms, Greyhawk, TORG, Amber, Castle Falkenstein, Spelljammer.

Nu är ju en massa av mina rekommendationer äldre spel. Krille kanske kan bidra med nyare versioner av ovan medan jag fortsätter att snöa in på äldre prylar.

Daniel "Warduke" Schenström
 
Top